Vajon beleszólhat-e a szülő a gyermeke házasságába? És miért nincsen benne a hanuka a Misnában? Többek között ezekre a kérdésekre keresi a magyarázatot Szántó-Várnagy Binjomin, a Bét Jehuda közösség rabbija az Orti.hu oldalon megjelenő Omek magazin e heti számában.
Igaz az, hogy hanuka ünnepe teljes egészében kimaradt a Talmudból?
Nem egészen. Ugyanis a Talmud a szombati gyertya számára felhasznált olaj apropóján több oldalon keresztül értekezik hanuka törvényeiről, részleteiről (Sábát 21a-23b).
Az viszont igaz, hogy míg minden más ünnepnek külön misnai traktátusa van, addig hanuka a Misnában csak mintegy mellékesen kerül megemlítésre:
„Ha egy lennel megrakodott teve áthalad a közterületen, és belép egy boltba, és meggyújtja a boltos gyertyája a lent, és felgyújtja a boltot, akkor a teve tulajdonosának kell megfizetnie a kárt. Ha a boltos kint hagyta a gyertyáját, akkor a boltosnak kell megfizetnie.
De ha hanukai gyertya volt, akkor mentesül.” (Bává Kámá 6:6)
Híres és feltűnően váratlan említése ez hanukának. Olyannyira, hogy sokan azt gondolják, hogy ez az egyetlen a Misnában. Valójában még két további helyen szerepel hanuka említése mint fontos időpont (Bikurim 1:6, Ros Hásáná 1:3).
De mi is pontosabban az a Misna? És miért kellene említenie hanukát?
Binjomin rabbi okfejtését teljes egészében az Omek magazinban olvashatják.