Hogyan imádkozzunk „virtuális zsidó közösségben”?

2020. Március 31. / 10:57


Hogyan imádkozzunk „virtuális zsidó közösségben”?

Évtizedek óta, amióta van televízió és rádió (vagy mikrofon), visszatérő kérdés, hogy egy virtulis közösség vajon zsidó közösségnek (minjen / édá) tekinthető-e. A mértékadó rabbik válasza egészen ezidáig egybehangzó volt: a valós zsidó közösséget, a zsidók közösségét nem lehet felcserélni virtuális közösségre. A Mazsihisz két főrabbija, Darvas István és Radnóti Zoltán a Zolirabbi című blogon fejtette ki nézeteit erről a témáról, amely – a vírusfertőzés miatt – új megvilágításba került.


A két rabbi közös írásának kiindulópontja: a vírus terjedése miatt Magyarországon is megszűntek a működő minjenek, ezzel párhuzamosan napról napra születtnek a „virtuális zsidó közösségek”, amelyeknek tagjai a digitális eszközök révén együtt tanulnak, imádkoznak. Ismeretlen úton indultak el, hiszen nincsen precedens és nincsen szakirodalom a kérdésben – de hogyan tovább? Darvas István és Radnóti Zoltán írása útmutató azoknak, akiknek mélyről jövő igényük van a közösségi imádkozáshoz, s ehhez még a szükségben is ragaszkodnak. 

Ennek kapcsán az írás körbejárja a vallásosság és a vallásjog fogalmát, amelyek között – mint fogalmaznak – hatalmas különbség van. A zsidó vallásjogban a helyzet igen egyszerű: a „pikuáh nefes”, azaz az „életmentés” parancsa jelenleg azt követeli, hogy kerüljünk mindenféle gyülekezést, a közösségi imádkozást tehát beszüntettük és otthon imádkozunk. Ám ott van a vallási szempont is, a lelkünk mélyén gyökerező, belső, spirituális szükséglet, a káddisok, az imák elmondásának igénye közösségben, minjenben. 

Ennek kapcsán a szerzők magukévá teszik Melámed rabbi véleményét, s arra jutnak: a jelenlegi időszakban tartott virtuális istentiszteleten (ha van minjen, még ha az egy különleges minjen is) el lehet mondani bizonyos imákat, így a gyászolók mondhatnak káddist. Ezen álláspont szerint nagy szükség idején, amikor az egész közösség érdeke, hogy legalább virtuálisan együtt imádkozzanak, a minjenhez kötött „Bárchu” ima elmondása sem tekinthető „hiábavaló áldásmondásnak” (bráhá levátálá). Ezért megengedhető, hogy a „Bárhu” imát is elmondjuk egy virtuális istentiszteleten, hogy közössen áldjuk az Egyetlen Istent.

A teljes írás ide kattintva olvasható.  

(Címlapkép: Ultraortodox zsidók imádkoznak Bnei Brakban 2020. március 26-án. Az izraeli kormányzati rendelet szerint az emberek nem lehetnek egymáshoz 2 méternél közelebb. Fotó: Tomer Neuberg/Flash90 – via rabbi.zsinagoga.net)

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Izrael
Irán több tucat drónt indított Izrael ellen
Megemlékezések
Ma 115 éve született Radnóti Miklós
2024. Május 05. / 09:48

Ma 115 éve született Radnóti Miklós