És esdekeltem az Örökkévalóhoz abban az időben…

2025. Augusztus 06. / 21:27


És esdekeltem az Örökkévalóhoz abban az időben…

Tisa B’Av, a zsidók gyásznapján nem is a Szentély lerombolását gyászoljuk, hanem Istentől való elválasztottságunkat – tanítja írásában Szerdócz Ervin újpesti rabbi.

Szerte a világon, az imaházakban a Veeszchanan hetiszakasz a Tisa B’Av-ot követő Szombaton kerül felolvasásra. Sábesz Náchámunak, a Vigasztalás Szombatjának nevezik ezt a Szombatot. Nevét a profétai rész kezdő szávairól,„Vigasztaljátok, vigasztaljátok népemet!” (Jesájá. 40/1) kapta. A Jeruzsálemi Talmud, Joma traktátus 1/1 tanítja, hogy a generáció, amely lélekben nem építi újra a Szentélyt, olybá véttetik, mintha az ő idejükben rombolták volna le. A koznicsi Rabbi Iszráel ezt azzal magyarázza, hogy tilos Tórát tanulni Tisá beÁv gyásznapján (kivételt képeznek az Éhá midrásai, ill. a Szentély pusztulásáról szóló ággádák) mivela tanulás önmagában örömet okoz az embernek.

„Az Örökkévalóvaló rendeletei egyenesek, megörvendeztetik a szívet.” (19.Zsolt/ 9).

A gyásznapot követő Sábesz Ékev hetiszakaszban a zsidó hitvallás, a S’má ima szövegét olvassuk, melyben Isten iránti változatlan szeretetünkről teszünk tanúvallomást. Ezzel annak adunk hangot, hogy a három gyászhét (drei wochen) elmúltával megújult erővel vesszük magunkra az „Égi Királyság”, az Isten, zsidóknak 613 parancsba adott kötelezettség „jármát”.

Joszef Beer Soloveitchik rabbi (Briszk 1903-1993) kérdezte, hogy miért gyászolunk a Szentély pusztulása után 1900 évvel? Mit várunk Istentől? Új Szentélyt? A Szentély fontossággal bír, de a létezés, a zsidók fennmaradás szempontjából nem a legfőbb szempont. Sokkal fontosabb, Isten szellemi jelenlétének tudata. A Bét HáMikdos azaz, a Jeruzsálemi Szentély, a Sechinát, az isteni jelenlétet szimbolizálta.

A Szentély lerombolása óta fal választ el bennünket az Örökkévalótól. A Szentélybeli szolgálatnak sem lenne értelme, ha abban a tudatban élnénk, hogy a Teremtő távol marad tőlünk. Áb hó kilencedike a zsidók gyásznapja. Nem is a Szentély lerombolását gyászoljuk e napon, hanem Istentől való elválasztottságunkat, tanította a rabbi. A haszid filozófia azt hirdeti, hogy Isten jelenléte nem a Szentélyhez kötött. Isten ott van, ahova „beengedik.

„Minden helyen, ahol Nevemen neveztetnek, eljövök hozzád és megáldalak!” (II.M. 20/21)

Napóleon egyszer kíséretével Párizs utcáit járta. Egy házból hangos sírás hallatszott. Napóleon erre megkérdezte szárnysegédjét: Mi ez a sírás, amit hallok? Ebben a házban zsidók vannak. Azok sírnak. - volt a válasz. Mi okból sírnak? – kérdezte erre a császár. Emlékeznek. A zsidók Szentélyüket siratják, amit leromboltak. – válaszolta kísérője. Melyik Szentélyt? -faggatózott tovább Napóleon. 

A Jeruzsálemi szentélyt siratják, amit a rómaiak leromboltak. – magyarázták a császárnak. Mikor rombolták le? – kérdezte Napóleon. Közel kétezer éve. – volt a válasz.

Tudjátok meg! – mondta erre Napóleon. Ez a nép örökké élni fog, az a nemzet örökké fennmarad, mely kétezer év után is emlékezni és sírni tud azon, amit elvesztett. A zsidók siratták múltjukat, miközben megtanulták, hogy van élet a rombolás után is.

Emlékezve és sírva tanultak élni és túlélni.

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Megemlékezések
Mártírjainkra emlékeztünk Békéscsabán
Izrael védelmében
A Jad Vasem visszautasítja a népirtás vádját Izraellel kapcsolatban