E világok innen és túl – a zsidó zarándoklatok szokásainak történeti jellege

2021. Június 14. / 15:53


E világok innen és túl – a zsidó zarándoklatok szokásainak történeti jellege

A zsidó zarándoklatok szokásának történeti jellegéről is beszélt előadásában Novák Attila, az NKE EJK Molnár Tamás Kutatóintézet kutatója és a Goldziher Ignác Zsidó Történeti és Kulturális Kutatóintézet tudományos főmunkatársa aki az online workshopon hangsúlyozta: előadásának témája egyszerre kultúrtörténeti, vallástörténeti-és politikatörténeti jellegű. Elhangzott, hogy a feldolgozott témában a zsidóság belső szempontrendszere, a különféle vezető zsidó személyiségek által kezelt ügyek és az állami hatóság regresszív elnyomó vonása találkozik egymással és ez óriási kontrasztot eredményez. Az eseményről a 

Nemzeti Közszolgálati Egyetem honlapja számolt be.

A témának egy részét már korábba is kutatták a szakemberek, de még senki sem nézett utána annak, hogyan működött mindez 1949 és 1989 között. Az előadó kiemelte, hogy témája kidolgozásában jelentősen segítette az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárában (ÁBTL) és a Magyarországi Autonóm Orthodox Izraelita Hitközség (MAOIH) található egyedülálló levéltári anyag. Novák Attila először a zsidó zarándoklatok szokásának történeti jellegéről beszélt, a cádikok (igaz emberek) és csodarabbik világáról, a haszidizmus ebben megnyilvánuló óriási szerepéről, majd az erre vonatkozó konkrét/praktikus vallási gyakorlatról. A szakember elmondta: Északkelet-Magyarországon azért voltak ilyen zarándokhelyek (és máshol kevésbé az országban), mert a történelmi Magyarországon a haszidizmus „idáig" jutott el földrajzilag. Magyarországon három nagy zarándokhely volt: az első Eizik (Jichak) Taubé (1751-1821) Nagykállóban, a második Mose Teitelbaumé (1759-1841), a magyarországi chaszidizmus megalapítójáé Sátoraljaújhelyen, a harmadik Jesaja (Saje) Steineré (1851-1925) Bodrogkeresztúron. A csodarabbik némileg szakosodtak, voltak olyanok, akik gyógyításban voltak „erősek”, mások például (mint a bodrogkeresztúri) az anyagi/üzleti jellegű ügyekben voltak „erősek”. A második világháborúig ezeken a zarándoklatokon sokezer ember vett részt, külföldről és Magyarországról. A környező városokból a vasút különvonatokat indított, sok esetben kedvezményeket adott, de buszokkal és magánautókkal is jöttek az emberek az eseményre, amelyen a hivatalos ortodoxia, az Ortodox Központi Iroda több vezetője is képviseltette magát. A Vészkorszak gyakorlatilag megszüntette ennek a népi vallásosságnak a vidéki társadalmi bázisát és ebben az elvallástalanodás is „segített”. A nagy haszid rabbidinasztiák távoztak Magyarországról, hogy az Egyesült Államokban, Kanadában és Izraelbe telepedjenek le.

Az előadó szólt arról is, hogy a magyarországi ortodoxiát a kivándorlások is gyengítették, ugyanakkor a csodarabbik sírjait a kommunista/szocialista korszakban is látogatták. Schück Jenő ortodox főrabbi 1965 első felében az Egyesült Államokba látogatott, ahol találkozott a szatmári haszidok vezető tagjaival. Egy évvel később levelet írt az Állami Egyházügyi Hivatal egyik csoportvezetőjének és ebben éppen a sátoraljaújhelyi rabbi, Teitelbaum Mózes (Mose) halálának 125. évfordulójára hivatkozva akarta elérni azt, hogy a nagy haszid Rebbét, Joel Teitelbaumot hívják meg Magyarországra. Bár a látogatás nem jött végül létre, 1968-ban már hivatalosan is ötven beérkező külföldi zarándokról tudunk.

Az 1967-es arab-izraeli háború kapcsán - a diplomáciai kapcsolatok szovjet parancsra való megszakítása után – a politikai rendőrség határozottabban kezdett el nyomozni cionista “mozgolódások” nyomában. Nem a cionista tevékenység erősödött meg tehát az országban, hanem minden zsidó vallási/közösségi tevékenységet még erősebb gyanakvással figyelt a hatóság. Az ellenséges tevékenységet Borsodban és Szabolcsban az állambiztonságiak beállítása szerint a hitközségi összejövetelek vagy más vallásos rendezvények "leple alatt" rendezték meg, a cionisták között pedig "megtalálhatók voltak" a hitközség vezető tagjai és az aktív hitéletet élők egyaránt. Ebben az összefüggésben figyelik meg az 1973-as nagykállói és bodrogkeresztúri zarándoklatot. Összességében elmondható, hogy a diktatúra ellenére folyamatosan zajlik a vallásgyakorlat és szokások gyakorlása. Elhangzott, hogy az 1980-as években folyamatosan lazult a rendszer: Miklós Imre, az Állami Egyházügyi Hivatal elnöke az Egyesült Államokban járt Moses Teitelbaumnál, az új szatmári Rebbénél és meghívta Magyarországra, ahol, találkozott Grósz Károllyal, a Minisztertanács elnökével is.

Novák Attila kérdésekre válaszolva elmondta, hogy a magyarországi ortodoxia súlya Trianon után csökkent és voltak olyan nagy ortodox rabbik, akik kritikával illették a zarándoklatokat. Molnár Attila Károly kutatóintézetvezető azt a kérdést vetette fel, hogy érdemes lenne utánajárni annak, milyen hasonló vagy eltérő vonásai voltak (vagy lehettek) a politikai rendőrség más vallási csoportokkal kapcsolatos hozzáállásának, Pap Milán pedig annak az ideológia nyelvezetnek kérdezett utána, mely a zarándoklatokkal kapcsolatos állambiztonsági nyelvezetet dominálta.

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
„Hét napig maceszt egyetek!”
2024. Május 02. / 09:30

„Hét napig maceszt egyetek!”

Mazsihisz hírek
Átadtuk a budapesti iskolások ajándékát a Beeri Kibucnak