Binjomin rabbi: Mit tanulhatunk a repülőgépek ablakából kitekintve?

2024. Július 12. / 12:11


Binjomin rabbi: Mit tanulhatunk a repülőgépek ablakából kitekintve?

– Az Omek magazin e heti számában arról olvashatunk, hogy hogyan került a kígyó a föld porába, és onnan vissza a magasba, a patikák szimbólumává, hogyan viselkedjünk meleg időben és mit tanulhatunk a repülőgépek ablakán kitekintve! – írja Szántó-Várnagy Binjomin, a Bét Jehuda közösség rabbija.

A rézkígyó felemelkedése – a föld porából egészen a zászlórúd tetejéig című tanításában Binjomin rabbi ezt írja: a patikákból is ismert a furcsa szimbólum, a rézkígyó, melynek története veszedelmes mérgeskígyókkal indul, melyek azonban végül a gyógyulás szimbólumává válnak.

„És utaztak Hor hegyétől a Nádas tenger felé, körbevéve Edom földjét. És ’megrövidült’ a nép lelke az úton. És beszélt a nép az Örökkévaló és Mózes ellen.” (Mózes 4., 21:4-5) 

Emiatt természetesen büntetést kaptak: 

„És küldte az Örökkévaló a népre a mérgeskígyókat, és megmarták a népet, és meghalt sok ember Izraelből.” (21:6) 

A büntetést azonban nemsokára újabb megmenekülés követte: 

„Készíts magadnak egy kígyót, és tedd fel egy zászlórúdra. És lesz, hogy mindenki, akit megmart, és látja azt, az élni fog.” (21:8)

Már maga a történet is számos kérdést felvet. Bölcseink magyarázata azonban – melyet Rási is idéz – csak fokozza a kérdéseket, ahelyett, hogy megválaszolná őket: 

„Vajon a kígyó öl és a kígyó éltet? Nem, hanem amikor Izrael felfelé pillant, és szívét aláveti mennyei atyjának, akkor meggyógyulnak, amikor pedig nem, akkor nem gyógyulnak meg.” (Misna, Ros Hásáná 3:8) 

Nem ez az egyetlen ilyen történet, amit a Tórában találunk. Szinte minden alkalommal ugyanazok a panaszok ismétlődnek: nincs étel, nincs ital, a manna íze gyenge, Egyiptomban jobb volt stb. Mégis, a Gondviselés reakciója minden esetben más és más. Rézkígyó soha korábban nem volt, és később sem, annak ellenére, hogy a kiváltó okok, a panaszos szavak látszólag változatlanok. Valamint: ugyanaz a kígyó, ami a baj okozója volt, a gyógyulás forrásává kell, hogy váljon? Miért? 

Bölcseink fent idézett magyarázata szerint ennek az volt a szerepe, hogy ne a kígyóhoz társítsuk gondolatban a szerencsétlenséget (vagy éppen annak ellenkezőjét). A kígyó csak az isteni ítélet végrehajtója, nem pedig önálló döntéshozó hatalom. Ez a magyarázat azonban még nem kielégítő. 

– Hiszen ha így van – teszi fel a kérdést a Máhárál, a híres prágai Löw rabbi –, akkor miért van egyáltalán szükség a kígyóra? Miért nem elég mondani nekik, hogy tekintsenek felfelé, és „irányítsák szívüket mennyei atyjuk irányába”, ahogyan a Misna mondta?

Binjomin rabbi izgalmas fejtegetésének folytatását elolvashatják teljes terjedelmében ezen az oldalon.

Forrás: Orti.hu/Omek magazin

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek