Hogyan függ össze Jákob, Sechem, hanuka és Rabbi Simon bár Jocháj? Mi újság a Bét Jehudában? Mit csinálunk hanukakor? És miért különleges a Bét Jehuda Imakör? E kérdésekre kaphatunk választ Szántó-Várnagy Binjomintól, a Bét Jehuda közösség rabbijától az Omek magazin e heti számában.
Jákob és családjának Sechemben történő letelepedését a Tóra legtöbb olvasója elsősorban Dina elrablásáról és az azt követő vérontásról ismeri. Azt azonban már kevesebben veszik észre, hogy a tragikus epizódot egy egyedülálló idill képe előzi meg: „És megérkezett Jákob teljességben Sechem városába, ami Kánaán földjén van, amint jött Pádán-Árámból, és letáborozott [vájichán] a várossal szemben.” (Mózes 1., 33:18)
E szó (ויחן) héber gyökbetűit (חן) a Talmud Bölcsei többféleképpen is értelmezik. Felfedezhetjük benne egyebek mellett a közelgő Chanuka ünnepének nevét is. Egy egyszerű kapcsolat a két történet között: mindkét esetben veszélyek és ellenségek leselkedtek közösségünkre, melyből kiemelkedett a szabadság és az ünneplés ideje.
Az orti.hu célja a hagyományos zsidó értékek, autentikus tórai tanítások megjelenítése közérthető, modern formában. Elgondolkodtató, inspiráló, a tórai és rabbinikus irodalomból építkező témák, üzenetek, napjaink számára.
Háromféle jelentést kapcsolnak Bölcseink a chén szóhoz (Ávodá Zárá 20a): 1. Szépség, kegy, tetszés, elegancia. 2. Chánájá – letelepedés (a tábor [mácháne] szóból). 3. Mátnát chinám – ingyenes ajándék. Mindezeken túl, a héber Szentírásban egy gyakran előforduló kifejezés a „kegyet [chén] talált a szemeiben”, ami lényegi jelentésében megfelel a tetszés, szeretet kifejezésének. Aki kegyet talál a másik szemében, az lényegében egyfajta engedélyt, lehetőséget, szabadságot kap a másiktól arra, hogy azt tegye, amit akar.
A teljes írást elolvashatják az Orti.hu oldalon.