Mélyfúrás a neológiában, avagy „ne csináljunk múzeumot a zsidóságból”

2022. Január 24. / 09:39


Mélyfúrás a neológiában, avagy „ne csináljunk múzeumot a zsidóságból”

Szerző: Kácsor Zsolt

Készült egy – a budapesti Páva utcai zsinagóga közösségét 1920-tól 2019-ig bemutató – doktori disszertáció, amely nemcsak amiatt bír jelentőséggel, mert az elérhető források alapján rendkívül aprólékos képet ad a zsinagógai körzet száz évéről. Hanem azért is, mert ösztönzésül szolgálhat más zsinagógai közösségek számára hasonló kutatásokra – legalábbis ebben bízik az értekezés szerzője, Balogné Tóth Katalin, valamint a zsinagóga rabbija, Radvánszki Péter. A kutatás – valamint egy, a közösséget bemutató kiállítás – kapcsán velük beszélgettünk.


„A (buda)pesti zsinagógalátogató zsidóság múltjáról koherensebb, aprólékosabb képet lehetne festeni, ha más zsinagógák múltjában is végeznénk történeti mélyfúrást. Ha e pillanatban a soá előtti múlt visszaemlékezők elbeszélései által már csak kis mértékben is kutatható, az ötvenes évek valósága, valamint a szocializmus évtizedei kellő időbeli közelségben vannak ahhoz, hogy szemtanúk személyes élményeit rögzítsük. Megfelelő számú mélyfúrással egy nagyobb (összehasonlító) monográfia, vagy sorozat is elkészíthető lenne – újszerű aspektusból gyarapítva a témában fellelhető szakirodalmak tudásbázisát” – olvasható abban a doktori értekezésben, amelyet Balogné Tóth Katalin írt  „A Páva utcai zsinagóga több volt, mint neológ!” – A Páva utcai zsinagógai mikrovilág metamorfózisai száz év tükrében (1920–2019) címmel.

kr.jpgBalogné Tóth Katalin és Radvánszki Péter rabbi a Páva utcai zsinagógában

A disszertáció kettős céllal született: egyfelől a szerző szerette volna bemutatni a Páva utcai zsinagóga közösségét a múltban és jelenben, másfelől azt megvizsgálni, hogy a közsség különböző időszakokban milyen viszonyt ápolt a Síp utcai hitközséggel és annak vezetőivel. Így – habár disszertációjában Balogné Tóth Katalin a Páva utcai közösség elmúlt száz évére fókuszál – igen érdekes és figyelemreméltó megállapításokat tesz magáról a neológiáról is. 

Mint írja: annak idején a Páva utcai zsinagóga egy fővárosi peremkerület, Ferencváros zsidóságának központja volt, a kerület populációjának összetétele és megoszlása szerint egy főként iparosok és kereskedők, vidékről betelepült munkások által lakott városrészt jelentett a 20. század első felében, a „nagypolgári” réteget a zsinagógai közösség reprezentatív elöljárósága képviselte, amelynek tagjai között ügyvéd, közgazdász, orvos és gyáros is volt.

 A szerző szerint nem vonhatók le egyértelmű következtetések arra vonatkozólag, hogy a Páva utcai zsinagóga „neológ” és/vagy „konzervatív” jellegzetességei lettek volna a legfontosabb közösségteremtő tényezők a háború előtti évtizedekben, hiszen csak felületesen lehet körbeírni, hogy a történeti valóság szereplői – a sajtóforrásokon túlmutatva – milyen tartalmat és jelentést tulajdonítottak e kifejezéseknek. Ami pedig a jelent illeti, a disszertáció szerint a Páva utcai vallásgyakorlatban jól megragadható változást hozott a 2000-es évek elején a Páva utcai Holokauszt Emlékközpont (HDKE) felállítása. Polnauer Sándor főrabbi a rítus askenáz kiejtését szefárdra cserélte, hogy ezáltal is kapcsolatot teremtsen a fiatalabb generációkkal – amelynek tagja volt dr. Gádor György, a közösség jelenlegi elnöke is.

A zsinagógai miliő vizsgálata lehetőséget biztosított arra – olvasható az értekezésben –, hogy rajta keresztül mozaikjaiban „követhessük”, miként pozicionálta magát a neológia a változó világban. Ennek ellenére a források és a tereptapasztalatok is azt mutatták, hogy a szűkebb és tágabb közösség bizonyos szegmenseiben minden korszakban felmerül egyfajta „igazi neológ szellemiségbe” vetett hit, és az ahhoz való visszacsatolás. Az elmúlt 150 évben a neológiában különböző „trendek” voltak érvényben, amelyeket meghatároztak olyan körülmények, hogy ki a hitközség vezetője, hogy ő milyen orientációjú, mellette kik alkotják a rabbikart, ők milyen beállítottságúak, milyen viszony van a rabbik és a világi vezetők között, a köztük lévő erőviszonyok hogyan oszlanak meg, kik a közösségek rabbijai és vezetői, ők hogyan gondolkoznak. 

Arra a kérdésünkre, hogy milyen vezérfonal mentén dolgozott kutatása során, Balogné Tóth Katalin azt mondta:
– Azt tartottam szem előtt, amire egy interjúalanyom figyelmeztetett: ne csináljak múzeumot a zsidóságból. Ezért is volt fontos számomra, hogy ne csak történeti forrásokkal dolgozzam, hanem, hogy amennyiszer csak tudok, elmenjek a zsinagógába és részt vegyek az imákon. Tehát meglássam és megérezzem, hogy a saját jelenemben mit jelent a Páva utcai zsinagógába járni: milyen a közösség dinamikája, kik járnak ide, hogy néznek ki a szombati imák és a különböző ünnepek. Arra szerettem volna helyezni a hangsúlyt, hogy az elmúlt száz év traumái ellenére sem szűnt meg a Páva utcai körzetben a közösségi élet, sőt – ha kis létszámban is – ma is aktív. Hétről hétre itt vannak azok az emberek, akik az istentiszteleteken és a szombatfogadásokon való jelenlétükkel fenntartják a közösséget, ezáltal válik a már lezárt múlt a jelenük részévé. S hogy ez a múlt fontos a közösség számára, sok esetben magam is megtapasztaltam.

S hogy jelenleg milyen a Páva utcai közösségi élet? Erre a kérdésre Radvánszki Péter, a körzet rabbija érdeklődésünkre így fogalmazott: 
– A koronavírus-járvány minket is keményen sújtott, és számos dolgot emiatt online kellett és kell megvalósítanunk. De szeretném ebből is a pozitívumot hangsúlyozni, a válság ugyanis mindig lehetőséget az újrakezdésre. Katalin a disszertációjában a közösség három újrakezdéséről beszél. Úgy gondolom, lehetséges, hogy mi is egy ilyen újrakezdés előtt állunk. Az pedig, hogy a közösség negyedik újrakezdését – ami nemcsak a Páva utcát, de minden zsinagógát érint – követően hogyan teremtünk régi-új alapokat a működésünknek, mindannyiunk felelőssége.

Balogné Tóth Katalin kutatásai kapcsán Radvánszki rabbi elmondta:
– Nagyrészt Katalin kutatásaira alapozva, közösségünk aktív részvételével a közelmúltban volt egy tárlat a HDKE-hez tartozó Baumhorn-zsinagógában, amely a közösségünk múltját mutatta be, de egy kicsit a jelenébe is belekóstolt. Nagyon fontos annak a gondolatnak a közvetítése, hogy a zsidóságban központi szerepe van a történelmi örökségnek, ugyanakkor a mindennapokban az életről és az élőkről kell szólnia. A HDKE 2021-es időszaki kiállításában ezt a gondolatot próbáltuk meg visszaadni, ezzel is ösztönözve más közösségeket saját múltjuk és jelenük összekapcsolására. Ez egy olyan közös cél lehetne, amely nemcsak meglévő tagjainkban erősítené a kötődést, de talán egykoron zsinagógát látogató hittestvéreinket vagy a fiatalabb generáció tagjait is vissza- vagy elhozná közösségeinkbe.


mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Megemlékezések
Ma 120 éve született Arthur Koestler író
2025. Szeptember 05. / 10:36

Ma 120 éve született Arthur Koestler író