1939-ben, az első
két zsidótörvényt követően az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési
Egyesület) a Pesti Izraelita Hitközséggel szoros együttműködésben a fellépési
lehetőségeiktől, kenyerüktől megfosztott zsidó művészek számára létrehozta a
Művészakciót. Ebben a nagysikerű kezdeményezésben 1944. március 19-ig 550
színész, énekes, zenész, táncos, festő, szobrász, író jutott lehetőséghez és
szó szerint éltető levegőhöz.
E hasábokon időről-időre bemutatok egy-egy művészt az akkor és ott fellépő, kiállító szereplők közül.
A Magyar Nők
Közművelődési Köre egy fiatal művész 200 műtárgyból álló kiállítását rendezte
meg 1907 februárjában. Ez volt Erdei Viktor festő, szobrász, grafikus első
önálló bemutatkozása a nyilvánosság előtt. (Egy évvel előbb még Epstein
Viktorként olvasható a neve a Képzőművészeti Egyesület téli kiállításának
ismertetőjében.) A sok meleghangú beszámoló közül érdemes felidézni a Pesti Hírlap jószemű kritikusáét:
„Erdei Viktor,
mint festő és szobrász kevésbé érdekelhet bennünket, de mint rajzművész
határozottan számottevő tehetség. Erdei született rézkarcoló. A tűvel, tollal
és ceruzával végtelen könnyedséggel és biztosan rajzol.”
Budapesten
született 1879. október 16-án. A kereskedelmi akadémia elvégzése után Hollósy
Simon szabadiskolájában dolgozott Nagybányán. Később Székely Bertalan, és
Ferenczy Károly mellett tanult. 1908–09-ben Münchenben, 1912-ben pedig
Párizsban képezte tovább magát.
Hamar szerepet vállal a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Egyesülete (rövidítve KÉVE) művészcsoport életében. Kiállításainak nagyon jó volt az
itthoni sajtója, szinte mindegyik eseménynek számított. Ilyen volt 1907-ben az
a gyűjteményes bemutató, amelyben 170 műve szerepelt. Ilyen volt ezt követően 1912-ben, Szegeden Gulácsy Lajossal
közösen rendezett tárlata. 1915-ben hadikórházakban beteg katonákról készült
rajzai a Had- és Népegészségügyi kiállításon szerepeltek.
1924-ben
Nagyszőlősre került, és egy évtizeden át Ungvár és Munkács környékén élve az
ottani zsidóság életét, ősi hagyományaikat tanulmányozta. Eközben továbbra is
kiállít Budapesten, így 1926-ban nagy bemutatója volt a Nemzeti Szalonban, amelyen
200 alkotása szerepel.
1934-ben,
hazatérve kiállítja a kárpátaljai zsidóság életét bemutató rajzait az Ernst
Múzeumban. A sajtóvisszhang lelkesült, a neológ zsidóság lapja, az Egyenlőség valóságos eksztázisban ír a
kiállításról:
„Erdei rajong
a fajáért, szereti és bámulja őket, ő maga a legnagyobb fanatizmussal és
türelemmel járkál megrajzolt alakjai között. Figyelte mozdulataikat, járásukat,
imádkozásukat, nézte őket nyitott szemmel, hunyorgatva oldalról, majd lázas
izgalommal, egy pár ideges vonallal leírta, lekopírozta élményeit.”
De ide
kívánkozik a Múlt és Jövő
ismertetésének néhány mondata is:
„A …
kiállításon Erdei Viktor zsidói jöttek elénk. Nem szépítve, nem kikefélve,
kifésűlve. Úgy, gyűrötten, furcsán, groteszkül, ahogy a művész meglátta őket
Munkácson, Beregszászon.”
Az OMIKÉ-vel a
kapcsolata az 1920-as évekre tehető. 1939 után részt vett a Művészakció
valamennyi kiállításán. Nem csak egyszerűen részt vett, de a katalógusok
szerint rekord számú rézkarcot, tusrajzot állított ki. Ezek döntően a
kárpátaljai zsidók életének már egyszer sikerrel bemutatott képei.
1944-ben a
budapesti gettóba zárták.1945. március 9-én hunyt el, ahogyan a Népszava néhány
hónap múlva emlékezik rá: „az ostrom alatt átélt nélkülözések következtében
súlyosra fordult betegségében”.
Naményi Ernő,
a Zsidó Múzeum igazgatója hosszú elemző és a műveket dicsérő cikket írt Erdei
Viktor OMIKE Művészakcióban szereplő rajzairól a Múlt és Jövő 1940 májusi számában. Ennek zárómondatai:
„Erdei Viktor
művének a magas szellemiség adja meg értékét. A formák, a természetbe való
kapcsolódó csak eszközei ennek a szellemiségnek. És művészetének egyik
legnagyobb értéke az, hogy ezek a formák összefogják a szellemet, érzékelhetővé
teszik és közvetítik a művész lelkén keresztül a szemlélő részére.”
Képek:
1. Fotó S.
Nagy Katalin: Emlékkavicsok c. könyvéből (Glória Kiadó, 2006)
2. Önarckép
MILEV leltári szám: 64.2356
3. Imádkozó
férfi (Tusrajz, Múlt és Jövő 1943. március 14.)
4. Cím nélkül (Magántulajdon)
5. A zsinagóga
előtt MILEV leltári szám: 75.21
