Különbséget tegyetek a szent és nem-szent között, a tisztátalan és tiszta között

2014. Március 21. / 15:00


Különbséget tegyetek a szent és nem-szent között, a tisztátalan és tiszta között

Jó szombatot, Shabat Shalom!


A Mazsihisz honlapjának hír és információszolgáltatása most megszakad a szombat ünnepének tiszteletére! A péntek esti gyertyagyújtás időpontja Budapesten: 17:39 óra, az ünnep kimenetele: 18:44 óra.



Szombat ünnepén a zsidó népnek vallási törvényei értelmében nem szabad munkát végeznie, beleértve ennek a honlapnak a frissítését is. A frissítések szombat estétől folytatódnak, pár órával az ünnep kimenetele, 18:44 óra után.

A Tórából ezen a héten a „SMINI” hetiszakaszt olvassuk fel zsinagógáinkban.


Egy gondolat az Heti szakaszból:
„… mert én vagyok az Örökkévaló, aki felhozott benneteket Egyiptom országából, hogy legyek a ti Istenetek: azért szentek legyetek, mert szent vagyok én.” (Mózes 3. 11.45., Dr. Bernstein Béla fordítása)


Smini
Mózes 3. 9–11.)


Sábát párá, azaz a Vöröstehén (Párá ádumá) szombatja a mostani, ismét két tóratekercsből olvasunk, az elsőből Smini párásáját. A felolvasott részek húsz micvát foglalnak magukba, a hetiszakasz hat tevőleges és tizenegy tiltó parancsot, míg a máftirnak olvasandó – a Tóra legrejtélyesebb szövegeként ismert[1], Mózes negyedik könyvének tizenkilencedik fejezete – három tevőlegest. A Vöröstehén kapcsán Rási elmondja[2], hogy e micvával szereztek engesztelést őseink az Aranyborjú vétke miatt .

A vorkai Rabbi Jichák[3] szerint az Aranyborjú az Istenbe vetett hit gyengülésének jele volt. Mivel Izrael fiai megkapták a Vöröstehén parancsolatát, melynek okát senki nem látta világosan, lehetőséghez jutottak, hogy kimutassák megszilárduló elkötelezettségüket, hiszen ezt az előírást csak és kizárólag az Örökkévalóba vetett hitük miatt tartották meg. Ez elmondható a Smini szakasz vázát alkotó és a kóserság alapját képező tisztasági törvényekről is, melyekről sokan úgy vélekednek, praktikus magyarázatuk van. Ez természetesen nem kizárt, hiszen okkal feltételezhető, hogy a tórai, étkezésre vonatkozó micváknak van a mindennapokban is haszna, de nem ezért kell megtartani ezeket az előírásokat, hanem a fent említett - csak látszólag egyszerűbb, valójában talán bonyolultabb – indokból: a Teremtőbe vetett hitünk értelmezhető megnyilvánulásaként kell ügyelnünk az étkezési szabályok betartására. Lehet és kell is ragaszkodni Istenhez spirituálisan, de csak gyakorlat által lesz ennek valódi értéke. A micvák rendszeres gyakorlása nem elképzelhető folyamatos tanulás nélkül. A fent említett két témakör könyvtárnyi kommentárral bír, ezen a héten – a tanulmányozandó anyag végtelenségének érzékeltetése okán – a szidra első, viszonylag egyszerűbbnek tűnő mondatának elemzésébe szeretnék betekintést adni.

“És volt a nyolcadik napon (szólította Mózes Áront és fiait, meg Izrael véneit)”. Ennek kapcsán mondja a T’nách[4]: “az igaz virágzik, mint a datolyapálma… elültetve az Örökkévaló Házában”. “Az igaz virágzik, mint a datolyapálma” – ez Áronra vonatkozik, miként írva van[5]: “íme, kivirágzott a Lévi házából való Áron botja”… a datolyapálma gyökeret ereszt minden irányba. Így volt Áronnal, aki el lett ültetve és gyökereket eresztett – ezek Áron fiai, amint írva van[6]: “(ezek Áron fiai), Elázár volt a fia, az ő fia Pinchász, az ő fia Ávisuá”. “Az igaz virágzik, mint a datolyapálma” – hová ültette el őket? “Elültetve az Örökkévaló Házában”. “A Találkozás Sátrából ne menj ki[7]”, ezért van írva: “és volt a nyolcadik napon”…

Van hívás a nagyságra, amint írva van[8]: “Mózes szólította Áront”. Azt mondta neki Mózes: úgy szólt a Kádos Báruch Hu, hogy nevezzelek ki főpappá. Azt mondta Áron: Te fáradoztál a Hajlékkal és én legyek főpap? Azt válaszolta: életedre, noha te leszel a főpap, olyan mintha én lennék. És miként te örültél annak, hogy magas pozícióba kerültem, éppúgy örülök én is felemelkedésednek. Mikor örült (Áron)? Amikor azt mondta neki a Kádos Báruch Hu[9]: “menj, elküldelek Fáraóhoz”. A Kádos Báruch Hu azt mondta neki: ez a dolog (feladat) neked van megőrizve.

Azt mondta neki Mózes: “kérlek, küldd csak, aki által küldeni akarod[10]”. Te átadod nekem (a feladatot) bár testvérem nagyobb nálam, hogy én menjek a Fáraóhoz? Kádos Báruch Hu azt válaszolta: életedre, helyesen mondtad, hogy ő nagyobb nálad, de ennek ellenére, “amikor meglát, örvendeni fog a szívében[11]”. Rabbi Simon bár Jocháj mondta: “a Kádos Báruch Hu így szólt: arra a szívre, mely örvend testvére emelkedésének, helyeztessenek el az értékes kövek, amint írva van[12]: “és Áron viselje Izrael fiainak neveit az ítélet mellvértjén, a szívén”. Ezért abban a hét napban, amikor Mózes elfoglalt volt a Hajlékkal, ő (Mózes) hintette a vért és füstölögette a zsiradékot. Azt mondta neki a Kádos Báruch Hu: Mit gondolsz? Te leszel a főpap? Hívd Áront és fiait, hogy szolgáljanak! Ezért: “és történt a nyolcadik napon”.

És miért (vannak említve) Izrael vénei? Hogy (Áron ázsiója) emelkedjen Izrael vénei előtt. Azt mondta neki a Kádos Báruch Hu: hívd a véneket és kend fel, a nagyságot a színük előtt adom neki, hogy ne mondják, magától lett főpap.

[1] Még Salamon király sem értette az előírást, bölcseink szerint ezért mondta: „mondtam: hadd leszek bölcs, de az távol van tőlem” (Prédikátor 7:23).
[2] 4Mózes 19:2
[3] Rabbi Jiszrael Jichák Kalis 1779-1848
[4] Zsoltárok 92:13-14.
[5] 4Mózes 17:23
[6] 1Krónikák 6:35
[7] 3Mózes 8:33
[8] 3Mózes 9:1
[9] 2Mózes 3:10
[10] 2Mózes 4:13
[11] uo. 4:14
[12] 2Mózes 28:29

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek