„Senki sem menekülhet a szeretet elől”

2025. Június 16. / 21:20


„Senki sem menekülhet a szeretet elől”

Szántó T. Gábor új regénye generációs traumákról, gyerekvállalásról és Kafkáról.

A Heti Jégbüfé vendége ezúttal Szántó T. Gábor író, szerkesztő, a Szombat folyóirat főszerkesztője volt, akivel Rangos Katalin beszélgetett legújabb könyvéről, a Kafka sírja című regényről. A beszélgetés során szó esett a holokauszt túlélők másodgenerációs tapasztalatairól, a gyermekvállalás nehézségeiről, a zsidó identitás örökségéről, és nem utolsósorban Kafka sírjáról – szó szerint és metaforikusan is.

Kafka grafikája és a regény mélyrétegei

„Amikor megláttam ezt a Kafka grafikát, akkor szinte egyből beugrott, hogy ez lesz a borító” – mesélte Szántó. A borítón látható alak, aki mintha sírból próbálna feltörni, szimbolikus kép: a vészkorszak másodgenerációja gyakran olyan élmények között él, amelyek kimondatlanul, de folyamatosan jelen vannak – „eltemetettségben, bezárva mások élményeibe”. A Kafka által is megélt prágai zsidó polgári nyomás, a külső antiszemitizmus és a belső teljesítménykényszer világa a 20. századi traumák egyik előképeként jelenik meg a regény hangulatában.

A másodgeneráció dilemmái: felelősség, szorongás, gyerekvállalás

A regény középpontjában egy író áll, aki külföldi sikerei csúcsán hirtelen szembesül azzal, hogy van egy hároméves gyereke. A kérdés: hogyan lehet apává válni, ha valakit egész életében visszatartott a felelősségtől, a múlt örökségétől, attól a súlytól, amit a túlélő szülők nem mondtak ki, de ráraktak a gyerekeikre?

„Senki sem menekülhet a szeretet elől” – fogalmaz Szántó a regény kulcsmondataként. Az író hőse először csak zavarodottságot érez, de végül zsigerileg kötődni kezd a gyerekhez, akit „készen kap”, így mentesül annak terhétől, hogy ő döntött volna a gyerekvállalásról. A regény érzelmi íve így különösen erős: a sikerrel járó szabadságélmény egyszer csak visszavált gyerekkori szorongásokká.

Holokauszt és diktatúra: összefonódó traumák

„A zárt világ, amiben a polgárosodás is titok volt” – idézi fel Szántó saját gyerekkori élményeit. A 70-es, 80-as években még erősen jelen volt a félelem attól, hogy ki előtt mit lehet mondani. Ez a félelem egyszerre volt a vészkorszak öröksége és a diktatúra szocializációs hatása. „Az élmény, hogy vigyázni kell, hogy mit mondunk, vigyázni kell, hogy viselkedünk – ez egyszerre jött a családból és a társadalomból.”

A pszichológus-generáció: feldolgozni, amit ők elnyomtak

„A mai Magyarországon a pszichológushoz járás már nem ciki, nem a gyengeség jele” – mondja Szántó. A mai fiatal generáció tömegével választja a pszichológusi pályát, mert „rájuk szakadt az a teher”, amit a szülők még elfojtottak. A trauma feldolgozásának új módjai nyílnak meg, de ez csak úgy történhet meg, ha a szülők már más módon nevelik őket – kevesebb félelemmel, több szabadsággal.

Megfigyeltség, bizalomhiány, európai zavarok

A regény egyik fontos motívuma a megfigyeltség élménye. A történet szerint Kafka halálával kapcsolatban kétségek merülnek fel, és a nemzetbiztonsági hivatal nyomozni kezd. Ez a „kafkai” helyzet – egy fikció miatti valós megfigyelés – rámutat arra, hogy a mai társadalmakban is újra megjelenik a bizalomhiány, a megfigyelés réme: „Azt se tudjuk, hogy a Facebookon mit lájkolunk, és hogy ezt hogyan használják föl.” Ez a valóság akaratlanul is beépül a regénybe – „átengedtem magamon a valóságot”.

A történelem szürke zónái és a 1945 sikere

Szóba került Szántó híres elbeszélése, az „1945” is, amelyből Török Ferenc filmje is készült. „Ez történelem szűzföldje volt” – mondja Szántó arról a pillanatról, amikor a túlélők visszatértek, és a helyi társadalommal való találkozásuk sokszor ellenséges volt. A történet hatására „elkezdtek történészek, társadalomtudósok foglalkozni ezzel az időszakkal”, a film és a könyv úttörő hatással volt a magyar múltfeldolgozásra.

Közép-Európa és a demokratikus deficit

A beszélgetés vége már nyílt politikai reflexió: a magyar társadalom demokratikus beidegződései, a traumák és a követő társadalmi attitűd – mind szóba kerülnek. Szántó szerint a trianoni sokktól a 40 éves kommunista diktatúráig terjedő történelmi tapasztalatok súlya ma is érezhető: „Egy szabadságelvű gondolkodás, egy polgári öntudat még mindig nehezen alakul ki.”

Európa, migráció, antiszemitizmus – 21. századi kihívások

„Az Európa elleni szabadságharc – nevetséges komédia” – mondja az író az Európai Unióval szembeni hazai politikai kampányokról. De Szántó egyúttal elismeri: „2015-ben igaza volt a kormánynak, amikor felhívta Európa figyelmét a migráció kérdésére.” A multikulturalizmus kritikája, az iszlám fundamentalizmus terjedése és az antiszemitizmus új formái mind olyan kihívások, amelyekre – szerinte – realista válaszokat kell adni, nem pedig ideológiai dogmákban gondolkodni.

A „Kafka sírja” nemcsak egy izgalmas fikció, hanem egy társadalomlélektani tükör is – a múlt örökségéről, az apává válás nehézségéről, a politikai megfigyelésről és a 21. század szorongásairól. Ahogy Szántó mondja: „A jó regény átengedi magán a valóságot.”

A tartalmi összefoglaló mesterséges intelligencia felhasználásával készült.

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Mazsihisz hírek
Temetőavatás és kiállítás Kisteleken
2025. Augusztus 27. / 09:17

Temetőavatás és kiállítás Kisteleken

Zsidó világ
Binjomin rabbi: Hányféle micva létezik?
2025. Július 04. / 10:02

Binjomin rabbi: Hányféle micva létezik?