A XIX. és XX.
század fordulójának kulturálisan pezsgő, sokszínű, kreatív Budapestje
tucatjával ontotta magából azokat a később világhírű zsidó származású magyar
tudósokat, írókat, művészeket, akiket azóta is nemzeti büszkeségeink között
tartunk számon.
A marslakóként
emlegetett tudósaink (mások mellett Teller Ede, Szilárd Leó, Wigner Jenő,
Kármán Tódor, Erdős Pál vagy Neumann János) életműve széles körben ismert, és
elismert, eredményeik említése nélkül szinte értelmezhetetlen az elmúlt száz év
története.
Azt már talán
kevesebben tudják, hogy épp Tellerékkel egyidőben, szintén javarészt az
Egyesült Államokban futott be világra szóló karriert öt olyan nagyformátumú
karmester, akik lényegében újra definiálták az amerikai és a nemzetközi
klasszikus zenei életet. Stern György (Sir Georg Solti), Deutsch Antal (Antal
Doráti), Blau Jenő (Eugene Ormándy), Széll György (George Szell), Reiner
Frigyes (Fritz Reiner) évtizedeket átívelő, termékeny pályafutása a mai napig
meghatározó jelentőségű és korszakalkotó a szimfonikus zenekarok történetében,
elég csak az USA öt legjelentősebb együttesére-New York, Chicago, Boston,
Philadelphia, Cleveland-gondolnunk.
• Mennyiben az
egyéni kvalitások és mennyiben a környezet határozta meg életútjukat?
• Mi lehet a
kapcsolat Reiner Frigyes és a Motown-slágerek között
• Versenyszellem és
zsenialitás.
• Zeneakadémia és
Opera.
• Bartók és Kodály.
• Klasszikus és
kortárs.
• A XX. század
Budapesten született?
A Mazsihisz
podcast stúdiójában Karczag Mártonnal, az Operaház Emléktárának vezetőjével
Singer Dávid műsorvezető beszélgetett.
