A felvilágosodás századának zsidó
származású katolikus papja, szabadgondolkodója és csábítója emléezetének
időről-időre részévé vált, amit el kívánt titkolni többé-kevésbé, a zsidó
eredet. Sajátos, mégis tipikus asszimilációtörténet Lorenzo da Pontéé.
A nem zsidó pályát befutó híres emberek
zsidó származását eleinte titkolják, aztán felfedezik, elfelejtik, mert nem
tűnik úgy, hogy jelentősége volna, aztán újra fel lehet fedezni. Ilyen történet
Mozart librettistájának zsidósága, aki a 18. század, a felvilágosodás
századának gyereke, a felvilágosodás nagy művészének, Wolfgang Amadeus
Mozartnak a szövegírója és pályája is kapcsolódik mindehhez, az, ahogy el
tudott távolodni őseitől, asszimilációja is.
Egy itáliai gettóból indult, alighanem
körülmetélték és bár micvója is lehetett, a közösség teljes jogú tagjává vált,
mielőtt elhagyta, katolizált. A korszak nagy felvilágosult despotája, a magyar
történelemből is jól ismert Habsburg uralkodó, aki a vallási türelem ikonja is
volt, II. József fogadta udvari zenészévé, olyan halhatatlan operák szövegírója,
mint a Don Giovanni, a Cosi és a Figaro házassága. Olyan, az érzékiség
szabadságáról szóló szövegek ezek a felszentelt katolikus pap tollából, amelyek
a korszak felvilágosodásának nagyon is merész hirdetői, a polgári szerelmi
szabadság kiáltványa az első éjszaka nemesi előjogával szemben a Figaro. És
állítólag maga is csábító volt, promiszkuus életet élt, ez aztán le is
buktatta, a zsidó férfiak, Ábrahám szövetségének tagjai egy életre, szóval ők,
ha túlestek első napjaikban a körülmetélésen, nem tagadhatják soha többé a
meztelen igazságot.
II. József halála után elhagyta
Ausztriát és Amerikába távozott, a korszak új ígéretének éppen csak megszülető
földjére, ott volt sok minden, mielőtt egyetemi professzor lett, élettörténete,
műve mellett, szintén jellemző és jelentős. Az, hogy zsidó volt, hosszú időn át
nem volt téma, ez az ő sikere is. Aztán téma lett, jórészt a nácizmus
uralkodása idején, nehéz téma, mert Mozart mégsem volt leváltható darabja a
német kultúrának. Próbálták őt lecserélni Mozart mellől, aztán ismét elfelejtik
és felfedezik, újra és újra, hogy zsidónak született. A titkos zsidókat
mindenki imádja, mert izgik, az ismert zsidók zsidósága egy idő után unalmas.
De, a zsidó újságok szerencséjére, mindig minden kezdődik elölről. Ennek a
játéknak a története is összekapcsolódik Lorenzo da Ponte élettörténetével.