Tévész: Az emberiség kultúrtörténetében csak a változás örök


Zsidó hónapok / Tévész

A zsidó vallást és általában a zsidó közösség életét át- és átszövi az idő. A fogalom már-már meghatározó tényező, perdöntő lényeg, szimbolikus centrum, gondoljunk csak a szombat bejövetelére, az újhold kezdetére, a böjt vagy az ünnep végére.


Szent irataink megőrizték az év kezdetének négy időpontját, amiből az a fontos, hogy eleinknek választaniuk, dönteniük kellett, mert az esztendő, az esztendők folyamát illik jól, hibátlanul kezdeni. Hiszen ettől kezdve millió fontos dolgot csakis így, ehhez kötve mérhetünk.

A zsidó és a nem zsidó számítás eltér egymástól. Az askenáz és a szefárdi világ természetesnek veszi a különbséget, ez nem okoz zavart. A hónapok neve is más. Tanult és művelt emberek tudomásul veszik az eltérést. Ne is a hindu, a moszlim, a kínai gyakorlatra gondoljunk, hanem Bonaparte Napóleon forradalmi tettére, ami csak iskolai tanulmányaink idején terhelt meg minden diákot. De ebből is megértettük: az emberiség kultúrtörténetében nincsenek igazán állandó dolgok; csak a változás örök.

A zsidó naptár – tudomány. A naptárhoz kapcsolódó vallási ismeret, hagyomány, szabályrendszer, aggadikus kincsestár – egész egyetem. Megjelenik benne az ó- ókori Egyiptom és Mezopotámia megannyi leszűrt és a judaizmus gyakorlatán átszűrt hagyatéka, a görög és a latin eszmerendszer gyémántos értéke, a modern tudomány megannyi kapcsolódó eleme. A múlt század közepén a pesti bölcsészkaron Hahn István professzor újra és újra meghirdette szemeszterét az ősi naptárról, hogy tanóráin alkalma legyen elmondani növendékeinek a jesivák fényes örökségét.

Kiszlév és Tévész határán a Föld északi térfelén rövidülnek a napok, az idő hidegebbre fordul. Túl a nyári-őszi munkákon, figyelmünk családi, közösségi életünk felé fordul. Fontosabbá válik együttlétünk a szabadságban (gondoljunk a Hanukára); szilárdabban állunk egymás mellett a zsinagógában; keressük a szomszéd, a régi barát társaságát; több időt töltünk szeretteink körében. És nagyobb kedvvel is tanulunk régi és új dolgokat. Például a naptárról, a napok, a hetek, a hónapok, az évek, az évmúlások titkairól. Mert lehet, hogy a zsidóság maga az Idő.

A végtelenség, a tér és a múlt, a jelen, a jövő, s ezek különös, alkotó és ösztönző keveréke. Amiként az ősatyáktól megszabatott számunkra!

Benedek István Gábor

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Judaizmus
Az Éden kertje – És annak értelmezései