Szerdócz Ervin: „Hatalmas vizekbe gázoltál, de egy cseréppel jöttél ki onnan"

2022. Március 31. / 21:28


Szerdócz Ervin: „Hatalmas vizekbe gázoltál, de egy cseréppel jöttél ki onnan"

Az előző Smini hetiszakasz ezekkel a szavakkal fejeződik be:  „hogy különbséget tehessetek a tisztátalan és tiszta között”. Jelen hetiszakasz elején a „brit mila”, az előbőr körülmetélésének parancsát olvassuk, amelyet Ábrahám ősapa által kapott a zsidó nép. Ezért Ábrahámra való tekintettel a körülmetélés másik neve: „Felvétel Ábrahám szövetségébe” – kezdi írását a Tázriá hetiszakasz kapcsán az újpesti főrabbi.

„És a nyolcadik napon metéltessék körül előbőrének húsa!”
(III.M.12/3.)

Midrás Mehiltában olvassuk: „….milyen nagy jelentősége van a Szombatnak, hiszen nem végezzük el a briszt (körülmetélés szertartását) a fiúgyermeken, míg egy Sábesz le nem zajlik.  Hiszen az van írva: és nyolcnaposan metéld körül…” (1Mózes 17:12).

Bölcseinek szerint az újszülött „megszentelődik” a Sábesz által. Csak utána számít alkalmasnak a szent szövetség jelének felvételére, hogy ezáltal elfoglalja helyét az Ö-való szövetségének közösségében.

Egyes talmudi bölcsek vitatkoznak a kérdésen: ha a gyerek születése utáni nyolcadik nap Szombatra esik, akkor a gyereket Szombaton kell felvenni Ábrahám szövetségébe. Ábrahám parancsba kapta a körülmetélést, de az ő idejében nem kellett Szombatot tartani. Ha hibát követett volna azzal, hogy végrehajtja fia körülmetélését Szombaton, akkor I-ten figyelmeztette vagy megtiltotta volna számára a szertartás elvégzését azon a napon. 

Rabbi Akivát egy ifjú tanítványa az alábbi kérdéssel kereste meg: „lehetséges, hogy a briszt a tizenötödik napon kell végrehajtani?”. Rabbi Akiva értetlenül nézett tanítványára. Mire az ifjú így magyarázta: „tudott, hogy az anya a fia megszületése után hét napig tisztátlan. Nemde az azt követő nyolcadik napon kell körülmetélni a gyereket?”.

Erre Rabbi Akiva elmagyarázta: „hatalmas vizekbe gázoltál, de egy cseréppel jöttél ki onnan. Úgy van írva: nyolcnapos korában metéltessen körül nálatok minden férfi, nemzedékeiteken át. A gyerek születését követő nyolcadik napon, nem a női tisztátalanság megszűnte utáni nyolcadik napon!” .

A körülmetélések ismert „kelléke” Elijahu (Illés) próféta széke. A próféta nem a megszokott módon távozott a földi világból. Nem halt meg, hanem tüzes szekéren ment fel az égbe (II.Kir. 2/11). Zsidó hagyomány szerint jelen van minden fiú felvételén Ábrahám szövetségébe.

David Cohen rabbi kérdezett rá: vajon miért Elijáhu (Illés) próféta, s miért nem Ábrahám ősatya a circumcizió központi alakja? Hiszen a brisz által Ábrahám szövetségébe lép be a gyermek, nem Illés „szövetségébe”. 

A kérdésről rabbi David Cohen ezt tanította: Így áll: Ez az én szövetségem, amit őrizzetek meg közöttem és közöttetek és fiúgyermeked között, aki utánad következik, legyen körülmetélve közöttetek minden fiúgyerek (I.M.17/10.). 

A körülmetélés szövetsége a zsidó nép múltjának, jelenének és jövőjének egybeillesztése, Ábrahám a múltat, a brit milára összegyűltek a jelent, míg a halhatatlan Elijáhu – aki a végső megváltás előhírnöke – a jövőt képviseli. 

Illés próféta nemcsak a körülmetéléseken van jelen, hanem érkezésére számíthatunk a széderestéken is. Ezért töltünk ki a prófétának egy pohár bort, amely ott marad az ünnepi asztalon!

A körülmetélés kötelessége az apáé. Elmulasztása esetén a fiúnak magának kell ezt pótolni, miután elérte a (bár micva) felnőttkort. Rámbám azt írja: a Tóra megparancsolta nekünk, hogy metéljük körül fiainkat. Aki megszegi a parancsolatot annak büntetése: „karét” (égi bíróság által kiszabott büntetés). 

Turnus Rufus, Róma jeruzsálemi  helytartója kérdést intézett rabbi Akivához: „Miért metélitek körül magatokat? Hisz ha I-ten azt akarta volna, hogy a férfiak fityma nélkül szülssenek, rögvest úgy teremtette volna őket.”

Rabbi Akiva így válaszolt: „miért születik a gyerek úgy, hogy köldöke oda van nőve anyjához és később kell mesterségesen elválasztani tőle? Nemde azért történik így, mert I-ten akarja, hogy a tökéletlen munkát az ember tökéletesítse? Azon felül I-ten tudni akarja, hogy teljesíti-e az ember a parancsolatokat, ezért hagyja meg neki a körülmetélés parancsát".


mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek