Az ómerszámlálás heteiben vagyunk, peszách és sávuot között, és erre az időszakra sajátos szokások, parancsok, tilalmak vonatkoznak. Összeállításunkból kiderül, hogy mit lehet és mit nem lehet vallásos zsidók számára sávuótig.
A zsidó naptárban az Egyiptomból való kivonulás ünnepe és a Tóraadás ünnepe közötti hét hét különleges időszakot jelöl, amelyet héberül Szefirat HaÓmernek, magyarul ómerszámlálásnak nevezünk. Ez az időszak egyrészt az örömteli várakozás ideje, hiszen minden nap számoljuk a napokat sávuotig, amikor a Szináj-hegyi törvényadást ünnepeljük. Másrészt azonban gyászos időszak is a zsidóság számára – de miért gyászolunk ebben az időszakban, amely ilyen két nagy örömünnepet köt össze?
A hagyomány szerint ebben az időszakban, a Bar Kohba-felkelés idején (i. sz. 2. század) pusztító járvány sújtotta Rabbi Akiva, a kor egyik legnagyobb tanítójának tanítványait. Több ezer (a Talmud szerint 24 000) tanítvány halt meg, ami óriási veszteség volt a zsidó tudományosság és szellemi élet számára. A bölcsek szerint a járvány oka az volt, hogy a tanítványok nem adták meg egymásnak a kellő tiszteletet. A járvány csodálatos módon megszűnt az ómerszámlálás 33. napján (Lag BaÓmer).
E tragikus esemény emlékére az ómerszámlálás hetei alatt bizonyos gyászszokások vannak érvényben. Ezek célja a megemlékezés és az önvizsgálat, különösen az emberi kapcsolatok és a kölcsönös tisztelet fontosságára való tekintettel.
A legfontosabb szokások ebben az időszakban
– Esküvők és nagy ünnepségek tilalma: ilyenkor általában nem tartanak esküvőket, nagyobb nyilvános mulatságokat vagy táncos összejöveteleket.
– Hajvágás és borotválkozás tilalma: a gyász egyik külső jeleként a zsidó férfiak nem borotválkoznak és nem vágatnak hajat ebben az időszakban (és ilyenkor sok nő sem vágat hajat). Ez az egyik leglátványosabb szokás, amely a gyász külső kifejezése.
– Zenehallgatás korlátozása: sokan tartózkodnak az élő hangszeres zene hallgatásától és a koncertek látogatásától.
– Új ruha vásárlásának kerülése: kerülni kell az olyan új ruhák vásárlását vagy viselését, amelyek különösen nagy örömet okoznának.
Ez a gyászidőszak azonban nem teljes és nem tart megszakítás nélkül. Az ómerszámlálás 33. napja – amelyet Lag BaÓmernek (ל״ג בעומר) nevezünk (a „Lag" a 33-as számot jelöli héber betűkkel) – igazány örömteli nap, mert a hagyomány szerint ezen a napon szűnt meg a Rabbi Akiva tanítványait sújtó járvány. (Idén – a polgári időszámítás szerint – Lag BaÓmer napja május 16-ra, péntekre esik.)
Ezért Lag BaÓmer napján a gyászszokásokat felfüggesztik: lehet hajat vágni, borotválkozni, esküvőt tartani, zenét hallgatni és ünnepelni. Izraelben és a világ számos pontján ilyenkor örömtüzeket gyújtanak, kirándulnak, piknikeznek.
Az ómerszámlálás időszaka tehát kettős természetű periódus: miközben napról napra közeledünk a Tóraadás örömteli ünnepéhez, sávuothoz – amely idén június 1-én köszönt be – megemlékezünk egy múltbéli tragédiáról is. A gyászszokások arra emlékeztetnek minket, hogy még az örömteli várakozás idején is fontos az önvizsgálat, az alázat és a mások iránti tisztelet. Lag BaÓmer pedig egyfajta lélegzetvételnyi szünet, örömteli megállóhely ezen az úton.
