„Ez a hajléknak, a bizonyosság hajlékának elszámolása, amint Mózes rendeletére el lett számolva...”

2025. Március 27. / 17:39


„Ez a hajléknak, a bizonyosság hajlékának elszámolása, amint Mózes rendeletére el lett számolva...”

A vétkek nem maradnak titokban. Isten előtt semmiképpen. Minden a maga idejében kiderül és a maga módján lelepleződik – tanítja írásában Szerdócz Ervin rabbi.

Elkészült a Miskán a zsidó nép adományából. Ez lett a negyven éves pusztai vándorlás során a szentély, mely Isten jelenlétének bizonyosságát jelentette. (lásd II.M. 25/8) Ekkor Mózes kezdeményezésére Itámár, Áron főpap fia, leltárt készít. Bár az Örökkévaló bízott benne, ahogy írva van: „Mózes; ő meghitt egész házamban.” (IV.M. 12/7) Mózes ragaszkodik az elszámoláshoz. Felvetődik a kérdés: Mózes miért tartotta fontosnak, hogy pontos elszámolást adjon a beszolgáltatott értékekről? A Talmud Tosefta Zeváhim szerint, fel sem merülhetett annak gyanúja, hogy a felajánlásokat nem megfelelő célokra használták. Kizárólag csak így válhatott a szentély a Sehiná (Isteni Jelenlét) otthonává. - gondolta Mózes, hiszen ez áll:

„Mert én, az Örökkévaló...gyűlölöm a lopást a jogtalansággal.” (Jes. 61:8).

A zsidó gondolkodás gyakran alkalmazott morális elve a „Mérték, mérték szerint” (Midá k’neged Midá) elv, mely azt jelenti, hogy a világa kölcsönösség elvén működik. Konkrétan az emberrel úgy bánnak társai és velük Isten is, ahogyan ő viszonyul az emberekhez. Bölcs Salamon király tudta: „Jobb a kevés istenfélelemmel, mint a sok, a nagy kincs, a hol háborúság van. (a lelkiismerettel)!” (Péld. 15/16) A vezető is ember, követhet el hibákat, de mindent fölülmúl fedhetetlenségének kérdése. Egy vezető legnagyobb vétke az, amikor visszaélve hatalmával megkárosítja népét. A szentírásban több példa van arra, hogy milyen isteni csapás éri az embert a jogtalanul szerzett vagyon miatt.

Misna Sekalim 3/2 beszámol arról, hogy amikor a kincstárnok pénzt vett ki a Jeruzsálemi Szentély adománygyűjtő ládáiból, tilos volt olyan öltözéket viselnie, melybe pénzt rejthetett el. „Jóindulatot és megértést fogsz találni Isten és az emberek szemében is.” (Péld. 3:4.) Ez úgy is értelmezhető, hogy az elővigyázatossági intézkedést nem azért hozták, mert féltek, hogy ellophatják a pénzt, hanem azért, nehogy azt higgyék az emberek, hogy a Kohenek (papok) lopnak.

Mózes pontosan tudta: „Vajon, aki nem tartja tiszteletben a jogot, kormányozhat? (Jób 34/19) Ahogyan az is világos volt előtte, hogy„Bolyongásom Te megszámláltad, tetted könnyeimet is tömlődbe, nemde elkönyveled?” (Zsolt 56/9) A vétkek nem maradnak titokban. Isten előtt semmiképpen. Minden a maga idejében kiderül és a maga módján lelepleződik.

Erről szól ez a vicces történet.

Történt, hogy egy rabbi, aki soha életében nem evett disznóhúst, elhatározta, hogy egyetlen egyszer megkóstolja. Titokban elutazott egy távoli szigetre és szállása éttermében megrendelte a legdrágább sültet. Ahogy bűntudatával küzdve várta az ételt, hallja, hogy közössége néhány tagja hangos köszöntéssel asztalához ül. Ekkor megérkezett a pincér, ezüst tálcán sült malacot hozott, amelynek szájában alma volt. A rabbi erre zavarában ezt dadogta: 

„Jé, milyen kiszolgálás! Egy almát rendeltem és nézzétek, hogy szolgálják fel nekem!”
mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
Május kilencedike évfordulójára: a zsidók és Európa
Judaizmus
Szabad-e fára mászni szombaton?
2025. Március 24. / 14:20

Szabad-e fára mászni szombaton?