József
küldetése befejezése előtt áll. Semmiből jött és naggyá lett. A
kérdés: mit kezd hatalmával. Megbosszulja, amit testvérei tettek vele, vagy
felülkerekedik sérelmén és megbocsájt nekik? A testvérek, Jákob fiai, ott
állnak József előtt. Márpedig József Egyiptom második leghatalmasabb embere!
József ragaszkodik, hogy minden testvére előtte legyen. Még Benjámin a közös
anyától született testvére is, akit Jákob az édesapja maga mellett tartott,
nehogy őt is elveszítse, miután úgy tudja, hogy József meghalt.
József
próbára teszi testvéreit: zsákjaikba, melyekben élelmet vittek Kánaánba, pénz
rejtett. Kíváncsi: bevallják, hogy miután az ismeretlen eredetű pénzt
megtalálták, ingyen visznek élelmet, vagy elhallgatják. A testvérek kiállják a
próbát. Ezután még egyszer próbára teszi testvéreit. Ezúttal serlegét, amivel
jósolni szokott Benjámin zsákjába rejti. József felteszi a lesújtó kérdést: „mi
legyen azzal, akinél megtalálom serlegem?” A válasz drámai: „haljon meg, mi meg
legyünk rabszolgáid házadban!”
És
ezek után ott állnak, rettegve várva József döntését!
„Ekkor
eléje lépett Jehuda és mondta: „Kérlek, uram, hadd szóljon szolgád egy szót
uram fülébe és ne törjön ki haragod szolgád ellen, mert te olyan vagy, mint a
Fáraó!” (I.M. 44/18)
Zohár (205b-ben) Rabbi Elázár dramatizálja a helyzetet és Juda válaszát egy Jesájá
próféta könyvéből vett idézettel adja meg: „Hiszen Te vagy Atyánk, hiszen
Ábrahám nem tud minket, és Israel nem ismer minket, Te, Uram vagy a mi Atyánk,
Megváltónk, ez neved öröktől fogva” (Jesaja 63/16.)
I-ten
amikor a világot teremtette, minden nap teremtett valamit, a Heszed (szeretet)
és a Sechina (I-teni jelenlét) szférák fokozatai közötti reláció elvek alapján.
Amikor
az embert teremtette, eléje lépett a Tóra és mondta: „az emberi lény,
akit Te teremteni akarsz bosszantani fog Téged! Ha nem vagy „lassú haragú” jobb,
ha az embert meg sem teremted!” I-ten
válasza: „Vajon ok nélkül nevezel engem „lassú haragúnak”? (II.M:
34/6)
„Minden
a Tóra által teremtetett és a Tóra által lett teljes”
József
érdemtelen volt. Lenézte testvéreit, árulkodó volt, felsőbb rangúnak képzelte
magát. Ennek ellenére különleges személyiség volt! De mitől lett különleges?
Nem tette, hanem személyisége hordozta I-en legfőbb, legfenségesebb
atributumát.
Azt,
amit a Tóra: „lassú haragúnak”
nevez.
Talmud
Brachot traktátus idézi jeles rabbik megható imáit, melyeket Midrás Rabba szerint
a Talmud bölcsei Józseftől tanulták álombeli látomásukban.
Az
IMA, I-ten „elé lépés”, mely olyan, mint amikor Jehuda József elé lépett. Telve
félelemmel, bizonytalansággal. Ez olvasható ki a jeles rabbik imáiból amikor
odaálltak az I-teni jelenlét elé, bízva I-ten legszebb tulajdonságába, amit a
Tóra: „lassú haragúnak”
nevez, az, ami hordozza a REMÉNYT!
Raba
imája: „I-tenem!
Mielőtt megvoltam, nem voltam érdemes, hogy meglegyek. Most, hogy meg vagyok,
mintha nem is lennék. Por vagyok én életemben, és halálom után is por leszek!
Lásd, itt állok előtted, egy korsó, tele szégyennel és gyalázattal. Legyen
akaratod Ö-való, I-enem, hogy ne vétkezzem soha többé, s amit már vétkeztem
előtted, semmisítsed meg nagy irgalmadban, de ne csapások és nehéz betegség
útján!”
Mar
ben Rabina imája: „I-tenem!
Óvd meg nyelvemet a rossztól, ajkaimat a hamis beszédtől. Legyen néma a lelkem,
midőn átkoznak engem, s olyan legyen lelkem mindenkinek, mint a por. Nyisd meg
lelkemet Tanodnak, és parancsaid után járjon lelkem. Óvd meg engem a gonosz
véletlentől, gonosz hajlamtól, és minden bajtól, ami az emberek felett
gomolyog. Akik gonoszságot tervelnek ellenem, hiúsítsad meg gyorsan tervüket,
ziláld szét gondolatukat. Vajha tetszésre lennék előtted, szám mondásai, szívem
gondolatai Ó, Ö-való szirtem és megváltóm!”
És
végül rabbi Eleázár imája: „Vajha
tetszést nyernék előtted, Ó! Ö-való, őseim I-tene, hogy ne keltsek gyűlöletet
senkinek szívében és szívemben se keljen gyűlölet, hogy ne keljen irigység
senkinek szívében ellenem, és a szívemben se keljen senki ellen irigység.
Legyen Tanod életem (irányítója) és hallgasd meg imámat.”
Egyszer egy ember, aki a karlini Slomó rabbi
anyagi támogatója volt, kérte, látogassa meg másnap, ugyanis pénzadományt akar neki
adni.
Hogyan
várhatsz tőlem ilyen ígéretet? – mondta a rabbi. Ma este imádkoznom kell. El
kell mondanom a Smá Izraelt imát, mert olyankor lelkem az élet peremére kerül.
Aztán az álom sötétsége következik; majd hajnalban jön a nagy reggeli ima.
Ilyenkor világokon hatolok át.
Végül arcra borulok. Olyankor lelkem az élet
peremén túl csordul…Talán nem fogok meghalni ekkor sem……De hogy ígérhetnék ima
utánra, hogy bármit megteszek?
