Binjomin rabbi a „ne láttassék, ne találtassék" parancsolat értelmezéséről

2025. Április 11. / 10:52


Binjomin rabbi a „ne láttassék, ne találtassék" parancsolat értelmezéséről

A kovászos birtoklásának tilalma – talán a Tórában egyedülálló módon – két parancs összevonása által vonult be a köztudatba: „ne láttassék, ne találtassék”. De nem lett volna egyszerűbb, ha a Tóra csak annyit ír le, hogy ne legyen a birtokodban semmi kovászos? Mi az oka annek a furcsa, kétféle megfogalmazásnak? E kérdést járja körbe Szántó-Várnagy Binjomin, a Bét Jehuda közösség rabbija az Orti.hu oldalon megjelenő Omek magazin legújabb számában.

Peszách ünnepe nemcsak attól különleges, hogy ez az egyetlen olyan időszaka az évnek, amire külön hekser [kósersági pecsét] szükséges. A megszokott követelményeken túl ilyenkor attól is óvakodni kell, hogy a megerjedt gabonaszemek belekeveredjenek ételeinkbe. 

Azonban ami talán még ennél is szokatlanabb, az az, hogy a fogyasztáson kívül a birtoklás is tilos Peszách napjaiban:

„Hét napon keresztül kovász ne találtassék házaitokban…” (Mózes 2., 12:19) „Ne találtassék” – azaz ne legyen megtalálható, ne legyen a birtokunkban.

Alig egy fejezettel később a parancs – kissé módosított formában – megismétlődik:

„Kovásztalant egyetek hét napon keresztül, és ne láttassék nálad kovászos, és ne láttassék nálad kovász minden határaidban” (Mózes 2., 13:7)

A kovászos birtoklásának tilalma így – talán a Tórában egyedülálló módon – e két parancs összevonása által vonult be a köztudatba: „ne láttassék, ne találtassék” [bál jéráe-bál jimáce]. 

De vajon nem lett volna egyszerűbb, ha a Tóra csak annyit ír le, hogy ne legyen a birtokodban semmi kovászos? 

A Talmud – szokásáshoz híven – elmagyarázza, hogy miért van szükség mindkétféle megfogalmazásra: ha csak látási tilalom lenne, akkor attól még szabad lenne elrejteni nem látható helyre, ha csak megtalálási, akkor a házon kívül elrejthetnénk (pl. garázsba – ld. Peszáchim 5b). 

E magyarázat után továbbra is nyitott marad azonban a kérdés: miért kellett a Tórának ilyen furcsán, kétféleképpen megfogalmaznia ezt az egyébként egyszerű birtoklási tilalmat?

Binjomin rabbi okfejtését teljes terjedelmében az Omek magazinban olvashatják el.

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek