Mózes eltűnése és a lélek tisztasága – Jó Szombatot

2019. Február 22. / 13:15


Mózes eltűnése és a lélek tisztasága – Jó Szombatot

A Mazsihisz hírei most elhallgatnak a szombat törvényei miatt, honlapunk nem frissül. A Szombat nem a kifelé, hanem a befelé figyelés ideje, több mint 24 órán keresztül, egy napnál kicsit hosszabb ideig, hogy „kerítést építsünk a Tórának”, megóvjuk, hogy a szombat szelleme minél tovább maradjon velünk.


A péntek esti gyertyagyújtás időpontja Budapesten 16:59 óra, a Szombat királynője 18:05 órakor távozik körünkből, onnantól visszavárjuk Önöket honlapunkra. Addig találkozzunk személyesen, zsinagógáinkban. A Tórából ezen a héten a „Ki tiszá” (Mózes 2. 30:11–34:35.) hetiszakaszt olvassuk fel zsinagógáinkban.

Mózes elmerült az Istennel folytatott beszélgetésbe, hosszú ideje nem jön már le a Szináj-hegyről, és a zsidók nem tudnak már tovább várakozni. „Összegyülekezett a nép Áron körül és mondták neki: Kelj föl, készíts nekünk Istent, a ki járjon előttünk, mert ez a férfiú, Mózes, aki felhozott bennünket Egyiptom országából – nem tudjuk, mi történt vele”.

A bálványimádás bűnének magyarázata Isten távolléte, Isten tartós hiánya. A félelem, hogy talán nincs is, de legalábbis nem beszél többé hozzánk Isten, hogy az, aki közvetítette az üzeneteit, elhagyott minket, nem tudjuk, mi történt vele. A távozó bizonyosság és a helyébe lépő magány és félelem. A Biblia, a Tóra nagyon is tud Isten távollétéről és némaságáról. Bálványimádás az, ha ezt a hiányt képtelenek vagyunk elviselni. A bálványimádás az elhagyott ember hazug önvigasztalása. Amikor elkészítik az aranyborjút a zsidók, azt mondják rá, hogy „ez a te Istened, Izráel, a ki felhozott téged Egyiptom országából”. Kétségbeesésükben azt hazudják maguknak, hogy ez az „isten” az az Isten, Ábrahám, Izsák és Jákob Istene, pedig ők tudják a legjobban, hogy nem az. Az emberi élet ki van téve Isten távollétének, nem tudjuk, miért, de ki van téve ennek. Nincs semmiféle bizonyosságunk, és ezt meg kell értenünk, és el kell fogadnunk, valódi vigaszra és együttérzésre van szükségünk hazug bálványok imádása helyett, és arra, hogy ne adjuk fel a várakozást az Eljövendőre, aki úgy mutatkozott be Mózesnek: leszek, aki leszek.

Áron megteszi, amit a nép kér tőle, ő lesz az aranybálvány-epizód főszereplője. Ez elsőre meglehetősen zavarba ejtőnek tűnik, hiszen egészen idáig arról volt szó, hogy ő és a leszármazottai lesznek Izrael főpapjai. A bálványimádás bűne különösen súlyos, Áron pedig nagyon fontos ember, érthető, ha a nagy kommentátor, a már emlegetett Rási mindent megtesz, hogy valahogy megpróbálja kimosni belőle. A Tóra azonban ezen a ponton nem hagy túl sok mozgásteret, úgyhogy nyugodtan lehetünk őszinték. Áron nagy bűnt követett el, és mégis ő lesz az első izraeli főpap. Egyszerűen azért, mert van remény a megtérésre, mert van remény a bűnösnek, mert az Övé, Istené a kegyelem, „kegyelmezek, akinek kegyelmezek”, mondja éppen ebben a szakaszban.

A reggeli imák között van egy, amely úgy kezdődik, hogy „Istenem, a lélek, amelyet belém helyeztél, tiszta”. Vagyis úgy tűnik, hogy van a léleknek valamiféle eredendő, a viselt dolgainktól, a bűneinktől független tisztasága, mivel Istentől kaptuk. Az emberhez hozzátartoznak a bűnei, viselnie kell értük a felelősséget, de nem azonos a bűneivel, mindig több is annál, amit tesz. Talán ez az egyik értelme annak, hogy Isten képmásai vagyunk. És ez jó hír, mert ha Isten távol is van néha bizonytalan hosszúságú időre, mi azért, többnyire, itt vagyunk egymásnak.

Jó szombatot kívánunk!

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek