Isten parkjai: városi zöldövezetek a Bibliában – Jó szombatot!

2020. Július 17. / 17:32


Isten parkjai: városi zöldövezetek a Bibliában – Jó szombatot!

Kedves olvasóink, a szombat szent ünnepe ma 20 óra 17 perckor köszönt be, a Királynő holnap este 21 óra 32 perckor távozik körünkből. Az ünnep időtartama alatt honlapunk és Facebook-oldalunk nem frissül. E héten a Mátot-Mászé páros szakaszokat olvassuk fel zsinagógáinkban a Tórából. Mindenkinek jó szombatot kívánunk!


A lévita papoknak 48 várost kellett működtetniük a Szentföldön, és az, ahogy meg kellett tervezniük ezeket, ma is segít nekünk élhető, természetközeli, a stresszt és az elidegenedést élhetővé tévő városi környezet kialakításában.

„Azután így beszélt az Úr Mózeshez Móáb síkságán, Jerikóval szemben, a Jordán mellett:  Parancsold meg Izráel fiainak, hogy a birtokukba kerülő örökségükből adjanak városokat a lévitáknak lakóhelyül. A városok körül levő legelőket is adjátok a lévitáknak.

Lakjanak ezekben a városokban, a legelőket pedig használják marhájuknak, jószáguknak és mindenféle állatuknak.”

Először ezer, majd kétezer ámá (bibliai mértékegység) sugarú körben jelöli ki a Tóra a városok körüli mezők, „legelők” sávját. Az ellentmondást a mindenre válaszolni képes nagy kommentátor, Rási úgy oldja fel, hogy további két sávra osztja fel a város körüli zöldterületet. Egy belső és egy külső körre, így a várost a mezőgazdasági területektől, a legelőktől elválasztja egy semmire sem használt, belső, városi „zöldövezet”. Rási, a Tóra alapján, a Tóra egyik látszólag ellentmondásos szöveghelyétől ihletve, ezer évvel ezelőtt feltalálta a parkosítást, a városi zöldövezetek kialakításának lehetőségét és csak ma tudjuk ezt igazán nagyra értékelni. A kora újkori rabbi, Sforno hozzáteszi, hogy ezen a területen galambdúc, méhkaptár, kas építhető. A Talmud is faültetésről, városszépítésről beszél és megtiltja ezeknek a területeknek a beépítését, ráadásul előírja, hogy Izrael minden városát így kell majd megépíteni, nem csak a léviták városait (ahogy Jon Greenberg Tóra-tanító összefoglalja).

A 19. századi, a modern ortodoxiát megalapító Samson Raphael Hirsch rabbi szerint a városok modernitását kell összekapcsolnunk a vidék természetközeli békéjével a bibliai zöldövezetek, „migrások” meghagyásának parancsa szerint, ez a városi tervezés eszi lehetővé, hogy ne idegenedjünk el a minket körülvelő természettől, hogy megőrizzük a hozzá fűződő kapcsolatot. És ez, ha felismerjük hétköznapi életünk magától értetődő részeként, ha vizet nem csak a csapban látunk, hanem a folyóban is, segíthet megtalálni egy új egyensúlyt az ember és a természet között.

Vagyis a Tóra fentebbi értelmezői hagyománya alighanem furcsállná például, hogy egy zajos és túlterhelt óriásváros rosszkedvű lakói számára alig megközelíthető a Budapestet átszelő, nagy folyó, a Duna. De arra is megtanít, hogy mi magunk is kialakíthatjuk, kinek mennyi tér jutott, a saját zöldövezeteinket, akár az erkélyen, cserépben nevelt muskátliktól (bármiktől) elindulva, hogy kell legyen a tereinknek gyakorlati használatba nem vett része, ahogy az időnknek, a napjainknak is. Ilyen elválasztások (ezt jelenti a Tórában a zöldövezetre használt migrás szó), tagolások nélkülözhetetlenek a mentális egészség számára. Az, hogy eredetileg a lévita papok kezelték ezeket a városokat, bár nekik is voltak adminisztrációs feladataik is, akár az előírás sprituális vonatkozásait is jelezheti. Ne építs be minden teret és minden időt – erre való a „beépítetlen” szombat, a mentális egészség szigete.

Hagyj űrt, engedj teret Isten terveinek is a világba!

Jó szombatot!

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
„Íme, én adom neki békeszövetségemet”
Megemlékezések
Lednitzky Andrásra emlékeztek Szegeden
2025. Augusztus 31. / 08:44

Lednitzky Andrásra emlékeztek Szegeden