A népek fényévé lenni: 2020 Hanukájára – Jó szombatot!

2020. December 11. / 14:03


A népek fényévé lenni: 2020 Hanukájára – Jó szombatot!

Kedves olvasóink, hittestvéreink! A szombat szent napja ma délután 15 óra 34 perckor köszönt be, a királynő holnap kora este 16 óra 45 perckor távozik körünkből. Ez idő alatt honlapunk, Facebook- és Instagram oldalunk nem frissül. A Tórából a Vájésev (Mózes 1. 37-40.) olvassuk. Mindenkinek jó szombatot kívánunk!

A szombat fényei az otthon megszentelését szolgálják, a Hanuka révén a zsidó otthonok bensőséges fényei kisugározhatnak a teljes külvilágra. A Hanuka révén valóban „a népek fényévé” leszünk.

A Hanuka ünnepe sehol nem szerepel a héber Bibliában (az Újszövetségben igen, Jézus Jeruzsálemben tartózkodik az ünnep idején János evangéliuma szerint – János, 10, 22). A Talmudban olvasunk csak róla részletesebben, méghozzá a Szombat törvényeit tárgyaló Sábbát traktátusában. Miért éppen itt, miért a Szombat mellett tárgyalják, miért ebben a talmudi részben vezetik be a rabbik a fények ünnepét?

A két ünnep Kenneth Brander rabbi, az izraeli vallási intézményrendszer, az Ohr Torah Stone vezetője szerint kiegészíti egymást.

A Sábbát többek között visszavonulást jelent. Visszavonulást a nyilvánosból az intimbe, a politikaiból a családiba, a megvitatásból, alakításból a csönd meghittségébe. Semmit nem szabad behozni közterületről magánterületre, se fordítva. Péntek este elmondjuk azt az áldást, amellyel a kohaniták áldják meg a népet az ünnepeken – a gyerekeinkre. Ilyenkor mond kohének, papok vagyunk saját otthonunk Szentélyében. Ennek a stabil bensőségnek az erejét sugározzák a Hanuka fényei, ezért kell, ha lehet, az ajtó közelébe, vagy az ablakba, a személyes tér és a külvilág határára tenni a hanukai gyertyatartót ezen a nyolc napon- az egyik hanukai kötelességünk a fények csodájának hirdetése. 

Az, hogy a Szombatot tárgyaló traktátus beszél a Hanukáról a Talmudban, arra utal, hogy kényes egyensúlyt kell fenntartanunk a személyes és a közös, a bizalmas és a valóban mindenkire tartozó, a csak zsidó, nemzeti, a részleges és a nemzetközi, az egyetemes között. Ha a legszűkebb közösségünkben nem él a fény, nincs minek eljutnia a világba. Hogyan lehetnénk, ahogy Ézsaiás próféta kéri, a népek fénye, ha önmagunk fényeivé sem tudunk lenni? Másfelől a bezárkózás, a külvilággal szembeni bizalmatlanság a zsidóság lényegi küldetése, a tikkun olam – a világ megjavításának – akadálya lesz. Ha bezárkózol zsidóként, tulajdonképpen nem vagy többé – ebben az értelemben – zsidó.

Most, hogy nehezen tudunk találkozni, különösen fontos, hogy a fények révén elérjük egymást, hogy hirdessük a bezárt világ számára a hanukai csodát, hogy az otthonunk fényei elérjenek azokhoz, akik magányosak. Az idei különösen fontos Hanuka lesz.

Ezen a héten, Hanuka első napjának hetében indul el József is a külvilágba, hogy megmentse az éhínségtől Egyiptomot és végül a családját és a belső békéjét is megtalálja. Amikor a hetiszakasz végén elhagyjuk, mindenkitől – úgy tűnik – végleg elfeledve ül Potifár börtönében. Most a legmélyebb a sötét körülötte, amikor fellobban az első gyertya lángja. De mind ismerjük a történet végét.

Jó szombatot és további szép ünnepet kívánunk!

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Megemlékezések
Holnap lesz Timár György Tamás búcsúztatása
Mazsihisz hírek
Új vezetőségi tagokat választ a Mazsihisz közgyűlése
Megemlékezések
Ma van Bächer Iván író, újságíró halálozási évfordulója

Kommentek