Harsányi László: Zsidó művészek a viharban (92. rész) – Gödry Kató

2021. December 22. / 09:29


Harsányi László: Zsidó művészek a viharban (92. rész) – Gödry Kató

1939-ben, az első két zsidótörvényt követően az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület) – a Pesti Izraelita Hitközséggel szoros együttműködésben – a fellépési lehetőségeiktől, kenyerüktől megfosztott zsidó művészek számára létrehozta a Művészakciót. Ebben a nagysikerű kezdeményezésben 1944. március 19-ig 550 színész, énekes, zenész, táncos, festő, szobrász, író jutott lehetőséghez és szó szerint éltető levegőhöz.

E hasábokon időről-időre bemutatok egy-egy művészt az akkor és ott fellépő, kiállító szereplők közül.

Gödry (Gödri) Kató operaénekesnő színészi hitvallását talán jól tükrözi a következő néhány mondata, amely a Színházi Élet 1924. 13-i számában jelent meg: „Minden kívülről jövő beavatkozásnak ellensége vagyok. A színpad a mi külön világunk, ahol az igazi művészek igazi művészetet szolgálnak. Lehetetlennek tartom a cenzúrát, amely dróton rángatható bábukat csinálna belőlünk.”

Gödry Kató Operaélet 1996 (002).jpg

Pécsen született 1900. augusztus 10-én. Tanulmányait a Pécsi Városi Zeneiskolában és a Zeneművészeti Főiskolán végezte. 1922 őszétől a szegedi színház társulata tagjai között volt található a neve. Bemutatkozásáról így írt a szegedi Friss Hírek: „Gödri Kató úgy megjelenésben, mint játékban szimpatikus; éneke … csengő, úgy lélegzetvétele, mint szövegkiejtése kifogástalan.”

1923-tól átszerződött a miskolci színházhoz. Nagyon jó szerepeket kapott, szinte mindig színpadon volt. Többek között D’Albert a „Hegyek Alján” c. operájában játszva kapta a következő méltatást a miskolci Reggeli Hírlap-tól: „Gödry Kató … Márta majdnem tragikus sorsú szerepében méltán érdemelte ki a közönség legmagasabb fokú szeretetét és állandó tetszését. Alakítása nyugodt és átgondolt. Mimikája pedig egyenesen predesztinálja erre a neki pedig szokatlan mezzoszoprán szerepre.”

Gödry Kató Színházi Élet 1924. 15. 58 (002).jpg

Egy év múlva szülővárosába tért vissza, a pécsi színház szerződtette le, de 1925 őszétől a Magdeburgi Operaház tagja lesz. Többször vendégszerepelt ezt kövezően is szülővárosában, majd Tilsitbe (Németország) szerződött át. A Pécsi Napló nyomon követve Gödry külföldi sikereit 1929 januárjában beszámolt arról, hogy a tilsiti helyi sajtó, a „közönség dédelgetett kedvencének” nevezte. Ezt követően más német és osztrák városokban (Magdeburg, Hannover, Graz, Bécs) énekelt, miközben továbbra is sűrűn vett részt a pécsi zenei életben. Egyik hazai fellépése nyomán így dicsérté a Pécsi Napló 1933 februárjában:

„Gödry Kató énekművészete nagyon széles skálán mozog. Amilyen kiváló operaénekesnő, olyannyira tökéleteset produkál a koncert pódiumon, nemkülönben, mint oratóriuménekesnő is. Nagy népszerűségének titka ép ez.”

Gödry Kató A Magyar Muzsika Konyve 1936_ (002).jpg

1936-ban visszatért Pécsre, fellépett különböző zenei rendezvényeken, majd 1937 elején zeneiskolát nyitott a városban és hangversenyesteket adott. Vendégeskedett a Pécsi Nemzeti Színházban is. 1939-től a zsidótörvények nyomán a szereplései Pécsett az Izraelita Hitközség és más zsidó szervezetek, köztük az - 1930-as évek közepén létrehozott - Goldmark Ének- és Zenekar rendezvényeire szűkültek.

1941-ben Budapestre költözött. 1942-1944 között az OMIKE Művészakció társulatában játszott operai főszerepeket. Volt többek között Cso-Cso-Szan a Pillangókisasszonyban, Giulietta a Hoffmann meséiben, a grófnő a Figaró házasságában.

1943. januar - 9 (002).jpg

1945-től zenei esteken, hangversenyeken lépett fel Budapesten, Pécsett (csakúgy, mint a háború elött is, sokszor Ernster Dezsővel) és más vidéki városokban. Többek között az egyik szereplője volt 1947-ben az OMIKE Művészakció mártír művészei emlékműve javára rendezett estnek. Fellépett az újjászervezett, de rövid életű OMIKE művészeti rendezvényein. A Fővárosi Zeneiskola tanára volt. Az 1940-es évek végén neve még sűrűn előfordult a lapok rádióműsor közlésében.

Életének utolsó éveiben visszavonult szülővárosába, Pécsre. Itt halt meg 1984-ben.

Képek:

1.) Operaélet 1996.
2.) Színházi Élet 1924. 15.
3.) A Magyar Muzsika Könyve, 1936.
4.) OMIKE Művészakció, színlap

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
Egy nép, egy szív, sok hang – jó szombatot!
Zsidó világ
Binjomin rabbi a tórai áldásokról: Csak a kenyér?