1939-ben, az első két zsidótörvényt követően az OMIKE
(Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület) – a Pesti Izraelita
Hitközséggel szoros együttműködésben – a fellépési lehetőségeiktől, kenyerüktől
megfosztott zsidó művészek számára létrehozta a Művészakciót. Ebben a
nagysikerű kezdeményezésben 1944. március 19-ig 550 színész, énekes, zenész,
táncos, festő, szobrász, író jutott lehetőséghez és szó szerint éltető levegőhöz.
E hasábokon időről-időre bemutatok egy-egy művészt az
akkor és ott fellépő, kiállító szereplők közül.
1909 júniusában a Somogyi
Hírlap hirdetést tett közzé, amelyben a kaposvári Ferenc József szálloda
nagytermében tartandó előadásra invitálta a nagyérdeműt. A fellépő Fővárosi
Artista-Cabarette társulatnak tagja volt az akkor 21 éves komikus, Szirmai
Vilmos. Ezt követően a Nemzeti Royal Orfeum hirdetésein tűnt fel a neve, majd
az 1920 őszén megnyitott újpesti Blaha Lujza-színház tagja lett. Itteni idejéről
írta Schöpflin Aladár az 1929-es Magyar
Színművészeti Lexikonban:
„… nemcsak komikus-szerepekben aratott
sikert, (ami talán még érthető annál, aki a kuplék és bohózatok világában nőtt
fel) de egész elsőrendű alakításokat nyújtott klasszikus darabok és a dráma
terén is. Bármilyen szerepet bíznak rá, nagy erejű karakterizáló képességén túl
művészileg kifinomodott ízléssel imponál közönségének, kritikának egyaránt.”
A kor színész szereplői számára nem ritka vándorlási
korszaka kezdődött számára1922-től, amikor a Budai Szinkörbe szerződött, majd
egymásután 1923-24-ben
Sebestyén
Géza társulatában Miskolcon és Budán, 1924-25-ben a Városi Színházban,
1926-ban a Fővárosi
Operettszínházban szerepelt.
1926-27-ben
Szegedre szerződött, a következő évadban Debrecenben, 1928-29-ben Sebestyén
Mihály miskolci társulatában játszott. Még az első miskolci időben, 1923
novemberében így dicsérte a Reggeli Hírlap:
„Szirmai Vilmos, aki, mint operettbuffó, a maga
nemében páratlan alakításával, estéről-estére növekvő sikert arat, úgyhogy
operettet ma már el sem tudunk képzelni nélküle.”
1929-től
a Komédia Orfeum, 1930 és 1932 között a Steinhardt Színpad tagja és rendezője
volt. Nemcsak játszott és rendezett, de írt kabaré-jeleneteket is. Mint az Újság, 1931 áprilisában írta: „Szirmai
Vilmos bebizonyította, hogy nemcsak kitűnő színész, hanem jó író is”.
1932-1934-ben
is folytatódik a vándorlása, amelynek állomásai: a Fővárosi Operettszínház, a Modern
Kabaré, a Budai Színkör, a Városi Színház, a Bethlen téri, illetve Erdélyi
Mihály színházai. 1935 telén Kárpátalján szerepelt, nagy sikerrel. „Ez az
egészen kiváló színész megérdemelné, hogy a neve mindig vastag betűkkel legyen
a színlapon – írta róla a Kárpátalja című
lap 1935 decemberében. Egy viszonylag rövid pesti kitérő után, 1937-ben újból Beregszász
következett a Kassai Színház társulatának tagjaként. Decemberben így
búcsúztatta a Kárpátalja:
„Csütörtökön
búcsúzott a nagyszerű Szirmai Vilmos. A kiváló művész ízlésére vall, hogy egy
olyan irodalmi értékű darabot választott magának, mint Scribe ’Egy pohár víz’
című vígjátékát. Ez volt egyébként a szezon legkitűnőbb előadása. Szirmai, mint
mindig, most is brillírozott, elmés volt és finom.”
1938
decemberében ott volt a neve azon a listán, amely a Színészkamarába felvett
művészek nevét tartalmazta. Ezért még játszhatott a színházakban, persze csak
akkor, ha kapott szerződést. 1939 őszén így újból Miskolc következett, egy
zenés vígjátékban kapott szerepet. 1940 elején Kecskemét volt a vándorlás
következő állomása. Még hír volt ezt követően arról, hogy szerepet kapott az
1940 júliusában megnyíló Kispesti Színházban,
1940
telétől maradt a végső menedék, az OMIKE Művészakció színpada. Itt játszott
kabaré előadásokon, játszott zenés vígjátékokban, játszott színdarabokban.
Sokszor lépett színpadra a Goldmark-teremben, ott volt 1944 márciusáig.
A különböző forrásokban a végről nagyon kevés adat található:
1944-ben halt meg – írják – ismeretlen helyen.
Képek:
1. Portré, PIM-OSZMI
Fotótár
2. Színházi Élet,
1924. 28. 14
3. Színházi Élet,
1924. 49.
4. Színházi Élet
1937. 08.
