1939-ben, az első
két zsidótörvényt követően az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési
Egyesület) – a Pesti Izraelita Hitközséggel szoros együttműködésben – a
fellépési lehetőségeiktől, kenyerüktől megfosztott zsidó művészek számára
létrehozta a Művészakciót. Ebben a nagysikerű kezdeményezésben 1944. március
19-ig 550 színész, énekes, zenész, táncos, festő, szobrász, író jutott
lehetőséghez és szó szerint éltető levegőhöz.
E hasábokon időről-időre bemutatok egy-egy művészt az akkor és ott fellépő, kiállító szereplők közül.
Az Országos
Magyar Királyi Iparművészeti Iskola értesítője 1904-ben hírül adta, hogy 18
éves tanulója, Gimes Lajos 240 korona ösztöndíjban részesült. Az 1886
novemberében Miskolcon Goldberger Simon tanító, hitközségi jegyző fiakén
született Gimes Lajos az iskola befejezése után szülőhelyén kezdett dolgozni.
Az első beszámolók művészi tevékenységéről 1909-ben jelentek meg a Miskolczi Naplóban. Egy évvel később
önálló kiállítással mutatkozott be, ahol – mint arról az Ellenzék beszámolt – 93 kiállított kép közül 25 kép kelt el az első
napokban. A kiállítások Miskolcon évente követték egymást egészen 1927-ig és a
siker nem maradt el egyiknél sem. Nem csak a szülőföldjén érezhette sikeresnek
magát. 1913 júniusában a Pesti Hírlap
számolt be arról, hogy 500 koronát nyert egy plakát-pályázaton.
1914 őszén
bevonult és a harctéren nagyon hamar meg is sebesült. Felépülése után visszatért
a frontra, ott is rajzolt, amikor csak lehetett. 1916-ban a hadvezetőség
Lembergben kiállítást rendezett a „fronton küzdő festők műveiből” - tudósított
a Miskolczi Napló. Gimes képei
„általános feltünést keltenek” – írták. Ezt követően is rendeztek kiállítást a
háborús képeiből. A Magyar Kultúra
1917. évi 19. számában egyfajta összegzést adott Gimes képeiből:
„Képeinek
tárgya majdnem kizárólag a háború. A háborúban a szelíd, szinte békés
motívumokat látja meg. Bakák mesélnek a tűz körül, levelet írnak, fegyverüket
tisztítják, mennek idegen, orosz tájakon. Megfesti azokat a messzi tájakat,
ahol, mint katona átvonul. De semmit sem látunk a nagy küzdelmekből, a háború
rémeiből, borzalmaiból.”
Az 1920-as
években sem csökkent az aktivitása. Jelen volt minden jelentősebb kiállításon a
fővárosban és Miskolcon egyaránt. Szaporodtak az elismerések és kitüntetések
is. Beérkezett festő volt, szinte minden hírlapi kritika, ismertetés szerint. Dolgozott
Belgiumban és Németországban is.
Persze nem
minden kritika volt pozitív. Az induló Farkas Istvánnal közös kiállítás
alkalmából a Magyar Grafika 1924
novemberében nem túl hízelgő összehasonlítást tett: „Gimes Lajos a jámbor
műkereskedői igényekkel kiegyezkedő jó mesterember.”
Ezzel szemben 1925-ben
elnyerte a Lipótvárosi Kaszinó festészeti díját, majd egy évvel később a gróf
Eszterházy-féle vízfestmény-díjat is.
1928 nyarán hosszabb
interjút készített vele a Literatura
című folyóirat. A festői stílusokról is sok szó esett benne, de talán a festőt
jellemezni kívánó bevezető néhány mondat fontosabb: „Nehéz a
feladat. Gimes Lajos nem tartozik a programművészek közé, akik szavak
áradatával szokták leleplezni mesterségbeli fogyatkozásaik hiányait. Csöndes
ember amúgy is, aki főként igen rossz néven venné azt, ha valami Galvani-val akadna össze, aki az
idegeit, azoknak legbensőbb rezdüléseit, szóval a művészetét akarná
boncolóasztalra fektetni.”
A következő
évtized történései is a folytonos kiállításokkal, csoportos tárlatokkal volt jellemezhető.
Miskolc a főváros mellett ennek továbbra is fontos állomása maradt. A kritikák is
elismerőek voltak. Álljon itt egy, az Esti
Kurir 1933. januári számából:
„A ’Fészek’
művészek klubjában tegnap nyílt meg Gimes Lajos festőművész kiállítása, amelyre
ez a hittel teli, őszinte szavú, költői tájlátású festő alkotásainak
színe-javát hozta el. Nem kicsinylendő feladat a Fészekben kiállítást rendezni,
mert ez az a terület, amelyen a művész legelsősorban kortársainak szemlélete
elé kerül, a szakértők kritikai tüzébe áll. Gimes Lajos teljes diadallal
büszkélkedhetik, mert kiállítását máris művésztársainak őszinte lelkesedése,
dicsérete kísérte”.
Még ez évben öt hónapot töltött Hollandiában tanulmányúton, ahol három kiállítást is rendezett, részben saját műveiből.
Hazatérve fenntartotta folyamatos jelenlétét a képzőművészeti bemutatókon, egészen 1944 márciusáig. Ugyancsak részt vett 1939 és 1944 között az OMIKE Művészakció valamennyi kiállításán, összesen 14 alkotással.
Az 1946-os, a mártír művészeknek szentelt kiállításról beszámolva a Demokrácia így írt: „Gimes Lajos, annyi nagyszerű kép megalkotója nem tért vissza a deportálásból”.
György Endre,
aki az utolsó hónapjait vele töltötte, az Új
Élet 1968. októberi számában számolt be arról, hogy Gimes Lajos a colditzi
fogolytáborban halt meg (feltehetően 1945 februárjában).
Képek:
1) Portré. Múlt
és Jövő 1925. január
2) Rajzok.
Érdekes Újság 1911. október
3) Önarckép.
Literatúra 1928. 6.
4) Vízparti táj.
1930-as évek III. kiállítás
5) Vén Tabán,
olaj. IV. kiállítás