1939-ben,
az első két zsidótörvényt követően az OMIKE (Országos Magyar Izraelita
Közművelődési Egyesület) – a Pesti Izraelita Hitközséggel szoros
együttműködésben – a fellépési lehetőségeiktől, kenyerüktől megfosztott zsidó
művészek számára létrehozta a Művészakciót. Ebben a nagysikerű kezdeményezésben
1944. március 19-ig 550 színész, énekes, zenész, táncos, festő, szobrász, író
jutott lehetőséghez és szó szerint éltető levegőhöz.
E hasábokon időről-időre
bemutatok egy-egy művészt az akkor és ott fellépő, kiállító szereplők közül.
Tóth Aladár a híres zenekritikus 1921 áprilisában
a Nyugat-ban hosszú értékelést
szentelt az akkor 22-éves, a pályája elején álló Sándor Renée
zongoraművésznőnek. Idézek ennek zárómondataiból, megjegyezve, hogy az egész
tanulmányt is érdemes elolvasni.
„Ekkora kiforrottság Sándor Renée korában
majdnem csak bizalmatlanná tesz bennünket. Egyetlen fiatalos vonás játékában,
hogy hangszerével és az előadott művekkel még egyaránt kissé teoretikus
viszonyban van, keresi a problémát s talán ott is bogoz, ahol nincs csomó.
Temperamentuma erősen parnassien és ebben élénken emlékeztet Dohnányira. Ha
azonban mély szépségkeresése továbbra is megóvja a dekadenciától, útja a
legkomolyabb művészi magaslatra vezet.”
Budapesten született 1899 júliusában. Testvérei: Sándor
Árpád zongoraművész és Sándor Frigyes karmester. A zeneiskolai évek
növendékhangversenyein még, mint Stern Renée szerepelt. A budapesti
Zeneművészeti Főiskolán Dohnányi Ernőnél és Kovács Sándornál tanult. Első
önálló zongora-estjét, ahogy erről a Budapesti
Hírlap beszámolt, 1920 januárjában tartotta. Az indulás visszaigazolását
nemcsak Tóth Aladár írása jelezte, de például 1922 januárjában a Szózat jóval kritikusabb beszámolót írt egy
hangversenyéről. A mérleg másik serpenyőjében a Pesti Hírlap egy évvel későbbi kritikája került. Ebben volt olvasható:
„… hazai zongoraművésznőink egyik legkiválóbbja
Sándor Renée gyönyörködtette nagyszámú hallgatóságát, főleg Schumann c-dur
fantáziájának és néhány Schubert-műnek eszményi szép, szinte tökéletes előadásával.”
1922-től hosszabb ideig Németországban turnézott
Árpád bátyjával. Különösen a barokk és a bécsi mesterek, Mendelssohn, Bartók
muzsikáját tolmácsolta rendkívüli formaérzékkel, tiszta zeneiséggel. Az itthoni
fellépéseiről az elkövetkező években sűrűn számoltak be és hosszabb cikkekben
is a lapok. Sokat lehetne ezekből idézni, volt felsőfok a dicséretekben, volt
visszafogottabb vélemény is. Legyen itt példaként az 1933 februári Pesti Naplóé:
„Sándor Renée hosszabb szünet után ma ismét
megjelent a Zeneakadémia dobogóján és magával hozta virtuozitásának,
muzikalitásának, poézisénak minden gyönyörű frissességét, üdítő ragyogását,
töretlen lendületét. És mindehhez még a művészi koncepciónak fokozott
érettsége, elmélyülése járult, mint a nagytehetségű művésznő fejlődésének
legszebb bizonyítéka.”
És ismét Tóth Aladár írása évekkel később, 1937
februárjában szintén a Pesti Naplóban:
„Hosszabb visszavonultság után szerdán ismét
megjelent a Zeneakadémia dobogóján egyik legkitűnőbb pianistánk, Sándor Renée.
[…] Sándor Renée … nemcsak megőrizte művészetének eredeti karakterét, hanem
hatalmasan el is mélyítette azt.”
1940 és 1942 között szerepelt az OMIKE
Művészakcióban. Az ottani fellépései között voltak önálló estjei is. A Népszava az egyik ilyen estről, az 1942.
decemberi fellépéséről írt kritikát:
„Beethoven c-moll versenyművét játszotta el
határozott, világos kifejezéssel. Ez a komoly és értékes művésznő inkább az
értelmében bízik, semmint a hangulataiban, de köze van a dolgok lényegéhez és
kissé józanul bár, ezt a lényeget is nyújtja.”
1943 szeptemberében nyílt meg a Pesti Izraelita
Hitközség Goldmark Károly Zeneiskolája, ahol tanított. 1949-től a Bartók Béla
Zeneművészeti Szakiskolában, majd a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán
(1951–54) tanította a zongorakötelező tárgyat. De nem hagyta ott végleg a
hangverseny-pódiumot sem. A Muzsika
1974-ben, születésnapját köszöntve így írt erről.
„Művészetének újabb, váratlan nagy kivirágzása
hosszú hallgatás után, a hatvanas évek elején következett be. Bach, Händel,
Haydn és Schubert művei mellett Sándor Renée ekkor különösen néhány olyan
Mozart-kompozíció egészen különleges tolmácsolásával lepte meg … közönségét,
mely művek a korábban kevésbé ismert … Mozartot állították elénk.”
Budapesten hunyt el 1977 augusztusában.
Képek:
1) Portré Magántulajdonban
2) Portré Magántulajdonban
3) OMIKE Művészakció műsorfüzet
4) Portré youtube.com