1939-ben, az első
két zsidótörvényt követően az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési
Egyesület) a Pesti Izraelita Hitközséggel szoros együttműködésben a fellépési
lehetőségeiktől, kenyerüktől megfosztott zsidó művészek számára létrehozta a
Művészakciót. Ebben a nagysikerű kezdeményezésben 1944. március 19-ig 550
színész, énekes, zenész, táncos, festő, szobrász, író jutott lehetőséghez és
szó szerint éltető levegőhöz.
E hasábokon időről-időre bemutatok egy-egy művészt az akkor és ott fellépő, kiállító szereplők közül. A válogatás vállaltan szubjektív lesz, de talán idővel kialakul benne valamilyen rendszer.
Ámos Imre festőművész Nagykállón született 1907. december
7-én. 1927-től 1929-ig a budapesti műegyetemen, 1929–35-ben a Képzőművészeti
Főiskolán tanult, ahol Rudnay Gyula tanítványa volt. 1931-ben állított ki
először a Szinyei Társaság Tavaszi Szalonjában, itt 1933-ban dicsérő elismerést,
1934-ben Álmodó asszonyok című képével első díjat nyert.
1933-ban
már így ír róla a Magyarország című lap, megemlítve egy felsorolásban, hogy a
Tavaszi Szalon kiállításán nagyon jó művészek tűnnek fel: „Közülük
első helyen áll egy új, eddig ismeretlen festő, Ámos Imre, akinek négy fanyar
ízű, érdekes témájú és szuggesztív formai megoldású… képe kitűnő kvalitásokat
árul el.”
1936-ban
a Képzőművészek Új Társasága (KUT) választotta tagjává. Ez időtől kezdve
nyaranta Szentendrén dolgozott. 1937-ben tanulmányúton volt Párizsban, ahol
kapcsolatba került Chagall-lal. 1938-ban a Nemzeti Szalon tagja lett. Kezdetben
a posztimpresszionizmus képviselője. Rippl-Rónai József és Berény Róbert hatott
rá, a 30-as évek közepétől képeit Chagall hatására az álomszerű, asszociatív
jelenítés jellemzi.
A
zsidótörvények megjelenésekor, 1938-ban így írt a naplójába: „Olyan lealázó, ahogyan visszautasítanak
bennünket csaknem minden foglalkozási ágból, valami szörnyű sötétség fekszik az
embereken, mintha meg lennének fertőzve valami bacilussal, ami embertelenül
gondolkozóvá teszi őket. Minden baj levezetését az antiszemitizmusban látják,
és bár tudják a vezetők, hogy ezzel nem oldják meg az égető problémákat,
homokba dugott fejjel végigcsinálják az embereket a legszörnyűbb nélkülözésbe
kergető törvényeket. […] kitaszítanak egy embercsoportot a szabadság,
egyenlőség, testvériség nehezen kiharcolt bástyáiból. Szerintem ez nem más,
mint gyűlölettel párosult kicsiségi érzés, amelyik legalább pillanatnyilag akar
diadalmaskodni a józanság és meggondoltság fölött.”
A 2.
világháború alatt megrázó látomásokban számolt be tragikus élményeiről (Sötét
idők sorozat; Menekülő, Háború stb.). 1940-től 1944-ig kisebb megszakításokkal
munkaszolgálatos volt Magyarországon, először a Délvidéken, majd a keleti
fronton, Ukrajnában. Képei azonban ez idő alatt ott voltak az OMIKE Művészakció
mind a hat képzőművészeti kiállításán.
Így ír Ámos Imre kiállított műveiről 1940-ben,
a Libanon című folyóiratban Naményi Ernő, a budapesti Zsidó Múzeum igazgatója: „Ha van
zsidó szellem a művészetben, a zsidó vallásosság és szociális együttérzés
szelleme, úgy kétségtelen ezek a képek és rajzok zsidó művészetünk legjavához
tartoznak.”
1944
őszén századát Németországba irányították. Az ohrdrufi koncentrációs táborban
halt meg, 1944 telén.
Ámos Imre verse, 1940. július:
Mert úgy igaz és teljes az idő
Ha egyszer lettél, többé nem ereszt
Ne sírj előre a késő jövőn
Nézz a toronyra alján esküvő
De tetején már ferdül a kereszt.
***
A képeket a Művészakcióban kiállítottakból választottam: Purim (Magyar Zsidó Múzeum), Alkony (Ferenczy Múzeum), Sátoros ünnep (Magyar zsidó Múzeum)