1939-ben, az első
két zsidótörvényt követően az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési
Egyesület) a Pesti Izraelita Hitközséggel szoros együttműködésben a fellépési
lehetőségeiktől, kenyerüktől megfosztott zsidó művészek számára létrehozta a
Művészakciót. Ebben a nagysikerű kezdeményezésben 1944. március 19-ig 550
színész, énekes, zenész, táncos, festő, szobrász, író jutott lehetőséghez és
szó szerint éltető levegőhöz.
E hasábokon időről-időre bemutatok egy-egy művészt az akkor és ott fellépő, kiállító szereplők közül. A válogatás vállaltan szubjektív lesz, de talán idővel kialakul benne valamilyen rendszer.
„Ha én egyszer
kinyitom a számat…!” Ebből a mondatból kortársaim felismerik, hogy most Salamon
Béláról lesz szó.
Salamon Béla 1885-ben,
Beregszászon született. Édesapja zsidó kisboltos volt. A fiú az elemi iskolát már
Berettyóújfaluban végezte, majd Pesten a Wesselényi utcában működő izraelita
polgári iskola tanulója lett. Padtársát,
akivel állandóan „marháskodtak”, Kann Gyulának hívták, később Kabos Gyulaként lett ő is híres komikus. A család nem tudta eldönteni, hogy Salamon milyen
pályára menjen, mígnem ő Lusztig Ede textilüzletének kirakatában észrevette,
hogy tanoncot kerestek és jelentkezett. A bolttal szomszédos volt a Nemzeti Színház, amelynek rendszeres látogatója lett. És ezek a kirándulások
váltak élete meghatározójává.
Így ír pályaválasztásáról a Hej,
színművész… című könyvében (amely 1939-ben, a színháztól való
eltiltása idején jelent meg először és amelyet maga terjesztett házról-házra
járva): „már kora gyerekkoromban a
színészi pályára készültem volna, ha egyáltalán sejtésem lett volna arról, hogy
ilyen pálya is van a világon”.
1913-ban lett színész.
Számos helyen lépett fel az ezt követő években: A Royal Sörkabaréban, az Apolló Kabaréban, az EMKE Kabaréban, a Bonbonniere Kabaréban. Bilicsi Tivadar így emlékezett fellépéseire:
„… bejön a színpadra és megáll esetlenül, kétségbeesett arccal, a szituációnak megfelelően, mintegy némán kérve a közönséget, hogy ne árulja el az ő jelenlétét – hát visítottunk a nevetéstől, pillanatok alatt a hatása alá kerültünk.”
Igazi hírnévre az után tett szert, hogy 1922-ben az Apolló Kabaréban szerepet kapott Szőke Szakáll: Vonósnégyes című egyfelvonásos bohózatában.
Roboz Aladár 1923 végén nyitotta
meg a Terézkörúti Színpadot, az időszak egyik legjelentősebb kabaréját, amelynek igazgatója Salamon Béla, művészeti vezetője
Nagy Endre lett. Salamon 1931-ig vezette a kabarét, de azon a nyáron Németországba költözött, szándéka szerint hosszú időre, de az
ottani siker hiányában nem sokkal később hazatért. Tovább játszott a kabarékban,
és sok más helyen, ahová meghívták, így az elmegyógyintézetben is. Erről az
utóbbi megismétlődő kirándulásról nyilatkozott 1934 májusában, az Egyenlőség című lapban:
„A Jóisten humorral áldott
meg engem… és nekem kötelességem, hogy ebből az isteni adományból azoknak is
adjak, akik legjobban rá vannak szorulva a humorra.”
1935 és 1938 között nyolc
epizódszerepet játszott el filmekben.
1939-1944
között, mivel nem vették fel a Színészkamarába, csak az OMIKE Művészakció
előadásain szerepelt. Már ott volt a Művészakció második előadásán, az 1939.
novemberi vidám esten és ott volt 1944. március 14-én a németek bevonulása
előtt öt nappal. A kabarétréfák, amelyekben játszik, ismerős és ekkor már
máshol nem játszott írók tollából kerültek ki: Nóti Károly és Rejtő Jenő a
szerzők.
1945-től
rendszeresen szerepelt a különböző varieté-színházakban 1951-ben a Vidám
Színpadhoz szerződött, amelynek haláláig tagja maradt. Igen nagy népszerűségnek
örvendett ekkor is. Több filmben játszott epizódszerepet. Napilapokban és
hetilapokban számos karcolata és krokija megjelent. Hej, színművész című
kötete újabb kiadásokat ért meg, a Szódásüveg
és környéke 1963-ban jelent meg. 1958-ban érdemes művész kitüntetést
kapott. Élete végéig megszállott
MTK-drukker volt, a foci nála élet-halál kérdésének számított. 1965-ben hunyt
el.
Képek:
1. Fotóportré:
OSZMI archívum
2. Színházi Élet 1937. 39.
3. OMIKE Művészakció
színlap 1944. március
4. MTK Sportegyesület
hivatalos oldala, 2015.