Április 15-én ünnepélyes keretek között zárult le a Raoul Wallenberg Egyesület és a Semmelweis Egyetem Raoul Wallenberg Többcélú Szakképző Intézménye által immár 16. alkalommal meghirdetett „Wallenberg nyomán” elnevezésű vetélkedő döntője. A magyarországi és határon túli középfokú oktatási intézmények tanulóinak szóló verseny célja, hogy a fiatalok jobban megismerjék a magyar-zsidó együttélés történetét, a holokauszt előzményeit és következményeit – különös tekintettel annak 80. évfordulójára.



A Goldmark teremben megrendezett döntő méltó helyszínt biztosított az eseménynek: ez a terem egykor azoknak a zsidó származású művészeknek adott otthont, akik a kirekesztés éveiben máshol nem léphettek színpadra. A falakon ma már emléktáblák őrzik azon mártírok neveit, akik a holokauszt áldozatai lettek.
Répás Péter
A rendezvényen Répás Péter, a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége (Mazsihisz) Közösségi Szolgálatának Igazgatója mondott köszöntőt. Beszédében hangsúlyozta, hogy a verseny nem csupán történelmi ismeretek bővítésére szolgál: „a diákok ezzel a munkával emléket állítanak azoknak az elpusztított embereknek, akikről talán még fénykép sem maradt meg.” Kiemelte, hogy sok településen ma már alig lelhető fel nyoma az egykor virágzó zsidó közösségeknek, kevés az épített és tárgyi emlék, így a fiatalok szerepe kulcsfontosságú a holokauszt emlékezetének továbbélésében. Abban, hogy ők maguk is formálódjanak, valamint környezetüket is ezen értékek mentén formálják.
A verseny témái között olyan aktuális és fontos kérdések szerepeltek, mint az antiszemitizmus, rasszizmus, embermentés, xenofóbia, tolerancia és kirekesztettség. A cél nemcsak a múlt feldolgozása, hanem annak megértése is, hogyan formálják ezek a történelmi tapasztalatok a mai társadalmat.






Dr. Sebes József, Raoul Wallenberg Egyesület elnöke kiemelte az egyesület Facebook-posztjában, hogy a döntő színvonala kiemelkedően magas volt. A 2024/2025-ös tanév országos győztese a nyergesújfalui Zafféry Károly Szalézi Középiskola „Coexist” nevű csapata lett, amelynek tagjai: Asztalos Petra, Demeter Dominik és Pántya Máté György, felkészítő tanáruk pedig Pusztai Melinda. Jutalomként egy svédországi tanulmányúton vehetnek részt.
Megosztott második helyen végzett:
a salgótarjáni Uzoni Péter Gimnázium és Általános Iskola „Sors” nevű csapata – Márton Csenge Sára, Szeles Liliom, Sztancsik Anna. Felkészítő tanár: Pásztor Fruzsina, valamint
a Győri SZC Baksa Kálmán Két Tanítási Nyelvű Gimnázium „Inquisitores” csapata – Bélyei-Horváth Júlia, Bálint Emília, Czeban Lili. Felkészítő tanár: Dr. Tar Attila Szilárd.
A két második helyezett csapat a verseny témaköreihez kapcsolódó auschwitzi tanulmányi úton vehet majd részt az Élet Menete szervezésében.
A Coexist csapat így nyilatkozott közösségi oldalán:
„Már a felkészülés során éreztük, hogy ez több mint egy verseny: egy közös küldetés, amely az emlékezéshez és a tanulságok továbbadásához járul hozzá. Köszönjük a szervezőknek, hogy a verseny révén mi is szolgálhatjuk az emlékezést. Izgatottan várjuk a stockholmi utazást”.”
A verseny azzal együtt, hogy gyarapította a diákok történelmi tudását és ismeretét, hozzájárult ahhoz is, hogy érzékenyebbé váljanak más kisebbségek történelmi és társadalmi sorsára – s ez a nyitottság ma valóban az egyik legnagyobb érték. Gratulálunk minden résztvevőnek, különösen a döntőbe jutott csapatoknak és az őket támogató pedagógusoknak!
A vetélkedőt a Külgazdasági és Külügyminisztérium, a Budapest Főváros Önkormányzata, a Svéd Királyság budapesti nagykövetsége, a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége, az Élet Menete Alapítvány, a Holokauszt Dokumentációs Központ és Emlékhely és a Raoul Wallenberg Alapítvány támogatta.
Képek: Ritter Doron / Mazsihisz
Forrás: szaleziak.hu
Zucker-Kertész Lilla
