A Budapesti Zsidó Hitközség fenntartásában működő BZSH Külkereskedelmi Technikum egyre népszerűbb a diákok körében. Salusinszky András igazgatóval a 2024/25-ös tanév tapasztalatairól, az iskola közösségépítő és nyelvoktatási sajátosságairól, valamint az előttük álló fejlesztésekről beszélgettünk. Mint mondja: a cél nem csupán a szakmai tudás, hanem egy olyan támogató közeg, ahol jó tanulni – és embernek lenni.
„A jövő technikumát építjük – közösségben, értékek mentén”
Salusinszky András igazgató. Forrás: BZSH
Hogyan értékeli a most záruló 2024/25-ös tanévet?
Sikeres, inspiráló és tanulságos évet zárunk. Az érettségi utáni képzéseink mellett tavaly szeptemberben két új 9. évfolyamos osztályt indítottunk. Örömmel látjuk, hogy tanulóink gyorsan beilleszkedtek, motiváltak, és valódi közösséggé formálódtak. Az év egyik legnagyobb szakmai elismerése számunkra az volt, hogy diákjaink országos átlag feletti eredményeket értek el az országos kompetenciaméréseken – különösen szövegértés, matematika és tanulási képességek terén.
Megosztana néhány adatot ezekről a mérésekről?
A szövegértés átlageredményünk 85 százalék volt, míg az országos technikumi átlag 82 százalék. Matematikából 63,5 százalékot értek el tanulóink, miközben az országos átlag 58 százalék körül alakult. Ezek az eredmények azt mutatják, hogy a hozzánk jelentkezők nemcsak jó alapokkal érkeznek, hanem nálunk fejlődni is tudnak. Ez a tanárok szakmai felkészültségét és az iskolai légkör támogató jellegét is tükrözi.
A következő tanévben is indul új 9. évfolyam?
Igen, 2025 szeptemberében ismét két új 9. évfolyamos osztályt indítunk, nyelvi előkészítő évvel. Az érdeklődés évről évre nő, ami nagy öröm, ugyanakkor fizikai kihívást is jelent. A Révay utcai iskolaépületet lassan kinőjük, így miközben igyekszünk a rendelkezésre álló tereket a lehető leghatékonyabban kihasználni, keressük a bővítés lehetőségeit is – akár új telephely bevonásával, akár a fenntartó és partnerek támogatásával megvalósuló fejlesztések révén.
Kiemelten kezelik az idegennyelv-oktatást. Miben különleges ezen a téren a Külker?
Nálunk a nyelvtudás nem cél, hanem eszköz. Jelenleg hat anyanyelvi tanárunk van – az Egyesült Királyságból, az Egyesült Államokból, Olaszországból és Spanyolországból érkeztek hozzánk. Nemcsak a helyes kiejtést és a nyelvtani pontosságot tanítják, hanem bátorítják a diákokat arra, hogy bátran megszólaljanak, hibázzanak, tanuljanak. Az órák sokszor túlmutatnak a tankönyveken: világot nyitnak, gondolkodást formálnak. Ahogy gyakran mondom: nem elég megtanítani egy idegen nyelvet – arra is meg kell tanítani, hogyan használjuk.
Az iskola zsidó közösségi beágyazottsága hogyan jelenik meg a mindennapokban?
A BZSH fenntartásában működő technikumként fontos számunkra a zsidó értékek közvetítése, ugyanakkor világi iskolaként minden tanuló előtt nyitva állunk. Szervezünk fakultatív héber- és judaisztika-tanfolyamokat, zsinagógalátogatásokat, zsidó negyedbeli sétákat, és a zuglói BZSH Dávid Király Kollégiumunk kulturális életébe is beépül a hagyomány és az identitás. Igyekszünk olyan közösséget építeni, ahol a hagyomány és a modernitás nem ellentét, hanem erőforrás.
Milyen fejlesztéseket terveznek a következő időszakban?
Intézményünk stratégiai célja, hogy olyan korszerű oktatási környezetet hozzunk létre, amely a mai gazdasági és ipari kihívásokra valódi válaszokat ad. A kereskedelem és logisztika területén tervezett Szimulációs Laboratóriumunk ennek fontos eleme lesz. Ebben a térben diákjaink a valós gazdasági folyamatokat utánzó szituációkban tanulhatnak meg gondolkodni, dönteni és felelősséget vállalni. Olyan eszközökkel és programokkal dolgozunk majd, amelyek segítségével megismerik az ellátási lánc működését, a vállalati logisztikát, az adatalapú döntéshozatal alapjait és a mesterséges intelligencia nyújtotta automatizálás világát.
Ez a fejlesztés nemcsak oktatástechnikai előrelépés, hanem szemléletváltás is. A cél az, hogy tanulóink gyakorlati tudással és digitális kompetenciákkal felvértezve lépjenek ki az iskolából. A labor lehetőséget ad arra is, hogy felnőttképzések, vállalati továbbképzések is elinduljanak, és így az iskola szerepe a közösség, a gazdaság és a fenntartó szempontjából is tovább erősödjön.
Mindez mennyiben van összhangban az állami szakképzési célkitűzésekkel?
Teljes mértékben. Iskolánk fejlesztési irányai illeszkednek a Kormány szakképzést megújító törekvéseihez. Üdvözöljük azt a szándékot, hogy a gyakorlatorientált képzések megerősítést kapjanak, és hogy a vallási fenntartású intézmények is aktív, értékalapú szereplői legyenek a modern szakképzési rendszernek. Bízunk benne, hogy a Kormány és a fenntartó együttműködése révén tovább fejlődhetünk, és ehhez erkölcsi és anyagi támogatást is kapunk.
Ha egyetlen mondatban kellene összefoglalnia a Külker küldetését, mit mondana?
Olyan fiatalokat szeretnénk nevelni, akik értéktudatosak, versenyképesek és nyitottak, akik képesek eligazodni a világban – sőt, képesek vezetni is benne –, miközben egy olyan iskolai közösségből indulnak el, ahol jó volt tanulni és embernek lenni is.
