„Parázna vagy nem méltó nőt el ne vegyenek…” – Szerdócz Ervin rabbi írása az Emor hetiszakaszról

2025. Május 14. / 18:13


„Parázna vagy nem méltó nőt el ne vegyenek…” – Szerdócz Ervin rabbi írása az Emor hetiszakaszról

Történt, hogy egy parázna asszony fedte fel egy rabbi előtt azt, amit a világ teremtője eltakart előle – fejti ki tanításában Szerdócz Ervin újpesti rabbi.

A tórai tilalom a papi (kohanita) rend erkölcsi méltóságának megőrzésére vonatkozott: nem csak papnak kellett lenni, hanem annak is kellett látszani. A genetikailag papi rendhez tartozó, a Szentélyben papi funkciót végző férfi, nem vehetett el elvált asszonyt, nem tarthatott kapcsolatot arra „nem méltó” nővel. A Talmud (Kidusin77a) ezt olyan asszonyra vonatkoztatja, aki korábban egy pappal (kohennel) „tiltott” házasságban, vagy kapcsolatban élt, vagy aki elvált asszony volt, és előző férje (aki szintén a papi rendhez tartozott) a tórai tilalom ellenére vett feleségül.

A „parázna”, illetve a „nem méltó” nőt a Talmud a közös „ZONA” névvel aposztrofálja. A Példabeszédek könyve különbséget tesz a két megnevezés között: „Mélységes verem a parázna nő, és szűk kút az idegen (értsd nem méltó) nő! Mint rabló leselkedik és hűtleneket gyarapítja a férfiak között!” (23/27-28)

A szentírási megítélés azonban sokkal összetettebb!

A zsidók Józsué, Nun fia vezetésével vonultak be Kánaán országába, az ígéret földjére, hogy azt birtokba vegyék. Ekkor Józsué „titokban két embert küldött Sitimből, mondván: 

„menjetek derítsétek fel Jerikó vidékét!” 

Azok útnak indultak és elérkeztek Ráháb nevű prostituált (zona) házához és ott megszálltak. Jerikó királyának tudomására jutott és „erre parancsot küldött Ráhábnak: Állítsd elő azokat az embereket, mert azért jöttek, hogy kikémleljék az egész országot. A nő azonban a két férfit elrejtette.” (Józsué2/1-11) Ráháb így megmentette a két férfit, és egyben elősegítette, hogy az Ősapák elfoglalják azt az országot, amelyet Isten a zsidó népnek ígért.

Ki is volt Ráháb? „Ráv Nahman azt állította: „Nem volt olyan férfi, fejedelem, uralkodó abban az időben, aki ne közösült volna Ráhábbal a prostituálttal.” (Zeváchim116b. 1-2) Az idősebb Ráv Eina a nő mentségére azt állította (Megilla 14b/12-13), hogy Hulda (prófétanő), Hilkijáchu, Jeremiás próféta apja, Baruch ben Neria (Jeremiás írnoka) is Rácháb leszármazottjai voltak. 

Végül a bölcsek így zárták le a „parázna” és „nem méltó” asszony kérdését (Misna Szotah 3/4): „Ráviná így szólt Rávához: Hogyan kell érteni: „Szaporodajtok és sokasodjatok és töltsétek be a földet…. (I.M.1/28) A férfiak készek szaporodni, de csupán a nőké a sokasodás képessége? Ezt olvassuk: „Megízlelte, hogy jó az áruja, (és ezért) nem alszik ki lámpása éjjel.” (Péld:31/18)

Az aptai Ávráhám Jehosua Hesel rabbit egyszer felkereste egy rossz hírben álló asszony. A rabbi, ahogy rápillantott, ráförmedt: Te szajha (zonah), talán előbb paráználkodtál és ide merészkedsz jönni tiszta szobámba?! Mire az asszony alázatos szívvel így válaszolt: 

„A világ teremtője elnéző a bűnösökkel szemben, számláját nem nyújtja be azonnal, egyetlen teremtménye titkát sem fedi fel, azok pedig nem szégyenkeznek, akik megtérnek hozzá és nem rejtik el arcát előlük!” 

Miután az asszony elhallgatott, a rabbi még egy ideig némán ült székében majd így szólt: Asszony! Te felfedted előttem azt, amit a világ teremtője eddig eltakart előlem. A rabbi ez után gyakran mondta: „Sohasem diadalmaskodott fölöttem senki, csak egyszer egy parázna asszony!”

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Közélet
Ma 80 éve tette le a fegyvert a náci Németország
Zsidó ünnepek
Purim a BZSH Benjamin Óvoda és Bölcsödében