Akiben felmerült a kérdés, hogy van-e összefüggés Szukot és Hanuka nyolc napja között, azt most megnyugtatjuk. Van, és nem is egy. A Zsidó Múzeum egy korábban megjelent írásból minden kiderül.
Szukot ünnepe idén szeptember 29-én (péntek) este köszönt be, melynek az utolsó két napján Smini Áceretet, és a Tóraadást ünnepeljük majd október 7-én és 8-án.
Több mint 2180 évvel ezelőtt őseink nem tudták megtartani Suzkot ünnepét, hiszen még a harccal voltak elfoglalva és a Szentély sem volt az övék. Amikor sikerült újra elindítani a szentélybeli szolgálatot, akkor egy „második Szukot”-ot akartak tartani:
„Nagy örömükben nyolc napig tartó ünnepet rendeztek, a sátoros ünnep mintájára. Visszaemlékeztek rá, hogy nemrégen még hogyan ünnepelték a sátoros ünnepet, amikor a hegyek közt és a barlangokban tengették életüket, akár a vadállatok”.
Ha egy napra elegendő olaj nyolc napig ég, akkor a csoda hétnapos, miért nyolcnapos mégis Hanuka?
E híres kérdésére több megoldás is született, Rabbi Eliezer Katz szerint „van egy másik ünnepünk, amelynek nincs más célja, minthogy az Örökkévaló Izrael iránti szeretetét demonstrálja, a hétnapos Szukot-tot követő Smini Áceret. A midrás szerint Isten még egy napot velünk szeretne tölteni, ezért rendelte el az őszi sorozat végére ezt az ünnepet, és ugyanígy –Ráv Katz szerint – Hanuka nyolcadik napja is Isten Izrael iránti szeretetét hangsúlyozza.
Szukot is a megtérés ideje, de Jom Kipur-tól eltérően már nem elsősorban az istenfélelem, hanem az Isten, tehát az élet és az emberek iránti szeretet kell legyen a fő motiváció bölcseink szerint, hiszen a megtérésnek nem csak következménye, hanem előfeltétele is lehet az öröm.
A koronavírus idején Szukot micváit nem könnyű teljesíteni, gondoljunk elsősorban a sátorban lakás előírására, de talán még nehezebb most az ilyenkor kötelező szimhá, vagyis az öröm. Ezzel kapcsolatban mondják mestereink a nem kizárólag Szukot idején hasznosítható tanácsot:
“Az örömnek nem kell száz százalékig igaznak lenni, egy kevés seker (hazugság) is segíthet.
A cádikok úgy vélték, hogy aki kitartóan jókedvűnek álcázza magát, az végül tényleg jókedvű lesz, ezért ha valaki eleinte csak boldognak mutatkozik a micvák teljesítésekor, az előbb-utóbb boldogan hajtja majd végre Isten parancsolatait.