„Íme, én adom neki békeszövetségemet.”

2024. Július 25. / 20:56


„Íme, én adom neki békeszövetségemet.”

Ha a szexuális kihívás varázsának a zsidók sem tudtak ellenállni, ki és mi védheti meg a népet a Báal Peor romlott és ízléstelen abúzussá vált orgiáitól? – erre kérdésre keresi a szentírási választ Szerdócz Ervin újpesti főrabbi.

Bolok, Moab királya, és Bilám, a midjanita varázsló, rájönnek, hogy „…nem fog varázslás Jákóbon, sem bűvölés Izraelen…”. (IV.M.23/23) Látták, „amit Izrael az Emorival tett”, (uo 22/2) legyőzték Szichon, Óg és Básán királyságát. Félnek a zsidóktól és meg akarnak tőlük szabadulni. Bilám tudja, hogy „ahol megjelenik a paráznaság és bálványimádás, ott romlottság és pusztulás jön …”. (Ber.Rab 6/5) Tisztában volt azzal, hogy a szexuális kihívás varázsának a zsidók sem tudnak ellenállni. 

Stratégia születik

„A zsidók Istene gyűlöli a paráznaságot, tanácsot adok… küldjél közéjük kéjnőket, lányaitok közül.”  (Szánh.106a

A moabita és midjanita nők orgiákra csábítják a zsidó férfiakat. Igen, ám de kiderül, hogy a korlátok nélküli szexuális kicsapongás nem csak életformája a midjanita nőknek, vallási kultuszuk része is.

„Amikor egy izraelitán úrrá lett a testi vágy, arra kért egy midjanita nőt, hogy adja oda magát neki. A nő, erre előhúzott egy Peor-bálványt kebléből, és azt mondta neki: „Borulj le ez előtt!” (u.o.)

Mi tudható a Báál Peor kultuszról? 

„Történt egyszer egy pogány asszonnyal, hogy Báal Peorhoz érkezett, és megkérdezte papjait: Mivel szolgáljátok isteneteket? Mire azt mondták neki: Spenótot kell enni és hut, bort kell inni, és üríteni kell előtte (Báál bálványszobra előtt), majd közösülni valakivel ugyanott! (Szánh. 64a)

A Báal Peor bálványimádó szertartás közösségi orgia, a nemi ösztön sajátságos megnyilvánulása. A zsidók szempontjából csapda: Istentől való eltávolodás. Az állatias ösztön uralma az egészséges tudat önkontrolja felett. A zsidó vallásban a nemi élet nem valami megtűrt rossz, hanem normális korlátok melletti örömszerzés eszköze. Az értelem és érzelem egysége, mely önmérséklet hiányában akár romlott és ízléstelen abúzussá is válhat. A Báal Peor kultusz az elszabadult testiség, az érzelem nélküli, féktelen szexualitás, és a félrecsúszott spiritualitás egyvelege volt.

A Tórai történetben, olvassuk: „És csatlakozott a nép Báal-Peorhoz, és fellobbant Isten haragja Izrael ellen.” (u.o.25/3) Pinhász, Eleázár fia, Áron főpap unokája rájön, hogy az adott helyzetben nincs más alternatíva meggátolni a kultusz elterjedését, mint „buzgólkodni”, kézbe venni a drámai helyzet irányítását. Nem számolva a következményekkel, áldozatkészen, lándzsadöféssel végez a Simon törzs főnökével Zimrivel és a midjanita Kozbival, akik az egész közösség szeme láttára és megdöbbenésére készen álltak a Báal Peor kultusz „szolgálatára”.

Pinhász „vallási buzgalomból” önbíráskodást gyakorol, aminek törvény szerint nincsen jogosultsága. Ennek ellenére azt olvassuk, hogy „érdemekhez juttatta népét”. Az áll

„Aki érdemekhez juttatja a többséget, az meg van védve attól, hogy bűnbe essék. Mondta Isten: Ne aggódjatok Pinhász tette miatt! Elkövette a gyilkosságot, de ezzel engesztelést szerzett számotokra. Ezért íme, adom neki a békeszövetségem, mivel békét közvetített köztem és Izrael között” (Szanh. 82a)

Felvetődik a kérdés: ha a zsidó jogrendszer tiltja az önbíráskodást, és ha Pinhász nem kapott felhatalmazást, hogyan kapott jutalmat radikális cselekedetéért? 

„Azt mondta Isten: Pinhász megérdemli, hogy megkapja jutalmát, békeszövetségemet. Hiszen, az egész világ a béke által működik, és a Tóra egésze is a béke.” (Bámidbár rábbá 21)

Igazából, nem lettünk okosabbak, de tény, hogy a zsidók eltávolodtak a gusztustalan midjanita kultusztól, ami rövidesen el is tűnik a történelem színpadjáról! Pinhász mégsem maradhatott büntetlen. Talmud szerint tette okán eltávolították papi tisztségéből, gyermektelenül távozott az élők sorából, és kígyómarás által halt meg. 

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
Jonathan Sacks rabbi Ábrahám nagyságáról
Zsidó világ
Darvas rabbi: Mit teszel, ha jó neked?
2024. December 19. / 09:33

Darvas rabbi: Mit teszel, ha jó neked?