Binjomin rabbi a tórai áldásokról: Csak a kenyér?

2025. Augusztus 15. / 11:10


Binjomin rabbi a tórai áldásokról: Csak a kenyér?

– Sokan úgy gondolják, hogy az áldások valójában rabbinikus rendeletek, melyeket a bencsolás (étkezés utáni áldás) tórai micvájának mintájára vezettek be a Talmud Bölcsei. Ha azonban közelebbről szemügyre vesszük a forrásokat, akkor azt láthatjuk, hogy ez nem egészen pontos – írja Szántó-Várnagy Binjomin, a Bét Jehuda közösség rabbija az Orti.hu oldalon megjelenő Omek magazin legfrissebb számában.

A vallásos zsidó élet egyik meghatározó jellemzői: az áldások. Mindenért „áldjuk” a Teremtőt! Nemcsak akkor, ha hálásak vagyunk neki. 

Noha hétköznapi értelemben az áldás az, amikor a Teremtő megáld minket, különleges segítséggel és gondoskodással kísérve cselekedeteinket. A zsidóságban azonban az áldás új értelmet nyer. Hiszen az imáink is áldások formájában lettek megfogalmazva: pédául főimánk, az Ámidá, melyet naponta háromszor mondunk el, 19 áldásból áll. 

Felmerül a kérdés: vajon mindez a Tóra isteni tanítása alapján van így, vagy a Bölcseink emberi belátásának eredménye? 

A mostani hetiszakaszból jól ismert az egyetlen olyan mondat, amely szinte nyilvánvalóan tartalmazza a (kenyér fogyasztásával járó) étkezés utáni áldás, azaz bencsolás – másnéven birkát hámázon – parancsolatát:

„És enni fogsz, és jól fogsz lakni, és áldani fogod Örökkévaló Istenedet a jó országért, amit adott neked” (Mózes 5., 8:10) 

Ez alapján sokan úgy gondolják, hogy az áldások valójában rabbinikus rendeletek, melyet a bencsolás tórai micvájának mintájára vezettek be a Talmud Bölcsei. Ha azonban közelebbről szemügyre vesszük a forrásokat, akkor azt láthatjuk, hogy ez nem egészen pontos.

Nemcsak az ételekre, vagyis a fizikai élvezetre, hanem a szellemi élvezetre, a Tóra tanulására is áldást kell mondanunk: 

„Rav Jehuda mondta: honnan tudjuk, hogy az étkezés utáni áldás tórai kötelezettség? Ahogyan írva van: ’és enni fogsz, és jól fogsz lakni, és áldani fogod […]’ 
Honnan tudjuk, hogy a Tóratanulás előtt mondott áldás tórai kötelezettség? Ahogyan írva van: ’amikor az Örökkévaló Nevét hívom, adjatok nagyságot Istenünknek1’” (Beráchot 21a, Mózes 5., 32:3 alapján) 

Ebből a talmudi forrásból nyilvánvalóan kitűnik, hogy technikailag nincsen különbség a két áldás között: mindkettő tórai parancs, mindkettőnek megvan a maga pontos forrása.

Binjomin rabbi okfejtését teljes terjedelmében az Omek magazinban olvashatják.

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
Emlékezzünk meg Amy Winehouse-ról!
2025. Július 18. / 12:59

Emlékezzünk meg Amy Winehouse-ról!