Egy izraeli dzsessz lemez – Shay Hazan Quintet

2021. Október 04. / 16:57


Egy izraeli dzsessz lemez – Shay Hazan Quintet

Az izraeli dzsessz ereje abban van, hogy nagyon tarka etnikai háttér áll mögötte. Izraelben Közép-Ázsiától Andalúziáig Marokkótól Jemenig Kelet-Europától Etiópiáig minden etnikum zenéje jelen van. A globalizáció kulturális nyomása alatt felértékelődik ez az eredetiség ez az egzotikum. Ez az erő vitte, viszi az etnozenekarainkat a világ színpadaira. Az izraeli dzsessznek is ez a kitörési útvonala. Silló Sándor lemezkritikája.

Van mikor csak arról van szó, hogy orientális motívumokat ritmikákat hangszerelési megoldásokat öltöztetnek át dzsessz témává, amelyekre aztán ráaggatják a teljesen nyugati gondolkodású improvizációkat, és így rögtön eladhatóbb lesz a muzsika az európai és a tengerentúli zenei piacokon.

Shay Hazan Quintetjének muzsikája nem ilyen.

Itt nem csak egy momentum, dallam, vagy ritmusképlet jön a marokkói zenei tradíciókból. Shay viszonya olyan az északafrikai zenéhez, mint az afroamerikai jazz muzsikusoké a blueshoz. A kompozíciós megoldások ugyan a dzsessz felől jönnek, de a népzenei tradíció a bázis. Az orientális panelek helyett ez a muzsika szoros személyes szintézis Észak-Afrika zenéjével. Modern dzsessz, amely ezekkel az impulzusokkal a háta mögött is távol tud maradni az etno-crossover divatjától.

Az első lemezük szertelen minden irányba nyújtózó keresés volt. Ez a második a Nuff Headline egy sokkal koncentráltabb anyag, megkockáztatom, koncept lemez. Főcím, irány egy induló zenekarnak. Az album anyaga tiszta, szinte klasszikus kompozíciókból áll. A fúvósok uniszónójából alig kimozduló témák, aztán párhuzamos menetek, kánonok vezetnek el a szólókig, de a kiállásokban is jelen marad a stabil ritmika. Shay Hazan bőgője Haim Peskov dobolására támaszkodva erős bázis.

A két kedvenc darabom a lemezen a Desert Snake és a Kebero.

Az Észak-Afrika egyik legkedveltebb hangszere a kebero, a tompa és az éles hangokat megszólaltató kétfenekű dob. Felesleges lenne a szám témáját visszakeresni a szudáni, a berber vagy az etióp folklórban. Sokkal izgalmasabb ez a kompozíció a megszokott feldolgozásoknál. A kebero-dob peremén játszó újak és a bőrre ütő tenyér basszusa átköltözik a kvintett ritmusszekciójába: Shay basszusa a mély hangsúlyok, a dob, és a zongora jobbkeze pedig a pergő újak aszimmetriái. 

A fúvósok dallama mintha valami szakrális szövegű vokál volna, de uniszónójuk szétcsúszik. A kánonok, megtörő ismétlődések, már a modern dzsessz kompozíciós elveinek engedelmeskednek: párhuzamos szólók. A zongora pedig szinte függetlenül áramlik tovább. Szinte, mert a kebero ott lüktet alatta letompítva, de folytonosan. Shay csak üti a bőgő testét. A zongorista Milton Michaeli bámulatos többszólamúságát és poliritmiát képes kezelni a szólóiban. Szeliden, szinte észrevétlenül emeli a hallgatót ebbe a gazdagságba.

Aztán a ritmus hangszerek magukra maradnak. A váratlanul megjelenő zurna itt nem egy új egzotikus témát vezet be inkább, mint egy távoli rokon: elköszönni jön. A lemezen kicsit súlytalan ez a befejezés, a koncerten még megtoldották néhány ütemnyi lezárással.

A Desert Snake már a lemez felvétele elött is repertoár darabja volt a kvintettnek. A bőgő helyett, most a marokkói zenekarok bőrrel bevont húros hangszerére, a gimbrire vált Shay.

Amint a gimbri szólóban hátralép a dzsessz, akkor tűnik fel, hogy Shay a bőgőn is igy játszik, mint a marokkói gnawa zenekarok basszus lantosai. Nem kísér, mint a klasszikus jazz combók bőgősei, és nem játszik szólamot a dallam köré, mint az európai zenében a contrabass. Ahogy az afrikai zene ritmus hangszerei, az ő bőgő szólama is a szigorú monoton ritmika és a hangmagasságok végtelen variabilitása egyszerre. Nem mondtam ezzel újat, ez a dzsessz ritmika egyik bázisa szinte a megszületése óta. A reveláció, hogy mindez milyen közel van, mondjuk a Desert Snake című számban, a marokkói gnawa zenéhez.

(Kelet-európaiként nekem nem ismeretlen ez a zeneszerzői attitűd. Bartók Béla volt, aki a saját kompozíciós nyelvét igazította hozzá ahhoz a magyar népzenei tradícióhoz, amit éppen az európai zenekultúra szorított ki, és amely így újra jelentőséget kapott éppen az európai gondolkodásba visszaillesztése miatt.

A dzsesszben ez a folyamat már többször lezajlott.

A freedzsessz tetőpontján éppen azok a muzsikusok, akik a legszélsőségesebb individualisták voltak találtak vissza a közösségi zenékhez. Gato Barbieri visszatért a latin-amerikai zenéhez, Alice Coltrane India felé indult, Pharoah Sanders az északafrikai gyökerek felé.)

Shay Hazan Quintetjét hallgatva ezek a hangzások köszönnek vissza. Nem hiszem, hogy ez sound valami koncepciózus tribute-attitüd volna, vagy visszacsatolás a 70-es évek hangzásához, retro vagy nosztalgia, sokkal inkább az történt, hogy ugyanaz a hozzáállás ugyanoda vezetett.

Az Old Tart című dal a lemez végén üzenetével, hangzásával a legjobb példa erre. Ahogy a személyes lamentálás a világra nyíló himnusszá növekszik az a free második generációját idézi, miközben egy nagyon mai gondolattal ereszt minket utunkra:

If only fear...
If only fear....
If only fear....
can make it through

Minden elméleti fejtegetésnél fontosabb leírnom, hogy a kvintet forró, és érzéki zenéje erős és emocionális muzsika. A lemezen is és a koncerteken is lüktető, szabadon áramló jazz születik, a pontosan szerkesztett kompozíciókból. Jó példa erre az Olam című szám. Éppen csak kilépnek a témából, és az anyag azonnal gazdaggá válik, kibomlik. Ezt a kiteljesedést szinte minden darab megígéri a lemezen, de nem mind éri el.

Néha érzem az anyagon a közönség inspirációjának hiányát, a stúdió bezártságát.

Szívesen hallgattam volna hosszabban a Beber’s cha cha című számot. Szerettem volna, ahogy ezek a nagyon kiváló szólisták szétbontják és összerakják újra ezt a témát. A lemez verzió nagyon korán leteszi a pontot. Ugyanez a hiányérzet marad bennem a Az Evening Puja című számnál is. Ez az esti ima éppen csak megérinti a végtelent ahová indult és már tér is vissza. Telhetetlen vagyok? A koncert változattal már ki tudtam békülni. Eyal Netzer szaxofon játékát egy sokkal impulzívabb gazdagabb zenei szövet emelte fel a szólóig és zongora visszatérése sem csak kompozíciós rutin volt, hanem igazi megnyugvás a mindenséggel való találkozás után. Eyal Netzer elsöprő virtuozitása a lemezen árnyékban maradt.

Shay Hazan bőgős is a zenekarvezetők szerénységével szerepel a lemezen. A koncerteken megszokott egyedi szólóiból, virtuozitásából a Nuff Headlinon csak kóstolót kapunk. A Vertigo-n nem érzem a stúdió klausztrofóbiáját, sőt inkább jót tesz neki ez az introvertáció. Ez befelé építkezés egyébként is sajátja Tal Avraham-nak.  Trombitajátékának érzékenysége a női princípiumot jelenti Shay Hazan kvintettjében.

A lemez dalai tényleg headline-ok, pontos körvonalai annak, amit majd a koncerten a megszülető energiáknak szét kell feszíteni. Azért vártam meg a recenzióval a lemez élő bemutatóját, hogy megnyugodjak, ez történik majd, ha a stúdió inkubátorából kijön az anyag a fényre. Nem csalódtam. A zenekar lüktetése elevenebb volt, mint a korábbi koncertek kötetlenebb kompozícióiban.

A konvergenciából szabadság született.

Az avantgarde és a free évtizedei után most a teljes progresszió ezt a kiegyezést keresi, a dallammal, a követhető ritmus képletekkel, a kiegyensúlyozott kompozíciókkal. Vékony jég.

Ha megroppan -és ezt pont a siker hozhatja el – ott a mainstraem fagyos unalma. Shay Hazan Quintetjét nem fenyegeti ez a veszély. A Nuff Headlines éppen azt bizonyítja, hogy milyen hatalmas kompozíciós kapacitások rejteznek még a zenekarban. Hiába már a második album, még az elején járnak a feltárásnak.

Nuff Headlines
Shay Hazan Quintet
Chant Records (NYC)
Tal Avraham – trombita
Eyal Netzer – tenor-szaxofon, zúrna
Milton Michaeli – zongora
Shay Hazan – nagybőgő, gimbri
Haim Peskoff – dob
(A lemezbemutatón Roy Ben Yosef Timianker dobolt)
mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Izrael védelmében
Szabad Palesztinát, avagy szabad utat a terrornak?
Judaizmus
„Mint álmodók voltunk” – A száműzetés üzenete