MJL: Napi Talmud

2024. November 05. / 15:00


MJL: Napi Talmud

A Daf Yomi egy több évszázados gyakorlat, amelynek során a babiloni Talmud egyetlen oldalát tanuljuk meg minden nap, meghatározott időbeosztás szerint. Ilyen ütemben a ciklus befejezése 7,5 évet vesz igénybe. A  My Jewish Learning  úttörő célkitűzése, hogy a zsidó tanulás e globális projektjét széles közönség számára is elérhetővé tegye.

Ma a legújabb rész fordítását hoztuk el Önöknek:

Az örökségtől való megfosztás, mint büntetés témája ma is remek táptalaja a különböző családi vitáknak – és a különféle televíziós drámáknak. Könnyen el tudjuk képzelni, ahogy egy elégedetlen pátriárka elmarasztalja engedetlen utódait: „Elég volt, kiveszlek a végrendeletemből!” De vajon a való életben is ajánlott ez a posztumusz büntetés? A mai dáf egyik misnája ezt a kérdést vizsgálja:

„Aki ajándékozási okiratot írt, amelyben másoknak juttatja vagyonát, és fiait semmivel nem hagyja hátra: amit tett, érvényes, de a bölcsek elégedetlenek vele.”

Rabban Simon ben Gamliel azt mondja: Ha azért tette, mert a fiai nem megfelelően viselkedtek, akkor jó emléke marad.

Mint tanultuk, bár a Tóra előírja az öröklés meghatározott rendjét, a rabbinikus jog megengedi, hogy valaki ezt megkerülje azzal, hogy a vagyonát annak ajándékozza, akinek akarja. A misnánk azt sugallja, hogy még akkor is törvényes az ajándékozás, ha az illetőt megvetés vagy bosszú motiválja, de a bölcsek elítélik ezt. Rabban Simon ben Gamliel azonban azt sugallja, hogy ha a fiúk tettek valamit, amiért megérdemelték a büntetést, akkor ez a helyes döntés.

Igaza van Rabban Simon ben Gamlielnek? Smuél nem így gondolta. Talán azért, hogy eltántorítsa a szülőket attól, hogy haragból kitagadják utódaikat, a Gemara feljegyzi, hogy Smuél azt tanácsolta Rav Jehudának, hogy ne látogasson meg olyan házakat, ahol ez megtörtént, még akkor sem, ha a vagyon egy gonosz gyermektől egy jóhoz került.

Ingoványos talajra léptünk, amely bizonyos esetekben túl mutat a jogi megoldásokon (ezért ajánlja Smuél a társadalmi nyomásgyakorlást). A Gemara idéz egy beraitát, amely beszámol arról, hogyan zajlott ez le egy esetben:

A bölcsek tanították: Történt egyszer, hogy egy férfi, akinek a gyermekei nem viselkedtek megfelelően, felkelt és írt egy dokumentumot, amelyben minden vagyonát Jónátán ben Uzzielre ruházta át. Mit tett Jónátán ben Uzziél? Eladta a vagyon egyharmadát a saját szükségleteire, a vagyon egyharmadát adományként adta a Templom javára, a fennmaradó harmadot pedig visszaadta az ember gyermekeinek.

Jónátán ben Uzziel olyan örökséget kapott, amely az ismeretlen férfi gyermekeit illette volna. Jónátán megtartja az ajándék egyharmadát magának, de egyharmadát a Templomnak adományozza, és ami döntő fontosságú, egyharmadát visszaadja az eredeti örökösöknek. Jól tette, hogy visszaadta a vagyont az eredeti örökösöknek? Vagy helytelen volt, hogy megkerülte jótevője szándékát? A Talmud elmondja, hogy ekkor Sámmai megérkezik a helyszínre, hogy megdorgálja Jónátánt:

Sámmai eljött Jónátán ben Uzziélhez a botjával és utazótáskájával.

Jónátán ben Uzziél így szólt hozzá: Sámmai, ha vissza tudod szerezni a vagyont, amit eladtam a vevőknek, és a vagyont, amit a Templomnak ajánlottam, akkor azt is visszaveheted, amit a férfi gyermekeinek adtam vissza; de ha nem, akkor azt sem veheted vissza, amit nekik adtam.

Jónátán ben Uzziél megmondja Sámmainak, hogy túllépte a határt, és szilárd jogi érvet hoz fel: Ha a vagyontárgyat ajándékba kapta, akkor az az övé, és úgy bánik vele, ahogyan akar, akár arra használja, hogy eltartsa magát, akár egy közösségi intézménynek adományozza, akár másoknak adja. A Jónátán által egy idegennek eladott vagyont nem lehet visszaszerezni, ahogyan azt sem, amit a templomnak adományozott, így logikus, hogy az eredeti örökösöknek visszaadott vagyont sem lehet tőlük lefoglalni. Sámmai elfogadja ezt az érvet:

„Ben Uzziél megdorgált engem.” Ahelyett, hogy a Misna bölcseihez hasonlóan elítélné az apát, Sámmai (akárcsak Gamliel rabbi) támogatja az apa döntését, hogy kitagadja gyermekeit – olyannyira, hogy elégedetlenségét Jónátán ben Uzziél felé irányítja, amiért az visszaadta az örökség egy részét. De ahogyan Jónátán emlékezteti Sámmait: miként az apa szabadon átruházhatja a vagyonát arra, akire akarja, úgy a címzett is szabadon azt rendelkezhet vele.

A történet foglalkozik a vagyonátruházás jogi kérdéseivel, de nem oldja meg az erkölcsi talányt. Rendben van-e, ha egy szülő dühében kitagadja a gyermekét? Jogilag, mint megtudtuk, lehetséges. És jogilag az is lehetséges, hogy az új jótevő visszaadja az eredeti örökösöknek. Azonban hogy mindez tanácsos-e, továbbra is vita tárgyát képezi.

My Jewish Learning írása alapján fordította: Zucker-Kertész Lilla


mazsihisz icon

Címkék

Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
Jonathan Sacks rabbi arról, hogy milyen az igazi vezető
Ünnepek
A Club Sababa szukoti estje
2025. Október 10. / 12:35

A Club Sababa szukoti estje