Napi Talmud - Szánhedrin 21: "A király tórája"

2025. Március 24. / 10:25


Napi Talmud - Szánhedrin 21: "A király tórája"

A Dáf Jomi cikksorozatot folytatva most továbblépünk a Bavat Batráról a Szánhedrin traktátusra. A korábbi írásokat   itt   találják meg.

Ahogy tovább vizsgáljuk a királyra vonatkozó törvényeket, emlékezzünk arra Mózes ötödik könyve 17:18–20 előírására, miszerint Izrael királyának saját Tóra-tekercset kell írnia és azt uralkodása alatt magánál kell tartania:

Amikor királyi trónjára ül, írjon magának egy tekercsre egy másolatot (misné) e tanításról (Tóra)... Maradjon nála, és olvasson benne egész életében, hogy megtanulja tisztelni az Urat, az ő Istenét, hogy hűségesen megtartsa e tanítás minden szavát, valamint e törvényeket. Így nem fog gőgösen viselkedni embertársaival szemben, és nem tér el a tanítástól sem jobbra, sem balra, hogy ő és utódai sokáig uralkodhassanak Izráel közepén.

A héber torá szó jelenthet„tanítást” vagy „Tórát”. Mózes ötödik könyve szerint a saját példány birtoklása segíti a királyt abban, hogy megmaradjon istenfélelemben, igazságosan uralkodjon, és ezáltal hosszú uralkodásban legyen része.

A mai daf egyik braitája a második jelentés – Tóra –  révén értelmezi  a Deuteronomium verseit, és megismétli annak állításait, miszerint a királynak saját kezűleg kell megírnia az egész tekercset:

Nem szépíti meg magát ősei Tóra-tekercsével.

Más szóval, a király nem használhatja a családja által ráhagyott Tórát, hanem saját magának kell írnia egy újat. 

Talán nem csak a királyok kötelesek Tóra-tekercset írni, ahogyan azt az amorájim most megvitatják:

Rava azt mondja: Még ha egy hétköznapi ember ősei hagytak is ráj egy Tóra-tekercset, akkor is kötelessége, hogy írjon egy saját tekercset, ahogyan az meg van írva: „Most tehát írjátok meg magatoknak ezt az éneket”. (5Mózes 31:19)
Abáje ellenvetést tett ellene: És ő (a király) ír magának Tóra-tekercset a maga kedvéért, hogy ne szépítse magát mások Tóra-tekercsével. Egy király igen, de egy közönséges ember nem.

Ráva szerint, aki a sírát (éneket vagy verset) a Tórával teszi egyenlővé, az 5Mózes 31:19 azt jelzi, hogy nemcsak egy király, hanem valóban minden zsidó köteles Tórát írni magának. Ez szép gondolat, de talán kissé rendkívüli követelmény, tekintve a Tóra megírásával járó időt és költségeket. Ezzel szemben Abájé, visszautalva az eredeti szövegre, az 5Mózes 17:18-ra, úgy gondolja, hogy az új Tóra írásának kötelezettsége csak a királyra vonatkozik. Az egyszerű zsidók használhatják az őseiktől kézről kézre kapott Tórákat.

Mózes 5. könyve azt mondja, hogy a királynak rendelkeznie kell egy Misné Tórával. A Gemara megjegyzi, hogy a mishné szó, amelyet ebben az összefüggésben általában másolatnak fordítanak, jelenthet másodikat is. Ha így olvassuk, akkor egy harmadik pozíció is lehetséges: Igen, mindenkinek kötelessége saját magának Tórát írni. Egy király azonban köteles kettőt írni. Tehát bizonyos értelemben Rávának és Abaye vitájában mindkettőnek igaza van.

Mit csinál egy király a két Tórájával? Egy braita megmagyarázza:

Az egyik mindig vele megy ki és be, a másikat pedig a kincstárába helyezi. Az egyik, amelyik kimegy és bejön vele, nagyon kicsi, mint egy amulett, és a karjára akasztja.

A király egyik Tóráját – feltehetően azt, amelyik a mindenkire háruló kötelezettséget teljesíti – egy biztonságos helyen tárolja. A másik Tórát, amely iránymutatásra szolgál, magánál tartja. Ennek megkönnyítése érdekében a második Tórát kicsinyítik, és a karjára erősítik, mint egy ékszert. A király tehát szó szerint Tórával díszíti magát.

Legalábbis legtöbbször, amire a braita ezután rámutat:

Nem megy be vele a fürdőházba, sem a fürdőszobába, ahogyan az áll: „És legyen nála, és olvasson belőle” (5Mózes 17:19), vagyis olyan helyen kell maradnia, amely alkalmas arra, hogy felolvassanak belőle.

Rabbinikus ideál, hogy a zsidók elmerüljenek a Tóra tanulmányozásában, a királyi és a köznép egyaránt. De vannak korlátok. És ez a határ, ahogyan az a Bráhot traktátusban áll: a mosdó.

My Jewish Learning írása alapján fordította: Zucker-Kertész Lilla

mazsihisz icon

Címkék

Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Izrael védelmében
Nem, Júdea és Szamária nem „megszállt" területek!
Kultúra
Hatalmas sikerrel zárult az idei PészáhFeszt!