Ima az ellenségeink ellen

2024. Október 30. / 12:00


Ima az ellenségeink ellen

A judaizmus egyik központi imája ősidők óta tartalmaz egy átkot a belső és külső ellenségeink ellen. A hétköznapi amida 12. áldása a következőképpen hangzik:

„A besúgóknak ne legyen reményük, és minden gonoszság egyből tűnjön el, összes ellenségeid pusztuljanak ki hamarosan, a gonosztevőket tépd ki gyökerestül, törd össze, igázd le és alázd meg gyorsan napjainkban! Áldott vagy Te, Örökkévaló, aki letöri ellenségeket és megalázza a gonosztevőket.”

Ezt az áldást már régóta vita övezi. A középkortól kezdve a világi hatóságok több alkalommal is kikényszerítették az átírását, amely eredeti formájában (amelyet Rav Szaadja Gáon 1000 éves Szidurja őrzött meg) „a szemtelenség országára” utal, nem pedig „a szemtelenekre”.

Ez a megfogalmazás egyértelműen jelzi, hogy a szóban forgó külső ellenség egy politikai entitás volt.

Jeremiás könyvében található meg az el első utalás egy szemtelen királyságra (50:31-32), ahol a babilóniaiakról beszél a szöveg, akik lerombolták az Első Templomot. Később ezt a királyságot Egyiptommal, a zsidó nép kínzóival azonosították, később pedig Rómával, amely lerombolta a Második Templomot.

Az imarész a zsidók körében is ellentmondásos volt, akik a 19. századtól tulajdonképpen öncenzúrázták a szöveget. Amerikában több mint 100 évig hiányzott a reform liturgiából, és a rekonstrukciós liturgiában sem jelent meg soha. A konzervatív és a legtöbb ortodox imakönyv a középkorból származó cenzúrázott szövegeket követve egyszerűen elhagyta a királyságra való utalást.

Fontos megjegyezni, hogy valójában miért imádkozunk ebben az áldásban – és miért nem. Ez nem a bosszúra való öncélú felhívás, nem ellenségeink nyílt haláláért szól (bár néhány későbbi változatban ennél keményebb szavak is szerepelnek). A 14. századi imakönyv-kommentátor, Dávid Ábrahám rabbi megkérdezte, hogyan lehetséges az Amidában bárkit is megátkoznunk. Saját kérdésére válaszolva megjegyzi, hogy imánk nem szólít fel kifejezetten ellenségeink elpusztítására (amit a Talmud tilt). Csak azért imádkozunk, hogy megállítsák őket.

Az biztos, hogy egyes szélsőségek szó szerint értelmezik a bosszúról szóló részeket. De ez az ima szellemének elferdítésének tűnik. Egy 19. századi tekintély, Yaakov Tzvi Mecklenberg rabbi azt állította, hogy nem imádkozhatunk a gonosz emberek haláláért, inkább azért, hogy a gonosz emberek tetteit meghiúsítsuk. Ez feltehetően magában foglalja a háborút és más fizikai cselekedeteket, hogy megállítsuk őket, ami valóban a halálukhoz vezethet, de magában foglalhatja a tárgyalásos megoldásokat is. A konkrétumok nincsenek törvénybe iktatva. Az ima lényege az, hogy az országot gyökerestül ki kell tépni – vagyis hatástalanná kell tenni az Izrael elleni támadásait.

A legalapvetőbb imánk elismeri a zsidó sebezhetőség realitását; vannak ellenségeink, és meg kell őket állítani. Mindazonáltal e kérés erkölcsi szemlélete a semlegesítés korlátozott megközelítését teszi szükségessé: olyat, amely a leigázáshoz szükséges lépésekre, de nem a véres bosszúra összpontosít. Az ellenséggel szembeni imáinknak hangot adni egyensúlyozás: imádkozni a feloszlatásukért, miközben fenntartjuk etikai értékeinket.

My Jewish Learning cikke alapján fordította: Zucker-Kertész Lilla

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Izrael védelmében
Izrael Irán elleni csapásának hadászati és politikai értékelése
Ünnepek
Nagyünnepi köszöntő a Herman Lipót Klubban