„Ekkor eléje lépett Jehuda”

2025. Január 02. / 08:32


„Ekkor eléje lépett Jehuda”

„Szelíd szó csillapítja a haragot”, de van, amikor harciasan kell megvédenie az embernek önmaga és közössége érdekeit – tanítja a Vájigás hetiszakasz kapcsán Szerdócz Ervin újpesti főrabbi.

Józsefet, az apja, Jákob az összes gyermekénél jobban szeretette. A testvérek emiatt gyűlöletet tápláltak iránta. Ezért Juda tanácsára eladták az ismaelita kereskedőknek. József Egyiptomba került. Sok viszontagság után a testvéreket összehozta a sors. Természetük az eltelt idő során megváltozott. A testvéreknek bűntudatuk volt, hogy eladták, József pedig vágyakozott apja és családja után. 

Júda és József vitatkozni kezdtek. Vitájukat a Talmud bölcsei (Brachot 66b) két király dialógusaként interpretálják. Hogy miért pont királyokét? József valóban Egyiptom alkirálya lett, Júdától pedig Dávid származott, Izrael ikonikus királya. Ezen túlmenően a király (melech) szó betűiből (m, l, ch) három fogalom következtethető ki: „moách” (agy), „lév” (szív), „choved” (tisztelet). 

Örök tanúság, hogy az ember helyes viselkedéséhez ész, szív és tisztelet kell. Jelen tórai történetben Juda és József dialógusában e három fogalom összessége szolgáltat békés megoldást.

A folyamat azzal kezdődik, hogy a kiszolgáltatott helyzetben levő Juda „előlépett”. Kezdeményezése asztrális értelemben két világ találkozása. 

József nevének jelentése: növekedés. József szimbolizálja a növényeket és az eget. Az élet fáját, ami az égig ér. Gyarapodást a tudásban, az elmélyülésben.

Jehuda nevének jelentése: dicséret (a kabbala értelmezésében beletörődés), de egyben a föld és élettelen tárgyak szimbóluma. Jelképes engedelmesség az örök és változatlan Isten törvényeinek. 

A szolgálattevő angyalok azt mondták: „Menjünk le és hallgassuk meg a bika (József) és oroszlán (Júda) beszélgetését” (uo.) Ezek azok az állatok, amelyek szerepelnek Jehezkiel próféta trónszekér látomásában, ami által részeseivé válnak Isten jelenlétének és hatalmának. A két meghatározó entitás József és Jehuda párbeszéde kontextusában mély tartalommal bíró dinamikus dialektika.

Minden élőlény közül csak az ember rendelkezik a beszéd képességével. A gondolat, a kimondott szó az „ÉN” megnyilvánulása, a karakter tükörképe. Az emberi gondolat eszköze a kimondott szó. A verbalitás a személyes érdek érvényesítése. Jehuda a bölcsesség hangján szól: „Szelíd szó csillapítja a haragot”. Ugyanakkor habitusánál fogva kész harciasan megvédeni önmaga és testvérei érdekeit. 

Az „előlépett” („vajigás”) szó után a „kérlek, uram” annak kifejezése, hogy mindenre kész: békés egyezkedésre, jogos védelemre, de harcias fellépésre is.

Egyszer az aptai Avráhám Jehosuá Hesel és a rymanowi Menachem Mendel mesterüknél, a lublini Jaakov Jichák rabbinál, a „Látónál” tartózkodtak Lancutban. Ellenségeik valamilyen hamis váddal bevádolták őket, így mindhármukat őrizetbe vették. Megegyeztek egymás között, hogy a kihallgatáson a rymanowi Menchem Mendel fog mindhármuk nevében beszélni, mert ő beszélte legjobban a hivatalos német nyelvet. A bíró megkérdezte: Mi a hivatásotok? A király szolgálata, válaszolta a rymanowi. Miféle királyé?, kérdezte a bíró. A Királyok Királyáé volt erre a válasz. És ti, két idegen, miért jöttetek Lancutba?, folytatta a bíró! Hogy ettől az embertől, mutattak a „Látóra”, a szolgálat iránti buzgóságot eltanuljuk. És miért viseltek fehér köntöst? Tisztségünknek ez a színe.

Erre a bíró kihirdette a végzést: semmi dolgunk ezekkel az igaz emberekkel. És szabadon bocsátotta őket.

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Megemlékezések
Ma 70 éve halt meg Albert Einstein, a világ legismertebb tudósa
Zsidó világ
Jonathan Sacks rabbi az ómerszámlálásról