Kedves olvasóink,
hittestvéreink! A szombat szent ünnepe ma este 19 óra 43 perckor köszönt be, a
királynő holnap este 20 óra 51 perckor távozik körünkből. Ez idő alatt
honlapunk, Facebook- és Instagram oldalunk nem frissül. A Tórából ezen a héten
a Váethánán (Mózes 5. 3:23-7:11.) hetiszakaszt olvassuk fel a zsinagógákban.
A Szombat nem a
kifelé, hanem a befelé figyelés ideje, több mint 24 órán keresztül, egy napnál
kicsit hosszabb ideig, hogy „kerítést építsünk a Tórának”, megóvjuk, hogy a
szombat szelleme minél tovább maradjon velünk.
„Őrizzétek meg
lelketeket”, kéri többször is a mostani hetiszakaszban Mózes, és ezt úgy szokás
érteni a rabbinikus irodalomban, hogy a Jóisten kedvéért is kötelesek vagyunk
vigyázni magunkra.
A Tóra
kötelességünkké teszi a testünk, a fizikumunk megóvását, az önpusztítás szigorú
tilalmát rendeli el. Ha komolyan vesszük, fel kell hagynunk, amennyire képesek
vagyunk rá, káros szenvedélyeinkkel, akár a rendszeres mozgás követelménye is
levezethető belőle. Kezet emelnünk pedig végképp nem szabad önmagunkra.
Gyakran
hivatkozunk – és joggal – a testi önrendelkezésre, ez, a „habeas corpus” a
szabadságjogaink egyik bázisa. A saját testünk aztán tényleg a miénk, azt
teszünk vele, amit szeretnénk, rendelkezünk vele, senki nem mondhatja meg
rajtunk kívül, hogyan bánjunk vele, mennyire óvjuk. Végső soron jogunk van akár
megválni is tőle. Ez végső soron nem cáfolható, hiszen nincs rá bizonyíték,
hogy van valami, Valaki, aki ránk bízta és akinek el kell számolnunk azzal, mit
intéztünk ebben a testben. Ami bizonyos, hogy volt, aki életet adott nekünk,
volt, aki felnevelt, volt, aki csak megszeretett minket, kötődött hozzánk,
akinek nehezebb volna nélkülünk. Ők természetesen nem „tulajdonosai” az
életünknek, mi vagyunk, persze, az egyetlen „tulajdonosok”, csak kérdés, hogy
érdemes-e ezt a kérdést tulajdonjogi szempontból nézni, nem inkább viszonyok hálózataként
kell-e elgondolni az életünket, amelyen számtalan találkozás hagyott nyomot és
maga is számtalan másik életbe „van szétosztva”. Mind ismerjük azt a
meglepettséget, amelyet egy-egy régi ismerős azzal vált ki belőlünk, hogy
megvallja, mennyire fontos volt neki, amit valamikor együtt csináltunk, amit
mondtunk valamikor félig oda sem figyelve, ami jó, ha halványan rémlik nekünk
magunknak. Rádöbbent hirtelen egy ilyen belátás minden másodpercünk önálló
életére, arra, ami a Biblia talán legfontosabb tanítása: mennyi nem vagyunk
urai a saját életünknek, hiába vagyunk talán a jogos tulajdonosai, mégsem
birtokolhatjuk.
És ha így van, ha
minden élet milliónyi átláthatatlan viszonyba szövődött, akkor akár Isten
létének feltevése nélkül is érthető, hogy miért „közügy”, úgymond, hogy
megőrizzük lelkünket, hogy vigyázzunk Magunkra. Van mindenesetre valami, ami
bizonyosan túlmutat rajtunk, a Másik.
Az, hogy az
életünk túl értékes ahhoz, hogy teljesen a miénk legyen, hogy bármit
megtehessünk vele, bizonyíték rá, hogy mindannyiunk élete része valamiféle
Végtelennel.
Az Örökkévaló a mi
Istenünk, az Örökkévaló Egy- áll a Smá Jiszráél, központi imánk első sorában,
szintén ugyanebből a hetiszakaszból. Az egyetemes Isten, az Egyetlen, az egész
univerzum teremtője egyúttal „a mi Istenünk” is, személyes gondoskodása
mindegyikünkre kiterjed. Ezért kéri Mózes közvetítésével, hogy őrizzük meg jól
a lelkünket, vigyázzunk Magunkra. Mert aggódik értünk. Bizonyuljon alaptalannak
az aggodalma.
Békés szombatot
kívánunk!