Heisler András: A Hanuka jelene

2021. November 28. / 16:28


Heisler András: A Hanuka jelene

A hagyomány és a modernitás kéz a kézben járnak és csak együtt vezethetnek el a szabadsághoz. A judaizmus meghal, ha feladja saját világlátását és meghal, ha megmerevedik. Hanuka ünnepe erről is szól – írja ünnepi köszöntőjében Heisler András, a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége (Mazsihisz) elnöke.


A makkabi felkelésről szóló beszámolók egyik tragikus és felemelő története szerint az évtizedeken át tartó háborúban egy jámbor, vallásukhoz ragaszkodó zsidó csoport úgy döntött, szombaton nem harcol az ellenség ellen és a hellenista hódítók mind egy szálig lemészárolták őket. Ekkor az ellenállás vezetője, a hit harcosa, Júda Makkabi úgy döntött, a zsidóság védelmében folyamatosan harcolni fognak. Az élet, a hit megőrzése átmenetileg érvényteleníti még a szombati tilalmakat is, hogy aztán legyen mód majd háborítatlanul megtartani őket. Ezt a logikát később a rabbinkus irodalom is átvette: az élet védelmében – ahogy a Talmud egyik nagy bölcse, Smuél szerint a Tóra is tanítja – szabad szombatot szegni. Ahogy a Tóra kéri: élj általuk, Isten parancsolatai által. Élj és ne pedig meghalj!

Más rabbik a Tóra értelmét kutatva filozófiai kérdéseket tettek fel: mi a cél, hogyan érhetjük el, mit kell tennünk, ha a két alapelv, a Tóra előírásai iránti engedelmesség és az élet védelme konfliktusba kerül, mi az ember szerepe saját, felelős cselekvésének az Örökkévaló terveinek végrehajtásában? 

A Makkabeusok az ellenségeiktől, a filozófiát feltaláló görögöktől tanultak. Nem akartak asszimilálódni, eltűnni, megszűnni zsidókként, de szívesen kapcsolódtak a környező kultúrákból mindahhoz az értékekhez, amelyekkel elmélyíthették zsidóságukat. A Makkabeusok forradalma nem a bezárkózást állította szembe az asszimilációval, hanem a külvilág ajánlataira figyelő, azokat elsajátító tanulást. A judaizmus meghal, ha feladja saját világlátását és meghal, ha megmerevedik. Azért élt túl minden megpróbáltatást, mert egyszerre volt  képes megőrizni és megújítani magát.

A Hanuka hagyománya szerint a külvilág nemcsak fenyegetés, de inspiráció is. Annál kevésbé fenyegetés, minél biztosabban kapcsolódunk saját hagyományainkhoz, minél mélyebben ismerjük őket. Csak az ragaszkodik mereven a hagyomány minden egyes apró szokásához, aki úgy érzi, hogy lényegének már régen nincs a birtokában. Mára a Hanuka ajándékozó családi ünneppé vált a mai fogyasztói kultúrában, és ez jó, mert megfelelő arányok betartásával segít felszabadultan együtt lennünk. A cionista hagyományban a Hanuka kimondottan a szabadságharcra fókuszál. Ez azért is izgalmas, mert közben a rabbik azt választották ki Hanuka szombatja prófétai olvasmányának, hogy „nem erővel, sem nem hatalommal, hanem az én lelkemmel”. Ezt mondja az Örökkévaló, vagyis a cionista értelmezésnek éppen az ellenkezőjét. Mégis ma már ki vitatná el, hogy a cionizmus Hanuka-értelmezése hagyományunk szerves része?

A mi féltett neológiánk ilyen hagyomány, valódi hűség a más-más korokban máshogyan megmutatkozó Tóra tanításához, a hagyomány végtelen gazdagságához és sokszínűségéhez. A neológia maga is folyvást megújul, mert lényege az örök aktualitás, a megőrzendő hagyomány naprakészsége. A lényege, hogy hozzátok, zsidókhoz szóljon.

Eljött a fény fellobbanásának ideje, a gyertyafényé, amely, ha erősödik is napról-napra, de csak kis területet világít be családiasan, bensőségesen.

Lobbanjanak fel a fények, amelyek összekapcsolják a távollévőket. 

Boldog ünnepet kívánok!  

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Megemlékezések
Ma 85 éves Sárközi Mátyás, Isten éltesse!
Megemlékezések
Hegyi Iván: Apostol az apóstól
2022. Július 27. / 09:19

Hegyi Iván: Apostol az apóstól