A neológia és a
maszorti (Amerikában: konzervatív) irányzat közös értékei és a köztük lévő
folyamatos párbeszédek álltak annak az eseménynek a fókuszában, amely a
Mazsihisz és az OR-ZSE szervezésében „Hagyomány és változás – bevezetés a
maszorti zsidóság gondolatvilágába” címmel zajlott le a Rumbach-zsinagógában kedd
este. A tudományos összejövetel szellemi hídként szolgált a maszorti és a neológ
zsidó közösségek között.
A résztvevőket elöljáróban Kiss Henriett, a Rumbach utcai zsinagóga igazgatója köszöntötte, kiemelve a nemzetközi együttműködés fontosságát a zsidó életben, amelyben a maszorti mozgalom kulcsszerepet játszik. Beszédében ehhez a gondolathoz csatlakozott dr. Grósz
Andor, a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége (Mazsihisz) elnöke, aki ezt mondta:
– Az elmúlt időszakban a Mazsihisz vezetősége határozott lépéseket tett a Szövetség vallási jellegének erősítése érdekében, és ez a célunk a jövőben is. Ezt szem előtt tartva törekszünk arra, hogy minél jobban megismerhessük a nézeteinkhez közel álló, nemzetközi, vallásos zsidó irányzatokat.
Jelentősnek nevezte a maszorti tudósok, David Golinkin
rabbi, a Schechter Intézet vezetője és kollégái látogatását, s mint mondotta: ez felidézi az OR-ZSE fénykorát, amikor világhírű teológusok, korszakuk legkiválóbb elméi sorra tartották előadásaikat a most közel százötven éves egyetem falai között.
Jacob Blumenthal rabbi, a Rabbinical Assembly és a United Synagogue of Conservative Movement/Masorti Judaism az észak-amerikai maszorti mozgalom történetéről beszélt, míg Mauricio Balter rabbi, a Masorti Olami és a Mercaz Olami vezetője az Argentínában, Chilében és Kolumbiában uralkodó, zsidó közösségeket érintő társadalmi klímát ismertette.
Balter rabbi kifejtette: Argentínában, – a világ más részein növekvő antiszemita események ellenére – biztonságban vannak a zsidó emberek, míg Chilében közel 500 ezer palesztin arab menekült és mindössze 15 ezer zsidó él, így ottani hittestvéreinken hatalmas a nyomás. Kolumbiáról szólva azt mondta: az állam október 7. után megszakította a diplomáciai kapcsolatot Izraellel, ami tovább mélyíti a társadalmi feszültségeket és nehezíti a magát veszélyeztettségben érző helyi zsidó közösség életét.
David Golinkin rabbi a vitaindító előadásában a maszorti halacháról beszélt, kiemelve a hagyomány és a modernitás egyensúlyának fontosságát a mai zsidó élet irányításában. A hallgatóság megtudhatta tőle, hogy a Budapestről New Yorkba érkezett zsidók által alapított zsidó közösségek hozták létre a Schechter Intézetet, amelynek jelenleg ő maga az elnöke, és ez fontos kapcsolódási pont a két zsidó világ között.
Dr. Frölich Róbert országos főrabbi a rendezvény zárásaként a neológia történelmi fejlődéséről szólva kifejtette, hogy – ellentétben a maszorti hagyománnyal – a neológ döntéshozók inkább idomultak az ortodoxia döntvényeihez, és a rabbinikus tudományosságuk inkább más irányban (filozófia, történelem, folklór, stb) volt hangsúlyos.