Július tizennegyedike: A zsidóság és az 1789-es francia forradalom

2021. Július 14. / 11:57


Július tizennegyedike: A zsidóság és az 1789-es francia forradalom

Ma van a nagy francia forradalom évfordulója: az 1789. július 14-i dátum világszerte ismert, világtörténeti jelentőségű nap, amelynek hatása máig érződik. Az évforduló alkalmából felidézzük, hogy mit köszönhetett a zsidóság a forradalom polgári egyenjogúsító törekvéseinek: idézetek következnek Csehi Gyulának a Korunk című folyóiratban megjelent tanulmányából.


Az 1910-ben Szatmáron született és 1976-ban Kolozsváron meghalt Csehi Gyula baloldali irodalomesztéta és kritikus a felvilágosodás korának egyik hazai szakértője és elméleti kutatója volt. Mivel Párizsban (is) járt egyetemre, kiválóan beszélt franciául, és eredetiben olvasta a XVIII. század nagy francia gondolkodóinak műveit. 

Csehi Gyula az 1789. július 14-i nagy francia forradalom 150. évfordulója alkalmából közölt egy tanulmányt a Korunk című folyóirat 1939. július 8-i számában 1789 és a „zsidókérdés” címmel. A Franciaországban nemzeti ünnepnek számító július 14-e alkalmából ebből az írásból közlünk részleteket.

Csehi Gyula: 1789 és a „zsidókérdés”

A metzi akadémia pályadíjat tűzött ki 1785-ben a kérdésre: „Van-e mód arra, hogy a franciaországi zsidókat boldogabbakká és hasznosabbakká tegyük?". A pályadíjat három író: Adolphe Thierry, Grégoire abbé és Salkind Hurvitz között osztották meg. Az utóbbi zsidó volt és mint a keleti nyelvek tolmácsa működött a párizsi királyi könyvtár mellett. Grégoire abbé, aki később mint a Nemzetgyűlés és a Konvent tagja játszott fontos szerepet, azt fejtegette tanulmányában, hogy a zsidók hibái üldöztetésükből származnak: „megvetették őket, hát megvetendők lettek". A megoldás szerinte csak a zsidók teljes egyenjogúsítása és a produktív pályákra való irányítása lehet.

Abban a korban, amely a nevelés mindenható erejéről annyira meg volt győződve és amely olyan fontosságot tulajdonított a társadalmi tényezők jellem- és emberalakító befolyásának, meggyőző volt ez az érvelés, amelyet két év múlva a „zsidó Plátó" tanulmányozásán fellelkesedett Mirabeau az őt jellemző hévvel és erővel ismételt meg berlini utazása után írott Sur Moses Mendelssohn et la réforme politique des juifs cimű könyvében: 

„Azt akarjátok, hogy a zsidók jobb emberekké és hasznosabb polgárokká legyenek! Úgy száműzzétek a társadalmi életből az összes lealacsonyító megkülönböztetéseket, nyissátok meg a zsidók előtt a kereset és a jómód összes kapuit. Ahelyett, hogy visszatartsátok őket a földműveléssel és iparral való foglalkozástól, buzdítsátok őket erre!" 

„Il faut finir des juifs le honteux esclavage – Véget kell vetni a zsidók szégyenletes rabságának" – ez a Racine-idézet volt az egyik pályadíjnyertes mű mottója. Pár évvel ezután sor is került ennek a követelésnek a teljesítésére. A Nemzetgyűlés heves vita után kinyilatkoztatta az „emberi jogokat". 

A deklaráció megszövegezése körüli összecsapásokban Rabaud de Saint Étienne, aki mint kálvinista lelkész a protestáns érdekeket védelmezte, hitsorsosai mellett a zsidók számára is a legteljesebb vallási egyenlőséget és szabadságot követelte: „Nincsen jogunk szemrehányással illetni ezt a népet azokért a hibákért, amikbe a mi barbárságunk taszította". 

Az emberi jogok nyilatkozatának tizedik pontja végül is kimondta, hogy „senkit sem szabad akár vallásos, akár más meggyőződései miatt megszorításoknak alávetni, feltéve, ha azok megnyilvánulása nem sérti a törvényesen megállapított rendet". Ez a szakasz a francia zsidók egyenjogúsítását jelentette. Illetve módot adott nekik egyenjogúsításuk kivívására. 

Az első idők általános lelkesedésének mámorából hamar kijózanódott klerikális és hűbéri jobboldal mindent elkövetett, hogy a deklaráció következetes alkalmazását megakadályozza és a gyakorlati törvénykezésben a zsidókat meg akarta fosztani az aktív és passzív választójogtól, vagyis az állampolgári jogok leglényegesebbikétől. Majd odamódosította kivánságát, hogy ezt a jogot csak a már franciául beszélő asszimilált „portugál" zsidóknak, vagyis a Bordeaux-ban és környékén letelepedett marranus ivadékoknak adják meg. 

A számra nézve jelentősebb elzászi és lotharingiai zsidóság erőteljes mozgalomba kezdett ez ellen a jogfosztás ellen. Küldöttségeket menesztett Párizsba, amelyek egyikét maga Grégoire abbé vezette a Nemzetgyűlés elé; megnyerte ügyének a forradalomban mind nagyobb szerepet játszó párizsi szekciókat, amelyek a nemzeti gárda zsidó tagjainak bátor viselkedését és az egyes párizsi negyedekben szétszórva élő zsidók „polgári erényét" méltányolva maguk is nyomást gyakoroltak a Nemzetgyűlésre.

A reakció – különösen Maury abbé és Revbell személyében – azzal érvelt, hogy a zsidókat ugyan védelmezni kell, mint embereket, de tekintve, hogy maguk sem akarnak franciák lenni, hanem kitartanak ősi vallásuk mellett és Jeruzsálembe vágyakoznak, nem lehet polgári jogokban részesíteni. 

Ezekben a vitákban hangzott el az asszimilációs törekvéseket annyira elősegítő, híres nyilatkozat Clermont-Tonnerre szájából: „A zsidóknak, mint nemzetnek, semmit, a zsidóknak, mint embernek – mindent." 

Két év kemény küzdelmeinek árán hozta végül meg a Nemzetgyűlés a francia zsidókat véglegesen egyenjogúsító határozatát 1791. szeptember 28-án, amely hatályon kívül helyezte mindazokat a megszorító intézkedéseket, amik a zsidók jogait csorbították és amelyek megakadályozták őket a teljesen egyenjogú polgárok összes kötelességeinek teljesítésében és összes jogainak birtoklásában.

Csehi Gyula (1910–1976) erdélyi magyar irodalomesztéta, kritikus. Középiskoláit Nagyváradon, Szatmáron és Kolozsvárt járta, 1928-ban érettségizett. 1930-ig a párizsi Sorbonne, 1931-ben a bécsi egyetem, 1933-34-ben a kolozsvári Regele Ferdinand I. Egyetem hallgatója volt. Francia-német szakos tanári képesítést szerzett, Nagyváradon kapott gimnáziumi tanári állást. 1943-44-ben munkaszolgálatra hívták be, családját Nagyváradról deportálták és megölték. A második világháború után fontos szerepet vállalt a romániai magyar kulturális élet feltámasztásában, később a Babeș-Bolyai Egyetem magyar irodalomtudományi tanszékén az esztétika és irodalomelmélet professzora lett. 1976-ban Kolozsváron hunyt el.


mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
Felemelő bát micva ünnepség Nagykőrösön
Közösségeink
Újra élettel telt meg a tatai zsinagóga
2025. Szeptember 01. / 18:00

Újra élettel telt meg a tatai zsinagóga