Harsányi László: Zsidó művészek a viharban 4. rész – Komor Vilmos

2020. Március 12. / 13:57


Harsányi László: Zsidó művészek a viharban 4. rész – Komor Vilmos

1939-ben, az első két zsidótörvényt követően az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület) a Pesti Izraelita Hitközséggel szoros együttműködésben a fellépési lehetőségeiktől, kenyerüktől megfosztott zsidó művészek számára létrehozta a Művészakciót. Ebben a nagysikerű kezdeményezésben 1944. március 19-ig 550 színész, énekes, zenész, táncos, festő, szobrász, író jutott lehetőséghez és szó szerint éltető levegőhöz.

E hasábokon időről-időre bemutatok egy-egy művészt az akkor és ott fellépő, kiállító szereplők közül. A válogatás vállaltan szubjektív lesz, de talán idővel kialakul benne valamilyen rendszer.

Komor Vilmos Opera Archivum.jpg

Az OMIKE Művészakció művészi, ebből is zenei sikerének egyik legfontosabb kovácsa volt Komor Vilmos karmester (Budapest, 1895. május 12. – Budapest, 1971. szeptember 28.).

A Nemzeti Zenedében tanult hegedülni, majd 1920-ban a budapesti Operaház zenekarába került mélyhegedűsnek. 1921–1928 között a Budapesti Filharmóniai Társaság főtitkáraként tevékenykedett. Még 1923-ban – főleg operaházi zenészekből – megszervezte a Budapesti Kamarazenekart, amellyel a barokk és klasszikus műveken kívül számos kortárs szerző művét is bemutatta. Zenekarával gyakran fellépett a rádióban, és több hanglemezfelvételük is készült. 1928-tól 1932-ig a Városi Színház (a mai Erkel Színház) karmestere volt. Nevéhez fűződik az állatkerti szabadtéri hangversenyek, operaelőadások megszervezése és vezénylése, ahová olyan közönség is ellátogatott zenét hallgatni, akik nem tudták megfizetni az operaházi jegyeket. Így ír ennek sikeréről 1941-ben a Képes Családi Lapok című lap:

„Másfél évtizedig vezényelte az állatkerti hangversenyeket. 1932-ben az Állatkertben a Peer Gyntet adták elő Kiss Ferenc főszereplésével és ezt az előadást hatezer ember nézte végig.”

Komor Vilmos Opera Archivum2.jpg

1939-ben a zsidótörvények miatt operai tagságát megszüntették. 1940-ben még vezényelhetett, mivel az első világháború vitézségi érmekkel kitüntetett tartalékos tisztjeként erre még lehetőséget kapott. Ez évben kapott meghívást az OMIKE Művészakció zenei művészeti vezetőjének posztjára. Az ő kezdeményezésére és vezetésével tértek át a Goldmark-teremben az addigi szcenírozott opera-előadásokról a teljes színpadi előadásokra. Erről az időről szól a következő kis történet, amely 1948-ban jelent meg a Szabad Száj című lapban:

„Az üldözések ideje alatt az üldözött muzsikusok az OMIKE zenekarában működtek. Nem lehet mondani, hogy a zenekar minden egyes tagja a legkiválóbb lett volna, de hát kellett a muzsikus. Egy derék gordonkás volt közöttük a legbotfülűbb; Komor Vilmos karmesternek sok bosszúságot kellett kiállnia miatta. Egyszer azonban türelmét vesztette és ráripakodott:

Nézze Blau úr, most még megvan a biztos kenyere. De mi lesz magával, ha egyszer elmúlnak a zsidótörvényes idők…?!”

1945-ben először vendégként lépett az Operaházban, majd egészen a haláláig az operaház karmestere volt. Az 1950-es években a Gördülő Opera előadásait vezényelte vidék helyszíneken. Munkabírására és szellemi frissességére jellemző, hogy Wagner Trisztán és Izoldáját75 éves korában vezényelte először. Operakarmesterként különösen sikeres volt az NDK operaházaiban a lipcsei Gewandhausban egy ideig főigazgató is volt.

Emlékét a Komor Vilmos Baráti Kör őrzi, amely lánya, Komor Ágnes hárfaművész kezdeményezésére jött létre. Komor Ágnes 1986-ban könyvet is írt, „Apám Komor Vilmos” címmel.

Komor Vilmos Színházi Élet 1921. 44. 38.jpg

Filozófiáját, amelyben jelentős szerepet játszott a fiatal művészek pályára segítése, talán jól jellemzi egy, a Magyar Nemzetben, 1963 márciusában megjelent interjú részlete:

„A fiatal karmester kollégáknak pedig figyelmébe ajánlom a zenekari gyakorlatot: lehetőleg mindegyik tanuljon meg valamilyen zenekari hangszert és néha játsszék a zenekarban.

Az újságfotó a Színházi Élet 1921. 44. számában jelent meg. A portrék a Magyar Állami Operaház Emlék-gyűjteményének részei. 

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Megemlékezések
Bóka János: Sötét teherként nehezedik rám mártírjaink halála
Judaizmus
Napi Talmud - Bava Batra 143: "Övé és Övék"