Hogyan alakult ki a hanuka? – Ezt is megtudjuk az új Sófárból

2020. December 01. / 09:58


Hogyan alakult ki a hanuka? – Ezt is megtudjuk az új Sófárból

Megjelent a Nyíregyházi Zsidó Hitközség Sófár című lapjának decemberi száma, amely a közelgő ünnepre való tekintettel bő terjedelemben foglalkozik a hanuka formálódásával és kialakulásával. Folytatódik a kisvárdai Rosenbaum rabbidinasztia bemutatása, és – ha már az ünnepeknél tartunk – olvashatunk egy ismeretterjesztő cikket egy bizonyos Josua ben Joszef nevű zsidó tanítóról is. 


A Nyíregyházi Sófár friss számából megtudhatjuk a hanuka kialakulásának különböző szakaszait, tekintettel arra a tényre, hogy őseink bizony nem úgy tartották meg a fény ünnepét, ahogyan mi.  Sturovics Andi a „Hanuka – és Juda Makabi – hét élete" című cikkében azt írja: a talmudi rabbik nem szívesen emlékeztek a hanuka csodájában főszerepet játszó Makabi családra, hiszen ők történetesen nem a rabbinikikus vonal elődeit (a farizeusokat), hanem éppenséggel azok ellenlábasait (az előkelő származású szadduceusokat) támogatták. Mint a szerző fogalmaz: „a Makabeus hőstörténetnek mellesleg az sem igen tett jót, hogy az első században a rómaiak ellen döntöttek a lázadás mellett, mire a rómaiak lerombolták a Szentélyt. A második században pedig a messianisztikus színezetű újabb lázadásban Bar Kochba vezetésével ismét simán kikaptak. Kudarcok, fiaskók, sok halott, száműzetés. A harci kedv folyamatos izzítása a továbbiakban kevéssé volt népszerű". 

ny2.png

Akkor hogyan lett ebből mára ünnep? Mint Sturovics Andi írja: „a sztori új élete, feldolgozása és karrierje leginkább a középkorra tehető. Először is akkor fordították héberre. Másrészt akkor kezdtek a zsidók időnként történelmi elbeszéléseket írni és olvasni. Harmadrészt pedig akkora tehetők a keresztes hadjáratok is, amelynek keretében rendszeressé váló pogromok adtak aktualitást a Makabeusok könyveinek". 

A cikk szerint újabb fordulatot a 19. század hozott: a szekularizálódó zsidó világ egyre inkább azonosult Makabiék karakán kiállásával, de az sem mellékes persze, hogy a hanuka jól van időzítve a karácsonyhoz képest, s kiválóan kommunikálható „fény-szeretet-ajándék-gyerekparadicsom” ünneppé nőtte ki magát. (Az írás először a Pilpul-net 2007. június 15-i számában jelent meg.)

A lapban folytatódik Néző István sorozata a Rosenbaum családról. A Sófár szeptemberi számában jelent meg a kisvárdai rabbidinasztia első tagjának, Rosenbaum Mózesnek az életútját bemutató cikk, a mostani  írás ennek a folytatása, amelyben a neves rabbi fiának, Rosenbaum Samunak, valamint unokájának, Rosenbaum Tibornak a portréját rajzolja meg a szerző. Fontos adalék, hogy Rosenbaum Tibor zsidómentő tevékenységéről 2014-ben film készült Walking with the enemy címmel. A film egyik főszereplője Ben Kingsley, Oscar-díjas angol színész. 

A már említett karácsony aktualitása miatt került a lapba Orbán Eszter írása egy bizonyos Josua ben Joszef nevű tanítóról, aki szavaival kétezer éve felrázta a vallási tekintetben már akkor is sokszínű zsidóságot. Mint a szerző írja: „ezek a radikális szavak a mózesi Törvény iránti hűségre, a szeretet gyakorlására, Izrael I.tenéhez való visszatérésre hívták fel a figyelmet. Arra, hogy a látszat kevés; hogy a mennyiség helyett a minőség a lényeg. Arra, hogy a valódi érték nem a láthatókban, hanem a láthatatlanban rejlik. Arra, hogy hiába a vallási cselekedet, ha nincs mögötte erkölcsi tartalom".

A cikkből megtudhatjuk, hogy Josua ben Joszef tanai radikálisak voltak, de nem újak, alapjukat és hátterüket a Törvény és a Próféták adták, s gondolatmenetei rokonságot mutattak a kor rabbinikus gondolkodásával. A szavak és cselekedetek összhangjára helyezte a hangsúlyt, formalitások helyett hiteles életvitelt hirdetett. Nem alapított új vallást, nem terjesztett új hitet. 

Sőt, minden megnyilvánulásában a zsidó vallás alapértékeit képviselte: követői eleinte mindannyian a zsidóság köréből kerültek ki, akik teljes mértékben megfértek az akkori farizeusi, szadduceusi és esszénus irányvonal mellett. A közösség tagjai rendszeresen imádkoztak a Szentélyben, megtartották a mózesi Törvényeket. Mesterüket nem ideologizált isteni lénynek látták, hanem prófétának, tanítónak és Massiah-nak. 

Sófár – 5781. kiszlév, XXIII. évfolyam 5. szám, 2020. december

(Címlapkép: Hanukagyertyák a Nyíregyházi Zsidó Hitközség zsinagógájában 2019-ben. Fotó: Tóth-Ábri Péter)

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Megemlékezések
Emlékezés Schneider Andorra, az árpádföldi mecénásra
Hírek, lapszemle
Vandálok fújták le Anne Frank amszterdami szobrának talapzatát
Mazsihisz hírek
Győri megemlékezés: „Ott már csak a csend honolt"