Amulettek a zsidó hagyományban

2024. November 04. / 11:00


Amulettek a zsidó hagyományban

Az amulettek erejébe vetett hit évszázadokon át széles körben fennmaradt a zsidók körében, és egyes közösségekben még ma is létezik.

Az amulett olyan tárgy, gyakran ékszer, amelyről úgy tartják, hogy bizonyos mágikus védelmi erővel bír. A zsidó hagyomány általában ellenzi a mágiát és a varázslást, valamint azokat a tárgyakat, amelyekről az emberek azt hiszik, hogy Istentől független hatalommal rendelkeznek. Az amulettek azonban hosszú múltra tekintenek vissza a zsidó gyakorlatban, és használatukat az ókori rabbik is elfogadták, akik úgy tűnt, hogy hisznek az erejükben.

Az amulettekre való utalások a Talmudban is megtalálhatók, ami arra utal, hogy a gyakorlatban elterjedt volt viselésük és birtoklásuk. Egy talmudi szakasz szerint az amuletteket az ősi rabbik a démonok elűzésére használták. A Talmud még azt is kimondja, hogy sábátkor nyilvánosan is lehet amulettet hordani – ami általában tiltott szokás –, feltéve, hogy azt „szakértő” készítette. A Talmud a továbbiakban azt állítja, hogy az a hatékony amulett, amely háromszor gyógyított meg valakit, függetlenül attól, hogy írott vagy gyógynövényekből készült amulettről van szó, és függetlenül attól, hogy az illető súlyos vagy csak közepesen volt beteg.

A zsidó törvénykönyv, a Sulchán Aruch úgy rendelkezik, hogy szabad amulettel gyógyítani, és védekezésül is magunknál hordható. Még Maimonidész, a meggyőződéses racionalista is, aki elítéli azokat a „bolondokat”, akik azt hiszik, hogy a mezuzá egy védelmet nyújtó amulett, megengedte, hogy sábátkor hatékony amulettet viseljenek.

Az amulettekkel kapcsolatos egyik korai hagyomány az, hogy kisbabák vagy vajúdó nők közelébe helyezték el őket védelem céljából. Ez a gyakorlat valószínűleg egy midrásban gyökerezik, amely szerint Lilith, Ádám első felesége a legenda szerint betegséget okozott a csecsemőknek, hacsak nem volt rajta egy angyalok nevével írt amulett, ebben az esetben Lilithnek nem volt hatalma a gyermek felett.

A legismertebb zsidó amulett talán a hamsa, egy tenyér alakú amulett, amelybe egy szem van beágyazva. Ha a tenyér felfelé mutat, megállítja a rosszat, ha pedig lefelé, bevonzza a jót és a szerencsét. Egy másik ismert szokás a csukló köré kötött piros zsinór, amely azután vált népszerűvé, hogy a zsidó miszticizmus, a kabbala számos híres követője viselte. Ezeket és más, kevésbé ismert amuletteket gyakran azért viseltek, hogy elhárítsák a gonosz szemet, héberül ayin harát, egy zsidó népi babonát, amely azt állítja, hogy egy személy vagy természetfeletti lény árthat az embernek, ha ránéz. 

Példák az amulettekre:

amulett1.jpgEgy várandós anya védelmére készült amulett az ukrajnai Podkamenben, 1879-ben. (A Zsidó Múzeum/ Helen Finkel Green adománya Israel Dov Rosenbaum, Bessie Rosenbaum Finkel és Sidney Finkel emlékére.)

amulett2.jpgA 18. századi Jemenben viselt amulett nyaklánc. (Zsidó Múzeum/Rachel Kandil Bengelsdorf asszony adománya)

amulett3.jpgEgy amulett, amelyet az újdonsült anyák fejfedőn viseltek az Oszmán Birodalomban, kifejezetten Lilith elriasztására, a 19. századból. (A Zsidó Múzeum/ Dr. Harry G. Friedman ajándéka)

amulett4.jpgEgy kabbalisztikus amulett, amelyet a 18. században készítettek, hogy megvédje a lányát a pestistől. (Wikimedia Commons)

My Jewish Learning cikke alapján fordította: Zucker-Kertész Lilla

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
„Ábrahám élemedett korú, öreg ember lett..."
Zsidó világ
Jonathan Sacks rabbi a gyászról
2024. November 01. / 12:19

Jonathan Sacks rabbi a gyászról