Egy zsinagóga fizikai kapcsolódása a szellemi régiókhoz

2020. Augusztus 26. / 11:18


Egy zsinagóga fizikai kapcsolódása a szellemi régiókhoz

Szerző: Kácsor Zsolt

Mivel a kötetben való megjelentetésre egyelőre nincsen anyagi forrás, Varga Papi László a Magyar Elektronikus Könyvtárban (MEK) ingyenesen, bárki által elérhetővé tette Az örök reménység temploma – A szegedi Újzsinagóga szimbólumai és hagyományai című könyvét. A munka áttekintést ad a zsidóságnak a szent terekhez fűződő kapcsolatáról, majd a legapróbb részletekbe menően elemzi a szegedi Újzsinagóga épületét, előcsarnokát, csarnokát, kupoláját, üvegfestményeit.


,,Elhatárolni valamit, s ezzel magunkhoz varázsolni, személyessé, otthonossá változtatni a külső, határtalan és ismeretlen térből – ez az egyik legfontosabb emberi tett. (...) A behatárolt, magunkévá tett valóságdarab nyújtja a lehetőséget arra, hogy rajta kívüli szférákat keressünk. Az ismerttől az ismeretlen felé, a köznapi megszokottól az ünnepi felé törekszünk. Az vonz bennünket, ami nem mindennapi, az, ami rendkívüli. Törekvésünk kicsiny világunktól a különböző, az ismeretlen, az ünnepi felé – összeköt a másfélével, az ünnepivel, a szenttel. A profánból a szentség felé törekszik tekintetünk, vezetnek gondolataink" – írja Varga Papi László Az örök reménység temploma – A szegedi Újzsinagóga szimbólumai és hagyományai című könyvében, amely mindenki számára ingyenesen elérhető a Magyar Elektronikus Könyvtárban (MEK) pdf formátumban.

A közzététel magyarázata az, hogy a kötet kiadására egyelőre nem áll rendelkezésre anyagi forrás, a munka azonban olyan részletgazdag és érdekes, hogy a zsinagógák építése, szerkezete, s általában véve a zsidó építészet iránt érdeklődőket nem szabadna megfosztani tőle.

szeg2.jpgFotó: Buk Zsófia/Szegedi Zsidó Hitközség

A szerző magával ragadó aprólékossággal ír a legkisebb részletektől kezdve az épület nagy egységekig, műve ebben a tekintetben hiánypótlónak tekinthető. Mivel a szegedi Újzsinagóga egyik legemlékezetesebb eleme a kupola, hadd álljon itt egy jellemző részlet arról, hogy Varga Papi László írása miképpen jeleníti meg a fizikai épület kapcsolati pontjait a szellemi régiókhoz: 

„A belső középső négyzet sarkain emelt négy pillérre emelt oszlop tartja a kupolát. A kupola szerkezete a klasszikus megoldást mutatja: az oszlopok közötti húsz méteres távolságot hatalmas félkörívek hidalják át, közöttük csegelyek képezik az átmenetet az oszlopok alkotta négyzetből a kupola hengeres indításához. 

Az alaprajz, a benne lévő kör hansúlyozottan, jelölten. A négyzetbe rajzolódó kör az egyik leggyakoribb és legsokoldalúbb szimbólum, amit ismerünk. A kör a tökéletesség és az azonosság jelképe, egy kerek egész, a teljesség jele. Különleges értelemben kerek egész a kör három dimenzióban: a gömb a legtökéletesebb idom. A nap, mint mindig tökéletes kör a fogyó és telő holddal szemben sok régi népnél az istenség jelenvalóságának számított, ha nem éppen magának az istennek. Az emberi világ is kerek, és környezetét, a világmindenséget mindenkor kereknek képzelték el, a csillagos eget pedig a föld fölé boruló boltozatnak. A Biblia földkerekségről beszél. 

Isten kereknek alkotta meg teremtményeit: a napot, a holdat, a földet – és az embert is. Az ember testi felépítésében a kör különböző domborulatok formájában játszik jelentős szerepet. Az ember első világképe kerek volt (és az ma is), mert antropocentrikus. Az ember megszemléli és megismeri a dolgokat maga körül, és önmagát tekinti szűkebb és tágabb környezete középpontjának. Minden ember így alkotja meg saját mikrokozmoszát, amely a makrokozmosz része. 

Mindenekelőtt az ember a világ köldöke, középpontja, a saját külön világáé, amíg csak föl nem fedezi más emberek, népek és kultúrák világait. Ily módon az ember koncentrikus körökben nő túl önmagán. Ezeket a köröket olyan a különböző világokként szemléljük, amelyekhez az ember kötődik. A kör a világnak, mint olyannak a szimbóluma.”

Varga Papi László 1946-ban született Kisújszálláson. 1973-ben a Szegedi Tanárképző Főiskolán diplomázott magyar-történelem szakon, 1983-ban végezte el az ELTE történelem szakát, majd 1988-ban ugyanott bölcsészdoktori fokozatot szerzett, Szegeden 25 éven át középiskolai tanérként dolgozott.

Ha felkeltette érdeklődésüket a mű, akkor ide kattintva letölthetik.

(Címlapkép: szegedi zsinagóga/Facebook)

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
Jonathan Sacks rabbi arról, hogy mi hiányzott Noéból
Zsidó világ
Jonathan Sacks rabbi arról, hogy mire fókuszál a Tóra