Mózes
ötödik könyvének, a Devárimnak, nagyon különös „utóélete” volt, ami visszavisz
bennünket i.e. 621-be, Jósijáhú, Izrael királyának, vallásilag zűrzavaros
korába – írja az újpesti főrabbi
az aktuális Devárim hetiszakaszunk kapcsán.
„Ezek azok a szavak,…” (V.Mózes 5. 1.1.)
Mózes
ötödik könyvének neve: Devorim. Más néven Misné Tórá: a Tan megismétlése,
ugyanis sok új előírás mellett, az előbbi, Smot és Bámidbár könyvekben
ismertetett törvényeket, parancsokat, előírást ismétel meg a könyv. Rabbi Mose ben
Nahman más néven RaMBaN (1194-1270) úgy magyarázta, hogy a kezdő mondatban, az „Ezek
azok a szavak” arra utal, hogy a szokásos formulák „És szólt az Örökkévaló
Mózeshez mondván”, „parancsold meg Izrael fiainak”, „szólj Izrael fiaihoz és
mondd meg nekik”, stb. már nem szerepelnek az ötödik „Devorim” könyvben.
Talmud Kiddusin 38a-ból tudjuk, hogy Mózes Ádár
hónap 7-én halt meg. A heti szakaszból kiderül (1/3.), hogy utolsó beszédeit
Svát hónap elsején mondta el. Ebből kiderül, hogy a könyv Mózes életének utolsó
36 napját beszéli el.
A kezdő mondatban az „ezek” számértéke 36. Rabbi Háim Joszef
Dávid Ázuláj (1724-1806) úgy értelmezte, hogy az ”Ele hádvorim” „ezek azok a
szavak”, úgy is olvasható, hogy: „ele hádábárim”: „ezek a vezetői” utalás arra,
hogy minden nemzedékben van harminchat igaz ember,
akik miatt a Világ fennmaradhat: „a világon nem kevesebb, mint harminchat igaz
ember, cádik van, akik fogadják a Sehina színét minden nap”. (Szotá 45)
Mózes ötödik könyvének, a Devorimnak, nagyon különös „utóélete” volt, ami visszavisz bennünket i.e. 621-ben, Jósijáhú, Izrael királyának, vallásilag zűrzavaros korába. Josijáhú, a bálványimádó Menasse király unokája
volt. Menasse uralkodása alatt szüneteltette a vallási életet, különféle
bálványkultusszal helyettesítve ősei felejtésre kárhoztatott hitét.
„Menasse nagyon sok ártatlan vért ontott és megtöltötte
vele Jeruzsálemet egyik végétől a másikig.” (II. Kir. 21/16.) Megszentségtelenítette
a Szentély oltárát, eltávolíttatta a frigyládát, próféták sokaságát végeztette
ki. Uralkodása idején szenvedett mártírhalált Jesájá próféta, akit kettéfűrészeltek
a fában, ahova a zsarnok király elől menekült. (Szánhedrin 103b.) Menasse
király halála után, mindössze nyolcévesen került trónra Josijáhu Izrael
országában. Apja Amon királysága tiszavirág rövidségű volt. Még ifjú királyként
elrendelte az elődjei uralma alatt romos állapotba került Templom
helyreállítását.
A restaurálási munkák alatt olyan esemény
történt, ami Izrael szellemi újjászületését jelentette. Történt, hogy Hilkijáhú
főpapnak tudomására hozták, hogy tekercset találtak a Szentély falában, a
Szentek Szentje (Debir) közelében. A főpap átadta a tekercset Sáfánnak, a
király írnokának: „Megtaláltam a törvény könyvét az Örökkévaló házában!” Sáfán irnok
jelentette a királynak: „Hilkijáhú főpap átadott nekem egy könyvet.” Az írnok felolvasta
a tekercset a király előtt. „És történt, hogy midőn a király hallotta a törvény
könyvének szavait, megszaggatta ruháit, és parancsot adott Hilkijáhunak, a
főpapnak, és Sáfánnak, az írnoknak mondván: Menjetek, kérdezzétek meg az Örökkévalót
érettem és a népért és egész Judáért, a megtalált könyv szavai felől; mert nagy
az Örökkévaló haragja, amely kigyulladt ellenünk, mivel atyáink nem hallgattak
e könyv szavaira, hogy mindenben aszerint cselekedtek volna, amint íratott
benne számukra.” (II. Kir. 22/10-13.)
A tekercs, amit a király elé vittek, Mózes
ötödik könyve volt. Hilkijáhu főpap felismerte a régen elfelejtett könyvet, amit
„a törvény könyve”-ként nevezett meg. Valószínű, hogy az eredeti tekercs
Salamon király, a jeruzsálemi Szentély építője, idejében került a falba, az
akkori szokásoknak megfélően. Tudott tény, hogy „Devorim” könyvének felfedezése
az után történt, hogy több mint fél évszázadig, a
hitehagyott király uralkodása alatt, a Tóra nyilvános felolvasása szünetelt.
Magát a könyvet is eltűntnek nyilváníthatták, de kétségtelen, hogy a nép tudott
létezéséről, így könnyen felismerték.
A XVI. századtól voltak „bibliakritikusok”,
akik a fenti leírásból azt feltételezték, hogy a megtalált tekercs, Mózes
ötödik könyve, Josijáhu király idejében írt hamisítvány. Mások azt is tudni
vélték, hogy a „hamisító” Jeremiás próféta volt.
Azóta, zsidó és nemzsidó Bibliatudósok,
nyelvészek bizonyították a megtalált szöveg eredetiségét.
Az Örödik könyv eredetiségének megkérdőjelezőit,
a Talmud bölcsei átok terhe alatt figyelmeztetik: „ha valaki tagadja, hogy a
Tóra minden szava Istentől van, akkor az eretnekségben bűnös” (Szanhedrin 99a) Ezzel szemben a Tóra, mint egységes egész… „Élet fája ez azoknak, akik megragadják,
és akik megtartják, boldogok." (Péld. 3/18.)
