Segítség velünk szemben: a Nők teremtése – Jó szombatot!

2021. Október 01. / 14:52


Segítség velünk szemben: a Nők teremtése – Jó szombatot!

Kedves olvasóink, hittestvéreink! A szombat szent ünnepe ma este 18 óra 05 perckor köszönt be, a királynő holnap este 19 óra 07 perckor távozik körünkből. Ez idő alatt honlapunk, Facebook- és Instagram oldalunk nem frissül. A Tórából a Berésit (Mózes 1. 1:1-6:8.) hetiszakaszt olvassuk Mózes első könyvéből. Minden kedves olvasónknak békés szombatot kívánunk!

A teremtésnek két története van és minden ponton ellentmondanak egymásnak. A Biblia teremtéstörténete nem csak a természettudománnyal, hanem önmagával sem egyeztethető össze és nem is kell összeegyeztetni.

A Biblia rögtön a legelső lapjain nyíltan és derűsen ellentmond önmagának, egymás után elmesél két tökéletesen különböző történetet a teremtésről. Pedig a világ vagy így keletkezett, vagy úgy – mondhatnátok. Csakhogy ez a kérdés, hogy hogyan jött létre a világ, a Tórát egyáltalán nem érdekli, esze ágában sincs rá válaszolni. A tudomány azt próbálja megérteni, hogyan vannak a dolgok. A vallás pedig azt, hogy hogyan kéne élnünk. A Tóra első hetiszakasza nem arra válaszol, hogyan lett a világ, hanem arra, mi az ember feladata benne.

Az első történet szerint Isten a saját képmására teremtette a nőt és a férfit egyaránt és a világ vezetőinek, alakítóinak nevezte ki mindkettőjüket. A második teremtéstörténet szerint, amikor már minden kész volt, az építési törmelékből, a Föld porából teremtette a férfit és orrába fújta az élet leheletét, ezt követően teremtette csak meg a nőt a férfiből és az ember feladatául azt jelölte ki, hogy művelje és őrizze a földet. A Teremtés nevű, bizonytalan jövőjű középvállalkozás portásának, legfeljebb karbantartójának tette meg.

És arra a kérdésre, hogy akkor melyik az igaz a két verzió közül, természetesen az a válasz, hogy mindkettő. Az ember két világ polgára: véges és – ahogy a zsidó hagyomány mondja – rossz ösztönétől rángatott lény, akinek Auschwitz, Hirosima, a történelem nevű, szakadatlan tömeggyilkosság a teljesítménye. Másfelől az ember lehetőségeiben, amelyeket néha megközelít, Isten képmása is. Egyszerre feladata, hogy alakítsa a Teremtést, felelősséget vállaljon érte és ne úgy hagyja itt ezt a földet, ahogyan a születésekor találta, másfelől vigyáznia kell rá „őriznie”, mert nem az övé.

Férfi és nő egyaránt Isten képmásai, méltóságukban egyenlőek (aki ezt megkérdőjelezi, az, hiába hivatkozik rá, valójában nem olvasta a Tórát). Ugyanakkor a még magányos Ádámot figyelve érti meg Isten az első tulajdonságát új teremtményének, hogy nem jó az embernek egyedül. Isten mindenről, amit teremtett, látta, hogy jó, csak Ádámról nem látta egészen addig, amíg meg nem teremtette Évát, segítőnek Ádámmal szemben. De mit jelent ez? Hogy lehet szemben velünk a segítő? Mint a libikókán. Az, aki velünk szemben ül, kiegyensúlyoz minket. Így egészíti ki egymást a nő és a férfi és a szöveg egyáltalán nem tér ki arra, hogy kinek mi a feladata pontosan, nem tér ki a „nemi szerepekre”. Ha Ádám megy gyesre és Éva megy vissza dolgozni, a libikóka akkor is egyensúlyban van. Férfi és nő kapcsolata, amelyet a Tóra első hetiszakasza megszentel, a teljes és maradéktalan egyenlőségen, illetve a libikókaelv kiegészítő logikáján alapul. És látta Isten, hogy az, amit így kitalált, jó.

Jó szombatot!

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Hírek, lapszemle
Antiszemitizmus, anticionizmus – Csúcstalálkozó New Yorkban
Zsidó világ
Jonathan Sacks rabbi a gonoszról
2024. Március 22. / 09:05

Jonathan Sacks rabbi a gonoszról