Az életen át tartó esküvő: Izrael a frigysátor körül – Jó Szombatot!

2020. Május 22. / 16:28


Az életen át tartó esküvő: Izrael a frigysátor körül – Jó Szombatot!

Kedves olvasóink, a Szombat szent ünnepe ma este 8 óra 4 perckor köszönt be, a Királynő holnap este 9 óra 22 perckor távozik körünkből. Ez idő alatt honlapunk nem frissül. A Tórából ezen a héten a Bámidbár hetiszakaszt olvassuk. Mindenkinek jó Szombatot!


Izrael népe a sivatagban először válik rendezett közösséggé: a szentség földi jelenléte körül rendeződnek el, mindenki éppen egyforma távolságra Tőle. Vegyék körbe mindig a Frigysátrat úgy, ahogy a vőlegényt járja körbe a menyasszonya hétszer az esküvő napján és – az egyenjogúságra épülő közösségekben – a vőlegény ugyanígy a mennyasszonyát. Épüljön a közösség „vonulása”, élete erre a figyelmes, alázatos, szemlélődő szerelemre.

Isten jelenléte kíséri Izraelt a sivatagban, a könyv héber címe is ez: a sivatagban. Amikor letáboroznak, a törzseknek körbe kell venniük a Sátrat a megfelelő távolságból: „atyáik házának jelvényeivel táborozzanak le Izrael fiai; távolról, a gyülekezés sátra körül” (Mózes IV. könyve, 2. fejezet, 2. vers). És tartaniuk kell ezt az alakzatot vonulásuk közben is. 

Ahogy a pusztában vonuló nép veszi körbe éjjel-nappal a Frigysátrat, úgy járja körbe a hagyományos zsidó esküvőn a menyasszony – hétszer – a vőlegényt és az egalitárius közösségekben a vőlegény a menyasszonyt. Az áldozatkész szeretet és az alapos szemügyrevétel gesztusa ez. Minden oldalról megfigyelni újra, a döntést megelőző utolsó pillanatban, azt, akivel ezentúl élni fogok. Hogy tehát ő lesz az. Már döntöttek, most mérik fel szimbolikusan döntésük jelentőségét. Belekezdenek abba az életszakaszba, amelynek a másik lesz a középpontjában. 

Izrael tábora is körbeveszi, védelmezi a Frigysátrat, körülötte rendeződik el, és nem csak akkor, amikor letelepednek, akkor is, amikor mennek. Így haladnak át a sivatagon. 

Mi is, mindig, mindnyájan, sivatagokban vándorlunk az ismeretlenbe és orientációt csak az jelenthet, ami körül elrendeződik közösségi életünk, ha van valami a középpontjában, mindenkitől egyforma távolságra. Ha belőle, a közösség központjából tudjuk levezetni egymáshoz fűződő viszonyainkat is. 

Ez volt az első „társadalmi” elrendeződésük. Maguk mögött hagyták a szolgaság házát, a Szináj-hegyét, a kinyilatkoztatást és a bálványimádás, az aranyborjú bűnét. Útjuk hosszú zárószakaszába léptek. Hazaindultak egy sosem látott országba. Mögöttük Egyiptom, előttük a megígért, mégis szorongató jövő, köröttük a sivatag, soraik között Isten jelenléte. 

Ezt idézi az esküvő is, ezt az elindulást Matthew Berkowitz rabbi szerint. 

Jó szombatot!

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek

Zsidó világ
„...Törvény a poklosságról megtisztulása napján...”
Hírek, lapszemle
A szegedi zsinagóga társadalmi és építészeti kontextusa
Élet + forma
Köszönet az őrbottyáni diákoknak és tanáruknak