A Szombat, a Frigysátor és az aranyborjú: a rutinból élt élet veszélyei – Jó Szombatot, Shabat Shalom!

2020. Február 28. / 11:20


A Szombat, a Frigysátor és az aranyborjú: a rutinból élt élet veszélyei – Jó Szombatot, Shabat Shalom!

A Mazsihisz hírei most elhallgatnak a szombat törvényei miatt, honlapunk nem frissül. A Szombat nem a kifelé, hanem a befelé figyelés ideje, több mint 24 órán keresztül, egy napnál kicsit hosszabb ideig, hogy „kerítést építsünk a Tórának”, megóvjuk, hogy a szombat szelleme minél tovább maradjon velünk.

A péntek esti gyertyagyújtás időpontja Budapesten 17:07 óra, a Szombat királynője 18:13 órakor távozik körünkből, onnantól visszavárjuk Önöket honlapunkra. Addig találkozzunk személyesen, zsinagógáinkban. A Tórából ezen a héten a „Trumá” (Mózes 2. 25:1–27:19.) hetiszakaszt olvasunk a zsinagógáinkban.

Ha minden nap csak azt teszed, amit tegnap is tettél, ha azt mondod, „ez az élet rendje”, ha sosem állsz meg megkérdezni, mit is csinálsz tulajdonképpen és miért, akkor értelmetlen rituálét mutatsz be egy bálvány körül. A hétköznapi, a munkához, a családhoz kapcsolódó rutin mellett a vallási rutinnak is megvannak a maga veszélyei.

A második könyv derekától, a mostani hetiszakasztól kezdve egy ciklus rajzolódik ki a szemünk előtt: először a Frigysátor megépítéséről van szó, aztán a Szombat megtartásáról, onnan az aranyborjú történetéről, ismét a szombatról és végül megint a Frigysátorról. Mi köze ezeknek a dolgoknak egymáshoz, miért fogja körbe, keretezi az aranyborjú bűnének elbeszélését a szombat szentsége és a Frigysátor magasztossága?

A szombat és a frigysátor egymást átszövő történeteiből a talmudi rabbik, áldott emlékű bölcseink azt tanulták, hogy a munkavégzések különböző fajtái – sok mindent kellett csinálni a Frigysátor megépítéséhez és a Tóra részletesen leírja, mit –, illetve a szombati megpihenés közötti ellentétekről van szó, onnan tudjuk, mit nem szabad csinálni szombaton, ha megnézzük, milyen munkákat végeztek őseink a sivatagban, hogy megszerkesszék az Ő földi lakhelyét.

Ez rendben van. De hogy jön ezekhez a problémákhoz az aranyborjú? A Frigysátor az Örökkévaló térbeli, a szombat az időbeli lakhelye. Közöttünk lakozik, de közben mégiscsak túl van téren és időn. A lakhelye nem azonos vele, de hozzá vezet. Betartani a szombat előírásait, észrevenni a világban, körbenézve, kiemelve fejünket a hétköznapokból, az Örökkévaló, a teremtő kézjegyét, felkeresni a helyet, ahol őt imádják, szólni hozzá az istentiszteleteken nélkülözhetetlen lépései a felé vezető útnak, de akár az aranyborjúhoz is elvezethetnek, ha ugyanolyan rutinná válnak, szokássá, „vallásossággá”, akár az Örökkévalót helyettesítő szenvedéllyé, amilyen a munkamánia, a hatalmi téboly, a pénzéhség, a másik birtoklásának vágya. A törvények, előírások, technikák, a Szentre mutató jelek tisztelete, ha öncélú, elvezet minket Tőle a magunk aranyborjújához, írja a hetiszakaszt értelmezve Kenneth Brander liberális ortodox rabbi. Az Ég és Föld teremtője nem kíváncsi azok áldozataira, akik sanyargatják az özvegyet, az árvát, a jövevényt.

Szertartásaink utak, amelyeken járva elérhetjük őt, a szombat, a kóserség, a napi imák. Jelek és útjelző táblák, ahogy hétköznapi szertartásaink is otthonossá tesznek a világban (ezért olyan konzervatívak, ezért ragaszkodnak szokásaikhoz, útvonalaikhoz, kifejezéseikhez, játékaikhoz a gyerekek). Eszközeink, nem a célunk. A célunk az Egyetlen.

Jó szombatot kívánunk!

mazsihisz icon
Szeretnél értesülni új hírekről? Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy mindig friss híreket kapjon!

Ezek is érdekelhetnek